Omprojektering av 375 välvd ruta TIPS ÖNSKAS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Omprojektering av 375 välvd ruta TIPS ÖNSKAS

    Jag har sedan snart ett år tillbaka haft ett 375 liters kar stått och gått. Det är 150x50 med välvd ruta.. Mitt problem är dock att mina fiskar äter allt vad växter heter. Fiskarna är: Flaggciklider, Hantelciklider, jordätare och säkert 10 L-malar av olika sorter. Dvs att växter är helt uteslutet.

    Jag har tröttnat på att det ser så tråkigt ut i karet så nu kommer jag att göra om en del.

    Tekniken är 2st ytterfilter, doppvärmare och UVC-filter.

    Det jag har bestämt nu är att köpa BTN Slimline röd gnejs. Har förstått att det blir 3st bitar 50x55 men hur får man dem att passa ihop? Med tanke på att jag har fisk i så kommer jag att inhandla undervattenssilikon för monteringen så att jag kan göra den med fisk i.

    Det sitter nu 2x36w rör i karet med reflektorer men jag tycker absolut inte att det blir något speciellt bra ljus. Någon som har en idé på hur man ENKELT löser detta problem?

    Just nu har jag en hel del rötter som är upplutade mot bakrutan. Jag har även 2st red moore.

    Skulle bli ytterst tacksam om ni kom med idéer på hur man gör karet snyggare nu inför mitt ombygge här i slutet av september.

    Bifogar bilder på hur det ser ut nu.

    Klicka på bilden för större version

Namn: PC040004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,6 KB
ID: 2177613
    Klicka på bilden för större version

Namn: P9150118.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,5 KB
ID: 2177614
    Klicka på bilden för större version

Namn: P9150119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,0 KB
ID: 2177615
    Senast redigerad av rick; 09 October 2008, 18:32.
    / Rickard
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Idag är det inhandlat 3st Slimline. Dock slut på silikon så jag får vänta tills på tisdag/onsdag.. då kan vi börja
    / Rickard

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kanske du kunde prova med väldigt tuffa växter, som Anubias och Crinum-lökar?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Kanske du kunde prova med väldigt tuffa växter, som Anubias och Crinum-lökar?
        Det är beprövat. Tyvärr käkar dom upp dem också..
        / Rickard

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Så nu är det klart.
          Efter att ha fått vänta någon vecka på mitt undervattenssilikon samt en flaggciklidlek som kom ivägen (som ändå fick avbrytas) var det dags.
          Ut med allt innehåll ur karet och väna upp och ner på den samt suga upp äckel samt flis av rötterna som alla malar (panaque-malarna) har gnagt av. Monteringen i sig var inte så dramatisk direkt. Tog en timme och en halv tub Innotec senare så var de på plats. Ner med rötter och malgrottor samt den sista av typ 10 javaormbunkar jag köpte på bollis (dom andra har alla firrar ärit upp), påfyllning av vatten och VOILA...Det blev riktigt bra.

          DOCK när jag kommer hem idag så ligger fiskarna på botten eller står vid ytan och flämtar. Malarna sitter vid vattenkanten och chippar efter andra. PANIK!

          UT med 60% av vattnet och ner med nytt syrerikt friskt vatten. Min första tanke var att det är undervattenssilikonet Innotec som ska vara oskadligt för fiskar inte är det.

          Den andra tanken var att det blivit en nitritspik pga av allt smuts och skit som vänts upp i gruset.

          Det tredje är syrebrist (som symtomen tydde på) men jag hade fullt flås på ena pumpen samt en powerhead 5-7cm ner under ytan. Ena filtret var dock jäkligt dåligt tryck i men ytan krusade sig i alllfall. Dock är det ju inte så mkt växter i karet och dessytom ganska så mycket fisk i så visst kräver det mycket syre.
          Någon som har någon ide? En jordätare strök med.


          Ner med nytt vatten och vattenstabiliseringsmedel och genast blev alla fiskar mycket piggare. Nu är det bara ege jordätarna som ser aningen konstiga ut. Ser liksom lite fulla ut.. Svajar fram och tillbaka.

          Så här ser resultatet ut.
          Rätt kul att man har 2 sydamerikakar men de skiljer sig otroligt mycket mot varann.

          Klicka på bilden för större version

Namn: PA100138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,8 KB
ID: 2102376

          Bestånd:
          Ciklider:
          4st Hantelciklider
          3st Geophragus "Tapajos Orange head"
          4st Flaggciklider
          1st Fjärilciklid
          1st Nyckelhåkciklid
          2st Sajiva Ciklider

          Malar:
          1st Royal Pleco L27b
          1st L81 Golden Nugget
          1st L204 Flash Pleco
          1st L144a Ancistrus SP Albino
          2st L144 Ancistrus SP
          1st L128 Blue Phantom
          1st okänd grenmal
          2st Sturisouma SP
          2st L66 King Tiger Pleco
          5st Corydoras Aeneus
          2st Corydoras Schwatsti
          2st Corydoras Sterbai


          Klicka på bilden för större version

Namn: PA100135.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,1 KB
ID: 2102377´

          Bestånd:
          Ciklider:
          9st Diskus olika färger
          2st Schakbrädecikliddr
          2st Bolivianska Fjärilar
          1st Elefantnosfisk
          9st kardinaltetror

          Malar:
          3st L144 Ancsitrus SP
          2st Sturisouma Aureum
          4st L260 Hypancistrus SP "Queen Arabesque" Yngel
          9st Corydoras Sterbai
          Senast redigerad av rick; 09 October 2008, 18:48.
          / Rickard

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            [ATTACH]14368[/ATTACH][ATTACH]14369[/ATTACH]
            / Rickard

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att inte såra dig.

              Men om jag säger så här, om du hade fyra 500 liters kar så vore det lagom med fisk som du har, men kanske lite för många L-malar även för fyra 500 litare.

              Du verkar vilja ha allt, vilket även jag vill ha, men det gäller att begränsa sig till utrymmet man har.

              Enligt mig så är det här lagom med fiskar.

              375 Sydamerika:

              4st Hantelciklider
              4 – 6 st Geophragus "Tapajos Orange head"
              4 – 6 Nyckelhålsciklider
              10st Corydoras
              Samt 4st L-malar

              200 liter Discus:

              4 – 6 st Discus
              2st Schakbrädecikliddr
              9st kardinaltetror
              9st Corydoras Sterbai
              Samt 2 – 4 st algätande malar typ Ancistrus.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ska du såra mig får du bräcka i bra mycket mer.
                Som sagt mycket vill jag ha. Har aldrig varit problem med nitrit eller att fisk inte trivts (som synats) eller andra sjukdomar i något av karen. Sen i stora karet så är fiskarna inte alls fullvuxna utan är väldigt unga. Sedan kommer jag att gallra ut.

                I bägge karen har jag minst 2 ytterfilter så filtreringen är hur bra som helst. Helt ärligt ser jag inga problem annat än vid lek då vissa fiskar kan få det lite trångt. Hade mina fiskar fått för lite mat eller vantrivts hade jag hållt med dig.
                / Rickard

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av rick
                  Ska du såra mig får du bräcka i bra mycket mer.
                  Som sagt mycket vill jag ha. Har aldrig varit problem med nitrit eller att fisk inte trivts (som synats) eller andra sjukdomar i något av karen. Sen i stora karet så är fiskarna inte alls fullvuxna utan är väldigt unga. Sedan kommer jag att gallra ut.

                  I bägge karen har jag minst 2 ytterfilter så filtreringen är hur bra som helst. Helt ärligt ser jag inga problem annat än vid lek då vissa fiskar kan få det lite trångt. Hade mina fiskar fått för lite mat eller vantrivts hade jag hållt med dig.
                  Hmm, jag har personligen inte min "måttstock" vid att det inte finns någon nitrit eller att fiskarna inte blir sjuka.

                  Jag tror att du skulle få uppleva lugnare fiskar som har ett mer naturligt beteende om du minskade ner antalet fiskar.

                  Jag har också varit i den perioden där jag maxbelastade akvariet, men har med en del erfarenhet kommit fram till att det blir betydligt trevligare med färre fiskar.

                  Men jag ska inte "mästra" dig, alla gör på sitt sätt
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  Arbetssätt...