112l SA- akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    112l SA- akvarium

    Efter mycket velande fram och tillbaka när det gäller "vad ska jag ha för biotop" så började det med att jag ville ha ett asiatiskt akvarium.
    men sen när jag väl började inreda det, och när allt var klart, så nej, det blir inte alls något asien här inte.

    Utan det kommer bli ett SA kar istället!

    Kommer snart lägga upp bilder, väntar på att mitt goldmedlemsskap ska börja, så jag kan lägga in bilder!

    tips dock på vad för fiskar ska jag välja?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är du säker på att det är en biotop du vill ha då?
    Annars är det lite lättare i början att köpa de fiskar man gillar och det finns plats för, istället för att bara inrikta sig på tex SA eller Asien.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Är du säker på att det är en biotop du vill ha då?
      Annars är det lite lättare i början att köpa de fiskar man gillar och det finns plats för, istället för att bara inrikta sig på tex SA eller Asien.
      nja början var en asienbiotop jag skulle satsa på, nu blir det väl ingen biotop på det sättet utan nu ska det bli bra helt enkelt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då kan du börja fundera på om det är någon sorts dvärgciklider du är ute efter, eller kanske gurami?
        När jag kör igång ett nytt kar som jag inte vet vad som ska i det, brukar jag börja med en sorts fisk som jag vill ha, för att sedan arbeta mig från denna. Vattenvärden, växter, storlek mm och kommer man så långt brukar det lösa sig mer eller mindre av sig själv.
        Fördelan man har med tex Zoopet är att man kan bolla idéer med andra, så man slipper göra allt för stora misstag själv, men å andra sidan kan det vara nyttigt att gå på en och annan mina ibland.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Då kan du börja fundera på om det är någon sorts dvärgciklider du är ute efter, eller kanske gurami?
          När jag kör igång ett nytt kar som jag inte vet vad som ska i det, brukar jag börja med en sorts fisk som jag vill ha, för att sedan arbeta mig från denna. Vattenvärden, växter, storlek mm och kommer man så långt brukar det lösa sig mer eller mindre av sig själv.
          Fördelan man har med tex Zoopet är att man kan bolla idéer med andra, så man slipper göra allt för stora misstag själv, men å andra sidan kan det vara nyttigt att gå på en och annan mina ibland.
          hade jag kört på asien hade jag nog satsat på gurami..Men nu asså jag tycker dock ciklider har blivit allt mer vanligt, men vist finns det fiskar man typ avgudar

          Blir iaf tripp till affären på söndag så får vi se, ska väl dock bara börja med mina pandas om dom hunnit komma hem. Annars blir det väl en fisk som är en tålig uppstartningsfiks

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då skulle jag väntat med Panda om det är uppstartsfisk du är ute efter, jag tycker nämligen de kan vara lite känsligare än andra Corys. Jag har pratat om dessa med ett flertal akvarister, men har nog fått både medhåll och mothugg ang. detta men som sagt, ett litet varningens lillfinger.
            En fisk som jag alltid gillat är Palettciklider, och då inte den vanliga sorten. P. taeniatus "Kienke" http://images.google.se/images?um=1&...%C3%B6k+bilder är nog den som ligger mig varmast om hjärtat, och dessa var väldigt snälla hos mig och gick med ungfödare utan att röra ett yngel.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Då skulle jag väntat med Panda om det är uppstartsfisk du är ute efter, jag tycker nämligen de kan vara lite känsligare än andra Corys. Jag har pratat om dessa med ett flertal akvarister, men har nog fått både medhåll och mothugg ang. detta men som sagt, ett litet varningens lillfinger.
              En fisk som jag alltid gillat är Palettciklider, och då inte den vanliga sorten. P. taeniatus "Kienke" http://images.google.se/images?um=1&...%C3%B6k+bilder är nog den som ligger mig varmast om hjärtat, och dessa var väldigt snälla hos mig och gick med ungfödare utan att röra ett yngel.
              tror dock inte heller det är en sån bra uppstartsfisk, men dom är beställda, han vist edock inte när han skulle få hem dom, men ja dom är fina!
              Men har bara fått för mig att de ciklider vill bara ha stenar, eller jag kanske bara är ute å cyklar finns lixom inte bara 3 varrianter på ciklider, finns ju oändligt många

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                En del SA-ciklider vill ha stenar att leka på eller gräva under, men i de flesta fall funkar det lika bra med en snygg rot, och detta gäller även för paletterna.
                Det är det som är kruxet, fanns det bara tre sorter skulle det inte vara så förbenat svårt att välja!
                Jag har hittat en sort ciklid som jag blev väldigt förtjust i när jag var på Åleds akvarium i går, och det är en bra aspirant till att få flytta hem till mig: http://images.google.se/imgres?imgur...SE218%26sa%3DN
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  En del SA-ciklider vill ha stenar att leka på eller gräva under, men i de flesta fall funkar det lika bra med en snygg rot, och detta gäller även för paletterna.
                  Det är det som är kruxet, fanns det bara tre sorter skulle det inte vara så förbenat svårt att välja!
                  Jag har hittat en sort ciklid som jag blev väldigt förtjust i när jag var på Åleds akvarium i går, och det är en bra aspirant till att få flytta hem till mig: http://images.google.se/imgres?imgur...SE218%26sa%3DN

                  Ja den var fin blir väl någon sorts ciklid, ska iaf lägga upp bilder på hur jag inrett det, senfår man väl se om man får någon respons på om man gör ett bra val att ha ciklider, eller va ska man annars ha? Vill inte ha sällskapsfiskar .. :P

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vilka är inte sällskapsfiskar?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Vilka är inte sällskapsfiskar?
                      alla är väldet, men tänkte lite mer på domvanligaste.. platys, guppies, och såna :P

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #12
                        Nu så

                        Nu kan jag äntligen lägga upp bilder

                        Bild nr1 -påfyllning av sand och vatten. Använder här rådasand 0.8 - 1.2 mm

                        Bild nr2 -har börjat att slänga ner ena roten, samt några växter!
                        roten tyngs för tillfället ner av en tallrik

                        Bild nr3 -annan vinkel av det

                        Bild nr4 -har fått ner en till växt (högrahörnet samt stenar)

                        Bild nr5 -slutresultatet hittils

                        Bild nr6 -bättre uppsikt, ska till mer, men vet ej vad jag ska ha här i?


                        Tipsa gärna
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ser kanon ut!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ser kanon ut!
                            hihi tack ska du ha
                            vet ju som sagt inte vad jag vill ha nu :O
                            ska till affären imorn... =)

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ah, det blir lite som julafton då? Ta med din sponsor bara och handla tills han börjar grymta att det börjar bli dyrt nu....!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...