375L SA - återvändare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    375L SA - återvändare

    Tjena.

    Inledning
    Hade ett 10tal akvarium i ett tidigare liv, men ungdomens rastlöshet och avsaknad av ekonomi körde tillslut hobbyn i botten. Nådastöten blev platsbrist, iochmed att föräldravillan byttes mot en ynklig skrubb till 1:a.

    Men nu finns helt plötsligt förutsättningarna. Ett litet hinder behövde dock överkommas: Diskuterade ämnet i ett par månader och fick tillslut tjejens tillåtelse att skaffa akvarium. Sedan klartecknet kom (förra söndagen) har prylar jagats över hela stan. Förbannat den lilla bilen ett par gånger, men sitter nu med ett kar brevid mig.

    Inget enormt kar, men får duga. Långsiktiga planen är att inreda akvariet så pass smakfullt att motståndet mot större kar äts upp av de aktuella karets skönhet

    Har försökt läsa så mycket som möjligt, och börjar få en rätt klar bild över hur jag vill ha det.

    Vision
    Intentionen är en SAbiotop (kan dock tänka mig lite avstamp när det gäller växtlighet). Mycket rötter, växter, lite tetror, kanske nåt ur dvärgciklidsläktet. Ett gäng otocinclus. Kanske lite corydoras och bilbukar.


    Nuläget
    Har hunnit införskaffa följande:
    Akvariet, rätt standard 375L, 150x50x50.
    Extern pump, minns inte namnen så här på jobbet, men tre lager, men tror det blir bra
    Doppvärmare, Jäger
    Rådasand (0.8-1.2mm)
    BTN Amazonas (tar upp rätt mycket plats, men men tycker själv att det är värt det, även om ett djupare akvarium hade varit att föredra)

    ....
    bah, fick dåligt samvete för att detta tog längre tid att skriva än vad jag tänkt mig, får fortsätta senare.

    Bifogar några bilder över bakgrundsinstallation.

    PS. För de som undrar, så har jag redan skrivit över 4miljarder poster på de 10 dagar som jag varit medlem
    Bifogade filer
    Senast redigerad av JonasN; 20 October 2008, 09:47.
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Ursprungligen postat av JonasN
    Tjena.
    PS. För de som undrar, så har jag redan skrivit över 4miljarder poster på de 10 dagar som jag varit medlem
    Att hälsa välkommen till någon med 4 miljarder inlägg känns ju lite dumt

    Men jag gör det ändå!

    Roligt med ett SA projekt till
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Att hälsa välkommen till någon med 4 miljarder inlägg känns ju lite dumt

      Men jag gör det ändå!

      Roligt med ett SA projekt till
      Tack, väldigt kul att pula med akvarium igen. Känner mig som ett barn på julafton varje dag.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        ser riktigt lovande ut!!!

        o väldigt kul att du har så många inlägg!! mer än alla oss andra tillsammans!!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          Ursprungligen postat av smurfmats
          ser riktigt lovande ut!!!

          o väldigt kul att du har så många inlägg!! mer än alla oss andra tillsammans!!
          Tackar. Kan uppdatera lite hur "projektet" framskrider:

          Skynda långsamt är ordet.
          Svårt att få saker gå fram i den takt man själv önskar. Märkte att när bakgrunden var installerad stack den upp något. Så för att möjliggöra täckglasskivor krävdes en ansning på 0.5cm.

          Funderade ett tag på hur detta lämpligast skulle göras. Första slutsatsen jag drog var att det måste vara nåt sorts powertoo inblandatl. (försöker bygga upp arsenalen och jagar anledningar till investering med ljus och lykta)
          Elhyvel, bandslip, sticksåg, elfil, tigersåg etc. vad skulle passa? vad behöver jag mest inför framtiden? Efter noggrant övervägande föll beslutet på en sticksåg. Köpte nämnda med ett fintandat blad och friserade.
          Gick över förväntan, så roade mig även med lite sandtvättning, oj vad jag saknat det !
          Lyckades även klämma in ett läcktest övernatten, upptäckte dock vid fyllning att akvariet inte står perfekt i lod. Diffar det mer än 2 mm blir man ju tokig, så blir att åtgärda det ikväll efter tömmning.

          Hoppas dock på att klara av agendan med att ha karet planterat och med första invånarna innan nästa vecka börjar. Hoppas att denna projektplan godkänns av helgprojektledaren, får hålla tummarna att hon uppskattar ambitionen.

          Kommentar

          • JonasN
            • September 2008
            • 357

            #6
            Så där ja, karet i lod. Fyllt i sand, petat i vatten. Samt planterat lite. Tanken är att tanken skall vara hyffsat grön. Men börjar lite lugnt.

            Bifogar ett par bilder. Är dock rätt disigt, räknar med att det lägger sig om ett par dagar
            Bifogade filer

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av JonasN
              Så där ja, karet i lod. Fyllt i sand, petat i vatten. Samt planterat lite. Tanken är att tanken skall vara hyffsat grön. Men börjar lite lugnt.

              Bifogar ett par bilder. Är dock rätt disigt, räknar med att det lägger sig om ett par dagar
              Ser lovande ut

              Bara att vänta på att dimman lättar.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #8
                Jo är rätt nöjd själv. Skall posta lite mer bilder senare ikväll. Nu har karet även sina första invånare. Ett gäng kardinaltetror samt 5 ancistrus. (Läskigt orginellt )

                Är dock lite fundersam angående belysning:
                Tanken är som sagt, 375L med en rätt platskrävande BTNbakgrund. Jag vill ha rejält grönt, och har försökt läsa mig till vad som vore optimala växtförhållanden.
                CO2/PMDD/Ljus/Lerkulor etc.
                I dagsläget har jag 1 fulramp med 2x120cm sylvania grow/aquastar (36W), samt 1 extra rör 25W (50cm sylv.-grow). Med reflektorer till de 3 rören.
                Detta känns fortfarande lite ynkligt, så jag drog på 2 spottar från vardera sida av akvariet (i brist på annat). Spottarna är vanliga fulglödlampor, men tänkte att är bättre än inget.
                Räcker detta? Om inte, förslag på förbättringar?


                Planen är att få igång CO2-gödning under veckan, funderar helt enkelt på att ha en 20L CO2 tub stående brevid karet med regulator,magnetventil och nålventil. Sätta CO2-utblåset vid insuget till externa pumpen, som då får fungera som reaktor/diffusor. Låter det rimligt?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Den här tråden ger en fingervisning angående ljusmängd.

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    Tack för länken Maths. Jo har förstått att 4x36 W med reflektorer verkar vara det allmänt vedertagna för akvarium runt 400L. Eftersom mitt kar är lite lite mindre, men med en bakgrund som äter upp 75L (uppskattningsvis) så kanske jag inte riktigt behöver så mycket?

                    För att uppnå 0.36 W/L så krävs 108 W. 2x36 +25 = 97 W. Blir alltså sammanlagda effekten hos akvarierören. Effektbristen blir 11 W. Min förhoppning var att 2 40Ws glödlampsspotar skulle fylla detta behov.

                    För att kondensera ner min fråga lite:
                    Hjälper vanliga 40W-glödlampsspots nåt? Eller skadar de bara?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av JonasN
                      För att kondensera ner min fråga lite:
                      Hjälper vanliga 40W-glödlampsspots nåt? Eller skadar de bara?
                      Vet ej!

                      Skicka upp frågan i växttråden, förhoppningsvis nappar defdac på tråden och då får du svar.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #12
                        Lite fler bilder. Fortfarande viss mjölkighet, men det bättrar sig.
                        Måste träna på mina fotoskillz
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ser fint ut!

                          Men bakgrunden tar som sagt stor plats.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • JonasN
                            • September 2008
                            • 357

                            #14
                            Uppdatering. Burken har varit vattenfylld i 2 veckor nu. Haft ett par motgångar men det mesta har fungerat smärtfritt.
                            Mina 5 ancistrusbebisar dog första veckan, syrebrist/näringsbrist/miljöombyte vet inte riktigt vad. De blev snabbt ersatta av 8 ottosar som stormtrivs, stimmar äter allt.

                            Anar att viss balans har börjat inställa sig, men är fortfarande vaksam på eventuella nitritpeakar.

                            Växterna verkar trivas, växer så det knakar. Är dock sugen på någon snygg marktäckare och har inte hittat nån vettig ännu.

                            PS. Har tagit ytterligare avstamp från SA-biotopen i och med de 3 olika räkarterna (de är dock mycket underhållande och effektiva).
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • JonasN
                              • September 2008
                              • 357

                              #15
                              Tyckte det var dags att bifoga en helbild på akvariet. 2v efter uppstart. Vad tycks?

                              Har fortfarande inte bestämt mig för vad nästa invånare skall bli. Funderat på dvärg/pygme pansarmalar. Hade stänktetran i åtanke ett tag, kanske nån bilbuk.

                              Några förslag? (måste vara relativt fredliga gynnare som inte smaskar i sig mina räkor )

                              *Yngelburen i högra hörnet är för att se om jag kan få otocinclusrommen att kläcka.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...