Akvarierum hos c90368

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Ursprungligen postat av c90368
    Jag har lärt mig via din variant och vet nu hur mycket det påverkar. Dessutom är det en fördel att ha en pH-controller, då kan man labba lite och få svar direkt.

    Häng kvar i tråden och poppa lite popcorn för snart blir det film tajm
    Jisses, vilket läckert kar du har!

    Och vilka intressanta filmer! Det var spännande att se den där samordnade attacken från rödmunnarna. Jag tyckte att man såg i filmen hur de gaddade ihop sig lite innan attacken kom. Mycket intressant. Men de är ju trots allt tetror och därmed släkt med pirayan.

    Jag såg ett liknande beteende för ett antal månader sedan, när jag hade en cacaduahona som lade rom i en grotta i mitt 720. Rödisarna snokade och väntade där utanför med jämna mellanrum, och rätt som det var rusade de in i grottan allihop och länsade den. Det hela gick på två röda.

    Uppmuntrad av att du häller Oak Bark Extract direkt i karet gjorde jag nu samma sak i kväll i mitt 720. Hällde i 30 ml så jag inte skulle överdosera. Tänkte att jag skulle se hur det påverkade karet. Dumt eller intressant, vet jag inte om det var.

    Jag kan berätta att ph-värdet efter en timme av mitt tilltag hade sjunkit till 6,6. Det var lite drastiskt, för jag hade inte bytt vatten i detta kar på ett par veckor och hade således ca 7,2 innan mitt tilltag.

    Nu får jag se hur firrarna mår i morgon.

    Jag körde hela faderuttan idag i karet, vattenbyte på ca 150 liter med utbytesvatten med ph ca 6,4, Aquacare för växterna, EasyCarbo för växterna och så detta OakBark direkt i karet. Fiskarna har inte fått någon mat idag.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Tackar!

      Jag tillsätter bara Ekextrakt i samband med vattenbyte, eftersom jag vet att pH värdet går upp en enhet då.

      Angående tetra attack, jag har sett hur mina slöa kardinaler fick liv när det fanns yngel i karet. Det som var väldigt märkligt var att de delade upp sig, några få ca fem st, gick till anfall framifrån, vilket medförde att Ap honan försvarade. Samtidigt kom resten av stimmet bakifrån och tog för sig.

      Att se sådant svider i hjärtat på en som älskar Ap
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        Ursprungligen postat av c90368
        Tackar!

        Jag tillsätter bara Ekextrakt i samband med vattenbyte, eftersom jag vet att pH värdet går upp en enhet då.

        Angående tetra attack, jag har sett hur mina slöa kardinaler fick liv när det fanns yngel i karet. Det som var väldigt märkligt var att de delade upp sig, några få ca fem st, gick till anfall framifrån, vilket medförde att Ap honan försvarade. Samtidigt kom resten av stimmet bakifrån och tog för sig.

        Att se sådant svider i hjärtat på en som älskar Ap
        Jo, nu vet jag precis hur du känner det. Ett dygn efter mitt tilltag så blev det sprutt på både agazzisiina och rödisarna. Tyvärr tätt följda av kardinaltetrorna som tog för sig. Tja, rödisarna var ju där en minut efteråt och käkade upp sin egen rom! MEN! Mina rödisar la rom!!!

        Men nu vet jag att jag är rätt ute!

        Hur agazzisiihanen, som annars verkar vara en rätt beskedlig typ, hann få till det med två honor under natten är en gåta. Men nu har jag två honor som vaktar sina grottor och en hane som glatt glömmer bägge fruarna när det är matdags!

        Är agazzisii så här? Min cacatuoideshane struntade i maten och deltog i yngelvårdandet med hela sin lilla fisksjäl!
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av TinaM

          Hur agazzisiihanen, som annars verkar vara en rätt beskedlig typ, hann få till det med två honor under natten är en gåta. Men nu har jag två honor som vaktar sina grottor och en hane som glatt glömmer bägge fruarna när det är matdags!

          Är agazzisii så här? Min cacatuoideshane struntade i maten och deltog i yngelvårdandet med hela sin lilla fisksjäl!
          Jag upplever att de är väldigt mycket individer. Vilket är lite av charmen med Ap.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Vid flytten hittade jag min gamla akvariepärm från åttitalet. Det var före datorns tid så då fick man ha allt på papper i pärmar.

            Jag lade ner ett stort jobb med att samla information om olika Ap. Eftersom det var utspritt i olika böcker och tidningar så satt jag vid den gamla hederliga skrivmaskinen och knackade ner allt på papper.

            Som tur är kan tekniken göra detta arbete meningsfullt då det finns scanner numera

            Här ett exempel på Ap. agassizii

            Funderade på om jag skulle posta detta i Ap tråden eller här, men kom fram till att det passar här, eftersom det är 25 år gammal kunskap.
            Bifogade filer
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Förutom ovanstående så har jag dessa, lika duktigt nedplitade

              Borellii
              Cacatuoides
              Caeti
              Commbrae
              Hippolytae
              Hongsloi
              Inconspicua
              Klausewitzi (bitaeniata)
              Kleei
              Macmasteri
              Nijsseni
              Pertensis
              Reitzigi
              Resticulosa
              Steindachneri
              Sweglesi
              Taeniata
              Trifasciata
              Viejita
              Sp. Kindplettet
              Sp. Parallelstribet
              Sp. bredbandad
              Sp. gulbröstad
              Sp. gulkindad
              Sp. glansbandad

              Vissa av dessa har nog bytt namn många gånger fram tills idag!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                Intressant med gammal info sådär. Synd att man inte såg vad det stod på dina gamla dokument :P

                Jag för liknande dokumentation, så om 25 år kanske man ska ladda upp dom!
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Intressant med gammal info sådär. Synd att man inte såg vad det stod på dina gamla dokument :P

                  Jag för liknande dokumentation, så om 25 år kanske man ska ladda upp dom!
                  Jo visst går det att läsa, men du måste ju klicka på dom!

                  Att man sen måste ha lite fantasi för att fylla i lite bokstäver stimulerar bara hjärnkontoret

                  Men jag kunde nog ha haft ett bättre bläckband, det är svagt skrivet även på pappret, eller så har det bleknat?
                  Senast redigerad av c90368; 18 February 2009, 21:36.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    Det har förmodligen bleknat.

                    Jag ser knappt vad det står även om jag anstränger mig, och jag har inge synfel/problem.

                    Kan vara nåt med min upplösning dock. (1680x1050)
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Det har förmodligen bleknat.

                      Jag ser knappt vad det står även om jag anstränger mig, och jag har inge synfel/problem.

                      Kan vara nåt med min upplösning dock. (1680x1050)
                      Möjligen, jag har 1920 x 1200 vilket borde ge lite mer skärpa.

                      Problemet är att när jag sparar de inscannade bilderna från TIF format till JPEG så blir de över 3 MG stora. Så jag måste skala ner dom rejält för att kunna posta dem.

                      Någon kanske vet hur man kan göra detta på ett bättre sätt med textsidor och bibehålla läsbarheten. Detta är tassemarker för mig
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        Inte sådär på rak hand..

                        Ett sätt är ju att bara skriva om grejjerna. I word el liknande, det går fort.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Öppna dem i Office picture manager, och sedan kan du mörka ner texten så det blir lättare att läsa.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: agassizii_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,8 KB
ID: 2105290
                          Senast redigerad av ansjo; 18 February 2009, 22:07.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Inte sådär på rak hand..

                            Ett sätt är ju att bara skriva om grejjerna. I word el liknande, det går fort.
                            Va bra, jag skickar originalen till dig och får tillbaka wordfiler

                            Ska prova mer med att text scanna, körde bara ett test i kväll!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Öppna dem i Paint, och sedan kan du mörka ner texten så det blir lättare att läsa.
                              Värt att prova!

                              Alla tips är välkomna, för det finns mycket värdefull info i dessa dokument, även om de är gamla!

                              Men nu ska jag krama kudde, för att klara en intensiv arbetsdag i morgon.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Va bra, jag skickar originalen till dig och får tillbaka wordfiler

                                Ska prova mer med att text scanna, körde bara ett test i kväll!
                                Ja testa det med paint varianten eller så borde man kan förtydliga det hela lite i scannerns program..

                                Hur många sidor är det på ungefär?
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...