310l SA/AS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    310l SA/AS

    Tjenare, jag tänkte att de var bra att starta en ny tråd för mitt 310L eftersom jag valt att starta om hela akvariet och inreda med fiskar från Syd Amerika och Asien.
    Karet har varit inrett så som de är nu i 6-7 veckor ungefär.

    Fiskar som går i karet är följande:

    Syd Amerika:
    5x Corydoras Panda
    2x L066 King Tiger Pleco
    8x Guppy hanar (fött upp själv)
    Asien:
    5x Pangio Kuhlii
    4x Sewellia sp. "Spotted"
    4x Gyrinocheilus aymonieri (tillfälligt, ska bort)

    Växter som finns i karet är följande:

    Alternanthera cardinalis Papegojblad (ska bort senare när fler rötter sätts i)
    Anubias barteri var. nana
    Hygrophila polysperma

    Resten kan jag inte namnen på (skäms ).

    Målet:

    Mitt mål med projektet är att få en stabil akvarie miljö där fiskarna trivs tillsammans med varandra och inte utgör något hot mot varandra. Vill ha yngel på samtliga botten levande.

    Framtiden:

    I framtiden hade jag tänkt att inhandla ett gäng Red Moore rötter, en stor och några små. Kommer nog även slänga i lite mer sten (likadana som den som redan finns i). Hoppas även på att gräset på botten kommer ta sig bra och täcka stor del av bottnen i framtiden också.

    Bilder (inte dem bästa men ni överlever):
    Översikt:

    Mitten, själva "skogen":

    Mat galna fiskar:


    Här är också en liten video på fiskarna, kvalitén och upplösningen är skit, men man ser iaf lite.
    Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution


    Fyller på med fler bilder (och kanske filmer) när de som mest önskas.
    Senast redigerad av admin; 20 September 2008, 20:21.

  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Var på zookompaniet i fredags och köpte en Red Moore rot. Dem hade ett grymt snyggt växtakvarium där hela botten var täckt av någon bottenväxt, jag tiggde till mig lite överskott.

    Översikt:

    Höger:

    Vänster:

    Mitten:


    Bättre innan eller nu?

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av beerzon
      Var på zookompaniet i fredags och köpte en Red Moore rot. Dem hade ett grymt snyggt växtakvarium där hela botten var täckt av någon bottenväxt, jag tiggde till mig lite överskott.

      Översikt:

      Höger:

      Vänster:

      Mitten:


      Bättre innan eller nu?
      Det var en fin rot du fick tag på!

      Bara att vänta på att Corydoras stimmar runt på din fina sandbotten
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Jag skulle gärna vilja ha någon mer fisk som håller sig i mitten/toppen av akvariet, har just nu bara mina guppy hanar som simmar runt.

        Har ni några bra tips på någon/några fiskar som skulle passa in? Kravet på fisken är att den går att odla i akvariet, kommer från Syd Amerika eller Asien, inte blir större än 10cm och att den är fredlig och inte äter upp yngel från de fiskarna jag redan har i akvariet (om de nu blir yngel från dem vill säga ).

        /Emil

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av beerzon
          Jag skulle gärna vilja ha någon mer fisk som håller sig i mitten/toppen av akvariet, har just nu bara mina guppy hanar som simmar runt.

          Har ni några bra tips på någon/några fiskar som skulle passa in? Kravet på fisken är att den går att odla i akvariet, kommer från Syd Amerika eller Asien, inte blir större än 10cm och att den är fredlig och inte äter upp yngel från de fiskarna jag redan har i akvariet (om de nu blir yngel från dem vill säga ).

          /Emil
          Klockren Vinkeltera, en fisk som av någon anledning fallit i glömska

          Pigga, fina och håller till i de övre 80% av karet. En av få tetror som lever i de övre lagren.

          Om du vill ha något större så är Stänktetran en kandidat. Trevlig fisk som är vid ytan hela tiden. Personligen har jag dock dålig erfarenhet av dessa så de hos mig varit väldigt kortlivade.

          Bilbuk är ett annat allternativ, dock svår att få till lek. Jag tycker de är ganska tråkiga eftersom de är nattlevande och bara står och "hänger" på dagarna.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Tack för tipsen!

            Stänktetran verkar väldigt intressant, dock så läste jag i en gammal tråd här på zoopet att man ska ha minst 10cm mellan vatten ytan och glaset, de har jag tyvärr inte. :/ runt 2 cm kanske.

            Finns de nån liknande sådan fisk som inte hoppar?

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av beerzon
              Tack för tipsen!

              Stänktetran verkar väldigt intressant, dock så läste jag i en gammal tråd här på zoopet att man ska ha minst 10cm mellan vatten ytan och glaset, de har jag tyvärr inte. :/ runt 2 cm kanske.
              Det är nog lämpligt ja, men du kan ju bygga en sarg runt så får du 10 cm.

              Här är en filmsnutt på mina lekande Stänktetra. Den är gammal och jag har tyvärr inga numera.

              Stänktetra fäster rommen på undersidan av locket, (Juwel akvarium).
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Riktigt fina som sagt, men tror inte de blir så snyggt om jag bygger en sarg runt om. :/ Vill ju ha såna, dem var ju så fina. :/

                När jag kollade på din film så hoppade fiskarna upp och hoppade ner efter en stund, hur kunde de stanna upp så länge ovanför ytan?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av beerzon

                  När jag kollade på din film så hoppade fiskarna upp och hoppade ner efter en stund, hur kunde de stanna upp så länge ovanför ytan?
                  De hoppar upp med buken mot underlaget och lyckas på något sätt "klibba" fast sig medan de lägger och befruktar rom.

                  Vete f*n hur det går till Men häftigt är det
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  Arbetssätt...