Akvarierum hos c90368

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

Ursprungligen postat av c90368
    Jo, jag är vuxen, på alla sätt du kan tänka dig

Men om man vi nu har köpt ett nytt hus för att jag ska få en källare med ett akvarierum, så är det läge att vara lite diplomatiskt
    Haha, ja det har du rätt i såklart.

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
      • 18958

Nu kommer vi till anledningen till att jag tog fram kameran i kväll.

Mitt 540 kar där jag vid flytten bara vräkte ner växter i sanden och därefter har labbat med lite rötter på tvären och längden känns inte rätt

Jag har några funderingar, efter många långa timmar framför karet, på vad som kan göras. Men jag känner mig osäker. Vill helst göra en ordentlig makeover och inte hålla på och smådutta. Dessutom ska den nya designen som sätts på plats få minst tre månader på sig innan någon ändring. Ungefär som det här misslyckandet har fått på sig

Så jag vill ha förslag! Ni ser vad som finns att bolla med, förslag på nya växter är helt ok, men tänk på att det finns Ancistrus i karet!

Ska tillägga att det är mycket dåligt ljus, har fyra rör som jag nu har över den bakre delen av karet. Ska se till att det blir bra ljus i framtiden, men just nu anser HSB att det finns viktigare saker att lägga slantarna på och jag håller faktiskt med henne.

... Nu fattar jag ingenting... änna... Är det karet du visar bilder på här som du inte är nöjd med? Och som du tycker att du behöver input med?
      Det kan det ju inte vara - det är ungefär som om Gibson frågade efter vad dom skulle kunna göra för att förbättra i designen av sin Les Paul-modell... Öööhhh, typ ingenting...

Du har ju alla prång, gömställen och högre, öppnare ytor för alla invånare i karet - dessutom är det vrålsnyggt...
      Vad exakt (om jag inte misstar mig helt nu) är du missnöjd med?

Kommentar

• Fräken666
        • August 2008
        • 125

Jag tycker också att det är ett kanon akvarium, om man tar bort dom två stockar som står rakt upp . Dom retar jag mej på.
        Lee

Kommentar

• c90368

• September 2006
          • 5973

Ursprungligen postat av MaxB
          ... Nu fattar jag ingenting... änna... Är det karet du visar bilder på här som du inte är nöjd med? Och som du tycker att du behöver input med?
          Det kan det ju inte vara - det är ungefär som om Gibson frågade efter vad dom skulle kunna göra för att förbättra i designen av sin Les Paul-modell... Öööhhh, typ ingenting...

Du har ju alla prång, gömställen och högre, öppnare ytor för alla invånare i karet - dessutom är det vrålsnyggt...
          Vad exakt (om jag inte misstar mig helt nu) är du missnöjd med?
          Det saknas harmoni och djup, dom där sakerna som kanske inte syns på bild.

Ett akvarium kan vara fint för en betraktare men endå är det något som saknas.

Det är väl därför jag går ut så här och frågar. Vill få nya tankar...
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

Kommentar

• c90368

• September 2006
            • 5973

Ursprungligen postat av Fräken666
            Jag tycker också att det är ett kanon akvarium, om man tar bort dom två stockar som står rakt upp . Dom retar jag mej på.
            Lee
            Dom två stockarna, som faktiskt är en, är det bästa med hela inredningen, tycker fiskarna.

Både Diskus och Skalar använder dessa som en fast punkt. Akvariet blir tack vare dessa "avbrytare" inte en rektangulär låda för fiskarna, eftersom det finns något fast föremål att simma runt.

Att de sedan kanske inte är så vackert, ja något får man offra för trivseln.
            /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
              • 18958

Aha! Det är dimension i djupled du "hänger upp" dig på - då förstår jag precis! Det är en sån grej som både kan upplevas negativt/positivt - oberoende om man ser det i verkligeheten eller på bild.
              Så som det är nu tycker jag då, att det ser väldigt dynamiskt ut när jag ser bilderna, men du upplever det "platt" när du tittar irl.

Låt oss punktmarkera exakt var du känner att det blir "platt". Du har fått reaktioner om "diskushålan" med de lodräta "pinnarna" - jag tycker att detta tillhåll ser jättedynamiskt ut (på bild) - skit samma om det inte kanske är fulländat som bildkomposition - Discusarna trivs ju där och då blir det per automatik "snyggt". Jag antar att det är mitten och den högra delen du upplever som lite "platt"?
              Har du tänkt på att du har en vägg av växter som täcker all insyn till bakrutan. (Det är här de fiffiga bakgrunderna du inte gillar kommer in i bilden...).
              Om jag hade fått rodda lite med ditt (dödssnygga) kar så hade jag öpnnat passager i djupled bakåt - med liggande rötter eller naken sand (möjligtvis med med extremt låga växter - så att man fick känsla av att det finns "vägar" bakåt i karet.
              Detta är vad kag kan komma på just nu, som tips för att luckra upp känslan av kompakthet som din växtvägg utgör.
              Tricket är att du inte har denna växtvägg i Discushörnan - här kan man, så att säga, "åka bakåt" i karet.

Edit; faktum är att när jag tittar på bilderna ännu mer - så upplever jag det inte som platt alls - jag tycker faktiskt du har fått till det extremt bra - och du har ju faktiskt en läcker passage i mitten, straxt bakom sniglarna, som om den kanske, kanske kunde luckras upp en aning får karet att (iallafall på bild) expandera i djupled.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 February 2009, 10:02.

Kommentar

• c90368

• September 2006
                • 5973

Ursprungligen postat av MaxB
                Aha! Det är dimension i djupled du "hänger upp" dig på - då förstår jag precis! Det är en sån grej som både kan upplevas negativt/positivt - oberoende om man ser det i verkligeheten eller på bild.
                Så som det är nu tycker jag då, att det ser väldigt dynamiskt ut när jag ser bilderna, men du upplever det "platt" när du tittar irl.

Låt oss punktmarkera exakt var du känner att det blir "platt". Du har fått reaktioner om "diskushålan" med de lodräta "pinnarna" - jag tycker att detta tillhåll ser jättedynamiskt ut (på bild) - skit samma om det inte kanske är fulländat som bildkomposition - Discusarna trivs ju där och då blir det per automatik "snyggt". Jag antar att det är mitten och den högra delen du upplever som lite "platt"?
                Har du tänkt på att du har en vägg av växter som täcker all insyn till bakrutan. (Det är här de fiffiga bakgrunderna du inte gillar kommer in i bilden...).
                Om jag hade fått rodda lite med ditt (dödssnygga) kar så hade jag öpnnat passager i djupled bakåt - med liggande rötter eller naken sand (möjligtvis med med extremt låga växter - så att man fick känsla av att det finns "vägar" bakåt i karet.
                Detta är vad kag kan komma på just nu, som tips för att luckra upp känslan av kompakthet som din växtvägg utgör.
                Tricket är att du inte har denna växtvägg i Discushörnan - här kan man, så att säga, "åka bakåt" i karet.

Edit; faktum är att när jag tittar på bilderna ännu mer - så upplever jag det inte som platt alls - jag tycker faktiskt du har fått till det extremt bra - och du har ju faktiskt en läcker passage i mitten, straxt bakom sniglarna, som om den kanske, kanske kunde luckras upp en aning får karet att (iallafall på bild) expandera i djupled.
                Du har gett mig två bra svar

Dels att man blir lite hemmablind och kanske ska uppskatta det man har!

Sen är du faktiskt inne på just mina tankar om att skapa en väg in till vänster för ögat.

Får nog ge mig ner och ändra lite i helgen...
                /Maths

Kommentar

• c90368

• September 2006
                  • 5973

Några iakttagelser i kväll att fundera över.

Efter varje vattenbyte tillsätter jag Ekextrakt i samtliga kar. I 400 litaren och 180 litaren tillsätter jag lite mer än rekommenderad dos och i 540 karet enligt recept.

I 400 karet tillsätter jag dessutom full dos PMDD där jag även har CO2 som är styrt av en pH-controller som är inställd på pH 6,4. Efter vattenbyte går pH upp till ca 6,6 för att sedan efter ett dygn gå ner till 6,4. Efter ca tre dagar ligger pH konstant på ca 6,5 för att efter en vecka klättrat upp till 6,6.

Mätte i kväll mitt 180 liters kar, pH 5,7 hoppsan, jag trodde att det skulle ligga på 6,5 – 7,0?

I 540 karet var det 6,7 ungefär vad jag hade räknat med.

Jag har inte gjort något aktivt för att sänka pH i 180 karet, förutom att tillsätta några ml mer Exekstakt än receptet på flaskan, men de ml verkar ha slagit igenom rejält.

I och för sig ser jag det bara som positivt med ett pH på 5,7 om det nu är stabilt. Men det gäller att hålla koll tydligen, för -1 i det karet kan gå riktigt illa om man inte är medveten om det.

Lite nonsens vetande en fredag före På Spåret
                  /Maths

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Kan du inte berätta lite mer om ekextraktet,
                    vilket märke.
                    Hur mycket tillsätter du och vilken ph sänkning får du av det?
                    Färgar det vattnet något?
                    Hur mycket?
                    (märks det att jag är tekniker )
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

men just nu anser HSB att det finns viktigare saker att lägga slantarna på och jag håller faktiskt med henne.
                      jag kan se poängen, det är lätt man blir blind, har själv nog lagt 15k nu...
                      så är det när man alltid går på max...

nu när man börjar fatta vad tiden fixar med karen ser jag att detta kommer att bli grymt

jag gillar de tunna rötterna/grenarna , massor med ideer

Kommentar

• c90368

• September 2006
                        • 5973

Ursprungligen postat av flygrc
                        Kan du inte berätta lite mer om ekextraktet,
                        vilket märke.
                        Amtra Oak bark

Hur mycket tillsätter du
                        5ml per 100 liter vatten, men i 400 & 180 liters blir det med råge.

och vilken ph sänkning får du av det?
                        Vet ärligt talat inte, har tillsatt Ekextrakt i första hand för att jag tror att det tillför mikroämnen i vattnet som fiskarna mår bra av. Men om jag skulle gissa så ger en standard dos ca -1 i pH, uppenbarligen mer i mitt 180 liters!

Färgar det vattnet något?
                        Inte det minsta.
                        /Maths

Kommentar

• flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

Anledningen till min fråga är att vi har ett grymt vatten här i Trelleborg, spontant tänker jag att RO vatten är bäst men jag är öppen för andra ideer.
                          med -1 pH är OK för mig. Nu ligger jag på 7,5 pH med CO2..

Kommentar

• c90368

• September 2006
                            • 5973

Synd att du tog port ditt första inlägg

Fick det på mailen och det var roligt att läsa för mig
                            /Maths

Kommentar

• c90368

• September 2006
                              • 5973

Anledningen till min fråga är att vi har ett grymt vatten här i Trelleborg, spontant tänker jag att RO vatten är bäst men jag är öppen för andra ideer.
                              med -1 pH är OK för mig. Nu ligger jag på 7,5 pH med CO2..
                              Kombinerat med en strumpa med vanlig ogödslad trägårdstorv så borde du komma ner i vettiga nivåer.

Ska själv börja testa med detta igen, inte så mycket för att sänka pH, utan för att tillföra humusämnen. Som jag tror är bra för en lyckad lek och välmående.

Notera tror, jag har inga belägg för det!
                              /Maths

Kommentar

• TinaM
                                • February 2008
                                • 1040

Jag använder också Amtra Oak bark för att sänka ph-värdet. Men jag skulle aldrig våga hälla det direkt i mina kar. Friskt vågat.

I stället häller jag det i de tunnor där jag har mitt utbytesvatten i och där jag kan experimentera lite med doseringen, för att sedan använda detta utbytesvatten i mina kar vid vb.

Har nu lyckats komma ner till ph på 6,8 i mina kar med detta Uppsalavatten och jag är nöjd. Ph-värdet håller sig på detta med veckovisa vattenbyten. Missar jag en vecka kan det stiga till 7,2 men det är ingen katastrof för mig. Mitt kranvatten har 7,8.
                                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

Arbetssätt...