375 liters Malawai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mantis777
    • September 2007
    • 48

    375 liters Malawai

    Hej alla sköna fisknördar!
    Tänkte köra igång ett nytt 375 l malawi. Göra lite egna moduler etc etc. Skulle vara kul att få lite synpunkter på fisk mm. Har provat en del arter i mitt 200 l men jag har funderingar på att prova köra nästan uteslutande Aulonocara i det nya. Har nästan bestämt mig för en grupp Maylandi och en grupp Jakobfreibergi. Vad skulle man kunna ha upptill dessa grupper. Kom gärna med lite tips om antal, arter, byggnadstil mm, mm. Kan kanske t om slänga in lite bilder på projektet när det börjar dra igång framåt hösten/vintern.
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Ska bli kul att följa det här då jag håller på att göra om mitt 380l till malwi!
    Jakobfreibergi hittar jag inte på artbeskrivningen här,vad har den för namn på latin? Vet att jag sett den här nånn stans!
    Lycka till med projektet!
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Jemmba
      • January 2008
      • 432

      #3
      Dooh! Aulonocara va det ja=)
      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

      Kommentar

      • Mantis777
        • September 2007
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av Jemmba
        Dooh! Aulonocara va det ja=)
        Haha, japp. Aulonocara var det.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

        Kommentar

        • Mantis777
          • September 2007
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av Jemmba
          Ska bli kul att följa det här då jag håller på att göra om mitt 380l till malwi!
          Jakobfreibergi hittar jag inte på artbeskrivningen här,vad har den för namn på latin? Vet att jag sett den här nånn stans!
          Lycka till med projektet!
          Va kul. Vet du vad du ska ha för arter?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

          Kommentar

          • Jemmba
            • January 2008
            • 432

            #6
            jag vet ännu inte vad det blir är ganska ny innom ämnet malwi eller fisk överhuvudtaget!
            Så denna tråd kan nog komma att hjälpa mej ganska mycket hoppas jag
            jag har redan startat med att köpa 4Cyrtocara moorii på 5-6 cm.
            jag tror rätta mej om jag har fel att 2 sorter aulonocara skulle gå bra ihop med dessa. Det är väll så långt jag tänkt sen kanske bitarna faller på plats i denna tråd

            Ursprungligen postat av Mantis777
            Va kul. Vet du vad du ska ha för arter?
            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Välkommen till Malawiträsket!!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Jemmba
                • January 2008
                • 432

                #8
                Tack tack!
                Har du några tipps på några sköna Aulonocara?
                som passar ihop med blå delfin.

                Ursprungligen postat av Jens A.
                Välkommen till Malawiträsket!!
                När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                Kommentar

                • Mantis777
                  • September 2007
                  • 48

                  #9
                  Någon som har tips på inredning om jag ska ha Aulonocara,.Någon som har erfarenhet av större grupper med Aulonocara och vill dela med sig med lite tips?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det är inte bra att ha mer än en sort Aulosar, de hybridiserar väldigt lätt. I övrigt så är de som de flesta andra malawis, bara lugnare. Stenskravel och sand föredras.
                    Min A.stuartgrantii chidunga tycker jag är fin, och skulle bryta av mot de blåa deflinerna ganska väl.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Mantis777
                      • September 2007
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Det är inte bra att ha mer än en sort Aulosar, de hybridiserar väldigt lätt. I övrigt så är de som de flesta andra malawis, bara lugnare. Stenskravel och sand föredras.
                      Min A.stuartgrantii chidunga tycker jag är fin, och skulle bryta av mot de blåa deflinerna ganska väl.
                      Om du blandar Aulonocara från de olika grupperna så är risken liten att de leker med varandra.
                      Jag ska t ex ha A. Maylandi från "Chitandegrupppen" och kanske en från "A. Jakobfreibergigruppen".
                      Till detta ska jag fylla ut med Carelusar.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

                      Kommentar

                      • Jemmba
                        • January 2008
                        • 432

                        #12
                        tänkte att utöver mina cyrtocara moorii ha cynotilaoia afra cowe,om dom går att få tag på?.metriaclima pyrsonotos,och en sort alonocara vet inte vilken men det finns ett par kandidater Sen tror jag inte jag vill ha fler tycker det blir snyggare så!
                        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                        Kommentar

                        • Mantis777
                          • September 2007
                          • 48

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jemmba
                          tänkte att utöver mina cyrtocara moorii ha cynotilaoia afra cowe,om dom går att få tag på?.metriaclima pyrsonotos,och en sort alonocara vet inte vilken men det finns ett par kandidater Sen tror jag inte jag vill ha fler tycker det blir snyggare så!
                          Om du ska ha Afra och Aulonocara så bör du nog välja en ur gruppen jakobfreibergi.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                          Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

                          Kommentar

                          • Jemmba
                            • January 2008
                            • 432

                            #14
                            Ok,varför?hybridiserings risk där med?



                            Ursprungligen postat av Mantis777
                            Om du ska ha Afra och Aulonocara så bör du nog välja en ur gruppen jakobfreibergi.
                            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              • January 2006
                              • 358

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jemmba
                              Ok,varför?hybridiserings risk där med?

                              Jag misstänker att Mantis777 syftar på att mbunas är för tuffa för många Aulonocaror, och att Jacobfreibergi med nära släktingar är de tuffaste i sitt släkte. Jag kör med ett eurekapar (som är en odlingsform av tidigare nämnd fisk) tillsammans med maingano och golden (som iof inte är jättetuffa mbunas) och det går alldeles utmärkt.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...