Nytt akvarium, fisk o "Miljö" hjälp!.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Nytt akvarium, fisk o "Miljö" hjälp!.

    Eftersom Kjell låste den andra tråden för fel forum, så lägger jag upp en ny i projekt som han ville, även om jag tycker det också är helt fel då dethär handlar om frågor om ett kommande projekt:

    ÄNTLIGEN har jag fått tillåtelse av mappa och pappa att så fort jag betalat av datorn, får jag köpa ett 180 liters akvarium med måtten 90x50x40 billigt.

    Jag ber er experter läsa igenom hela texten även om det kanske blir långt, isåfall lovar jag att läggfa upp en projekttråd när akvariumet är köpt och allt ska börja inredas.

    Däremot vet jag inte alls vad jag vill ha i det, så jag söker er hjälp. Finns det några spännande fiskar för dom måtten, och ge förslag på hur inredningen i akvariumet ska se ut, och länka gärna till sidor med bra pumpar/doppvärmare, osv.

    Jag vill inte ha vanliga akvarie fiskar som svärdbärare eller mollys (förutom ett par endlers som får frakta levande mat till resten av akvariumet), utan jag vill ha fiskar med stora personligheter, inte gråa som kakaduaciklider, men inte heller så mycket olika färger, hellre enfärgad och något/några tecken. De ska också passa in i miljön jag har tänkt mig i akvariumet, vilket jag skriver längre ner här.

    SKriv också gärna hur många av sorten jag kan ha, för det är så mycket lättare att veta hur många man kan köpa,. istället för att råka överbefolka det och ha betalt flera hundra i onödan.

    Hade också tänkt mig en Anentome helena som tar hand om en snäckinvasion om det skulle komma, och dessutom är väldigt vacker. Ska jag bara köpa en eller, med tanke på om dom kanske förökar sig fort?

    Akvariuemt ska heller inet se så classic ut med växter och grus, utan tänkte mig något i stil med fin sand, ett stenröse med många grottor i ena hörnan, och få det att se ut som en början på en gräsmatta under vatten i andra hörnan. Därimellan är jag öppen för förslag, vad för inredning kan vara snyggt mellan dessa helt olika terränger? Länka gärna till bilder som n i tror ser ut ungefär som dte jag tänkt mig, så jag får inspiration.

    stenarna ska vara platta (men tjocka) på högra sidan akvariumet och högt "gräs" på den vänstra. Det är vad som ska vara i mitten som jag är tveksam på, för att det ska bli en mjuk övergång mellan sten och växter.

    Och så kommer man fram till algätare och så, vilka passar in? Hade hemskt gärna velat ha ett stim corydoras, och lutar mot pandor. Däremot algätare har jag ingen aning om vilka som kan smälta in i denhär miljön? Ancistrus tycker jag inte passar in utseende mässigt i det jag tänkte mig här.

    Jag hade velat ha en sand färgad mal, inte gul, utan mer creme färgad. Dock inga röda ögon! Hatar röda ögon! Måste vara svarta ögon. :P Några förslag på en sån mal? Måste inte vara jätte effektiv bara den käkar alger. Typ som flundror, dom ser man ju knappt i sanden, något liknande vill jag ha (inte till formen då) fast en mal,

    Tacksam för alla förslag, även på bakgrund osv. till akvariumet!

    Nej just det! En sak till! Jag har funderat på att köpa en "guldfiskskål" på kanske 15 liter, att ha yngel i från mitt nuvarande akvarium, vad tror ni om det? Blir guldmolly och platyyngel då? Och inredning dom gillar?*

    Och i skålen, går det att ha med några räkor ner där då?

    Ha det gött!

    Mvh Jojje
    Senast redigerad av JojjeN; 29 September 2008, 16:02.
    Tillbaks efter paus.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Varför köpa skål som yngelakvarium ? Du får ett bättre mindre akvarium för samma pris. Vattenvolymen blir kanske den samma men den viktiga vattenytan blir större
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Varför köpa skål som yngelakvarium ? Du får ett bättre mindre akvarium för samma pris. Vattenvolymen blir kanske den samma men den viktiga vattenytan blir större
      Grejen är den att jag har ertt väldigt litet rum, så jag får bara plats med en skål som jag kan ställa på sängbordet eller var som helst, men får inte plats med någon ny ställning.

      Och om jag fixar ny ställning och ställer det någonstans, kommer jag inte ha plats till det stora akvariumet, och om jag väljer mellan att låta ynglena ha lite mer plats, eller att kunna köpa ett stort akvarium som är 3 ggr så stort som det jag har nu, så förstår ni nog vad jag väljer.

      Men tillbaka till ämnet, vilken sandstorlek är bäst? Hur gör man för att inte allt bajset ska lägga sig ovanpå? ELler får man slamsuga lite oftare?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        I de flesta fall kan man ställa ett mindre akvarium under det större
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          I de flesta fall kan man ställa ett mindre akvarium under det större
          Om man inte har glas skivor under . Och längst ner hade det gått, men då ser jag ju inte dom små liven.

          Men nog om skålen, det cstora projektet är viktigare.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ingen som kan ge förslag?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Jag som är tokig i bottenfiskar måste säga:

              Ett stort gäng dvärgbotior, skithärliga fiskar.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Jag som är tokig i bottenfiskar måste säga:

                Ett stort gäng dvärgbotior, skithärliga fiskar.

                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265&SOK=1
                Njae, dom passar interiktigt in, vill bara ha ciklider, en sandfärgad mal, och panda pansarmalar.

                Men tips på roliga och fina ciklider vill jag ha, och hur många av sorten man kan ha.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  http://student.educ.umu.se/~stdenm02...und/helhet.jpg EXAKT såhär hade jag tänkt det ska se ut! Möjligen en knippa "gräs" till.

                  Nån som kan säga vad växten till höger heter, precis en sån jag tänkte mig?

                  Konstigt att jag hittade denna, likadant jag hade tänkt mig med bakgrund och allt.

                  Så vad säger ni nu, vad ska jag ha för att uppnå ett sånthär akvarium?
                  *Bakgrund?
                  *Storlek på sand?'
                  *Växter?
                  osv.

                  Och gällande fiskar, nu när ni ser hur jag hade tänkt mig, vilka fiskar passar där i?
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Har n bestämt att jag ska ha snäcklekare också, vilka passar, och ur stora snäckor behöver man ha?
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Har n bestämt att jag ska ha snäcklekare också, vilka passar, och ur stora snäckor behöver man ha?
                      Om du skall ha coryodoras och växter i karet hade jag satsat på någon sydamerikansk ciklid.

                      jag tror det är viktigt att du håller dig efter en viss biotop (fisk och växter som kommer från samma plats på jordklotet).

                      jag är själv helt såld på Malawi och Tanganyika

                      länkar till lite bilder på mitt 240L tanganyika och mitt 160L Malawi

                      Tanganyika: http://abbee.bilddagboken.se/p/show....2&directlink=1

                      Malawi: http://abbee.bilddagboken.se/p/show....9&directlink=1

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Men jag hade tänkt mig ett sånt tanganyika ungefär som du har, se länken jagc postade innan-

                        Jag ska inte ha mer växter än du, och förutom corydoras ska alla fiskar vara tanganyika. Tror du inte det funkar?

                        Tipsa på lite tanganyika fiskar också, sand du använder, osv. Och vad kan man ha saom botten städare (typ pansarmalarmen tanganyika då) och algätare?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Pansarmalar och tanganyikaciklider passar inte ihop eftersom de trivs i olika vattenvärden. Tanganyika vill ha hårt vatten och malarna mjukt. Tror även att pandamalarna hade blivit mycket jagade av cikliderna. Du får välja antingen eller.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #14
                            Precis som Guy skriver så går pansarmalarna inte ihop med Tanganyikaciklider.

                            tips på tanganyikaciklider var det

                            ett par av någon julidochromis art och en grupp snäcklekare hade nog passat fint

                            Kommentar

                            Arbetssätt...