160L Malawi-projekarbete

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #16
    Uppdatering!

    Fart och fläkt i karet! Diskmedelsfarhågorna är som bortblåsta

    Aceierna är pigga och den troliga hanen jagar den troliga honan ibland,

    Har iaktagit flera munfighter mellan Lombardoi honorna( kanske är en liten ung hane som inte har färgat ut än?)

    den stora gula hanen visar inte spec intresse för honorna men han jagar dem ibland.

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #17
      Skönt att det löste sig för dig, Vad går själva projektet ut på?

      Så nu är det bara fokus på odlingen då.!
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #18
        Ursprungligen postat av smegga
        Skönt att det löste sig för dig, Vad går själva projektet ut på?

        Så nu är det bara fokus på odlingen då.!
        Få lek på de små liven rätt miljö osv

        skall även baka in lite beteendestudier i arbetet.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #19
          skönt att det fixade sig, jag kommer att följa denna tråd för jag gjorde något liknade med kakadua ciklider.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #20
            Slänger upp lite nya bilder tagna med skolans kamera!

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #21
              Status!

              Fiskarna mår bra och har aclimatiserats sig,

              Lombardoi-hanen har tagit det mesta i akvariet som sitt revir, och honorna blir ordentligt jagade och måste hålla sig undan eftersom de inte är könsmogna än, men aggretionerna är utspridda på 4 honor och 2 aceier så vi tror inte att det är någon fara.

              Bifogar lite vikter på firrarna vi vägde dem genom att väga en bägare med vatten, nollställa vågen och sedan släppa i fisken.

              Lombardoihanen vägde 20g och var ca 10cm

              Lombardoihonorna vägde 3,8g 3,8g 2,9g och 3,7g. Honorna var ca 5,5cm

              Aceihanen vägde 25g och vara ca 11cm lång

              Vi vägde aldrig Aceihonan men den var något mindre än hanen.

              mätningen ägde rum den 24/9-2008

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #22
                Update!

                Eftersom det blivit aningen algit i karet på sistonde inhadlades en ancistrus på ca 6-8 cm.

                Vi har även planterat ned lite javaormbukar och det blev faktiskt riktigt snyggt!

                Bilder kommer!

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #23
                  Bilder!



                  Projektet är nu inne i en gödnings och iakttagelsefas, där vi matar med Mysis och ciklidpellets med spirulina i.

                  Vi har märkt att Lombardoi-hanen tar för sig allt mera i karet och att en av Aceierna är överordnad den andra och vi tror starkt på att de är hona hane.

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #24
                    Hej hej ! Det var ett tag sedan, men tänkte blåsa liv i denna tråden igen eftersom projektet rullar på och det har börjat hända saker

                    Inredningen i klaret är fortfarande grövre stenrösen och en del växter, men vi har adderat lite skiffer för att få flera grottor och gömställen.

                    Innevånarna är

                    1+4 Lombardoi (varav en hona går i 20L karantän just nu)

                    1+1 Acei

                    1 Ansictrus

                    Efter en månad i karet håvade vi upp honorna , som trodde att de skulle få mysis och de hade lyckats lägga på sig ungefär 1 gram (1/4 av kroppsvikten) på en månad

                    Eftersom honorna är relativt små jämfört med hanen så tänkte vi avlasta dem med en hona som var lika stor som hanen.
                    Så vi köpte en hona och medans vi koppade in henne så installerade jag en cirkulationspump i karet, sedan när vi lagt över honan i karet så släckte vi belysningen och gick hem.

                    Dagen efter på morgonen hittade vi honan död, Antagligen ihjälstressad av de ,tydligen, väldigt kaxiga småhonorna Borde kanske ha möblerat om vid inkoppningen så att reviren "nollställts" ?

                    Acei:erna kommer nog lyftas ut (bra ide?), Lombardoi:erna är helt enkelt för kaxiga för dem.

                    Målet är att få Lek på Lombardoi:erna, Borde vi ändra våran fiskkomposition dvs förhållandet mellan hanar och honor osv?

                    ps. kanske skulle bli goldmedlem så man kan slänga upp bilder direkt i tråden eller?

                    Kommentar

                    • JeBoro

                      #25
                      Riktigt uselt av dom att sabotera men det är ju skönt att ni är igång igen, hoppas ni slipper sabotage denna gången och lycka till

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #26
                        Ursprungligen postat av JeBoro
                        Riktigt uselt av dom att sabotera men det är ju skönt att ni är igång igen, hoppas ni slipper sabotage denna gången och lycka till
                        ja ,och nu när vi varit igång sen den 24september så kanske man kan få lite råd?

                        Jag uppfattar det som att hanen är lite rastlös i karet och han är ju mer än dubbelt så stor som honorna.

                        jag känner att lite mer fisk i karet borde vara bra, om vi lyfter ur aceierna och drar i lite mera sten borde vi väl kunna klämma ned en hane och en hona till?

                        borde väl funka med 2+5 i ett 1meters 160L kar med rejält med sten/gömställen?
                        Senast redigerad av Albinfiskare; 10 November 2008, 22:01.

                        Kommentar

                        • JeBoro

                          #27
                          Ja jag tror det är bra att ta ut Aceierna för den erfarenheten jag har av lombardoi är att dom är väldigt tuffa. Jag hade några för ett par år sen men jag fick dom aldrig att leka, och eftersom det är det ni är ute efter kanske det funkar bättre att ha dom ensamma

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #28
                            Ursprungligen postat av JeBoro
                            Ja jag tror det är bra att ta ut Aceierna för den erfarenheten jag har av lombardoi är att dom är väldigt tuffa. Jag hade några för ett par år sen men jag fick dom aldrig att leka, och eftersom det är det ni är ute efter kanske det funkar bättre att ha dom ensamma
                            jo, och sen gillar nog aceierna att vara fler än 2 bara, så det vore nog snällt att lyfta ur dem jädra fin och lugn malawi är dem

                            Jo Lombardoi verkar vara jävligt tuffa, men vår lärare hade för sig att de var snälla och lugna men tji fick vi. Men fördelen är ju att honor och hanar har olika färg

                            Men vad tror ni, går det att ha 2 hanar i karet? eller slutar det med att en dör eller nästan dör då?

                            Jag tänkte att man kunnde öka chansen att få lek snabbare om man skaffa ngn större hona till hanen..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...