Nybörjare: 40l med räkor och galaxy rasboror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CrilleE
    • July 2008
    • 17

    Nybörjare: 40l med räkor och galaxy rasboror

    Hallå, nu har jag börjat komma igång med min lilla "tank". Kanske inte så jätteintressant projekt för superakvariemänniskorna men tänkte att nybörjare kanske kunde ha nytta av det. Om ni ser något dumt jag gör kan ni ju hojta till.

    Letade upp ett beggat akvarium på blocket, 400:- med alla tillbehör. Juwel-akvarium är det.

    Ersatte bakgrunden med solfilm från biltema istället, stilrenare och snyggare tycker jag.

    Slängde i lite sten:

    +rot + växter, grumligt blev det

    Men vattnet var klart redan till kvällen:


    Kan inte låta bli att titta på akvariet hela tiden, trots att det inte är fiskar i. Hade glömt hur fina akvarium faktiskt är. Nu ska det stå ett tag så baktierekulturer som behövs för fiskarna kan bildas.
    Sen ska man bara hitta körsbärsräkor och galaxy rasboror någonstans också. Blir att kolla in på akvarielagret och hoppas på det bästa i helgen.

    Totala kostnader:
    Akvarium, pump, grus och termometer:
    400:-
    Växter, stenar och rötter:
    270:-
    Solfilm
    40:-

    Totalt: 710:-
    Inte så blodigt.

    Tar gärna mot kommentarer och tips!

    Man kan också kolla min blogg, lite mer detaljerat där!
    Förvirrad snart klart student som försöker förstå vad jag ska göra av mig själv.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kanske du skulle lägga lite slantar och sätta fast en BTN Slimline-bakgrund istället?Räkorna lär gilla lite flytväxter med nedhängande rötter...en vattenormbunke på ytan, kanske? Sedan kan du gärna ha i någon äppelsnäcka i där också, om du vill. De äter nämligen en del alger och är trevliga i övrigt också. Lär bli en trevlig liten burk, det där.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Blev jättefint tycker jag! Enda jag saknar är mossa det gillar räkorna - och dina galaxyn KAN få överlevande yngel om de har mossa att gömma sig i. Lycka till!
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • jannemannen
        • July 2004
        • 187

        #4
        Ser ju helt ok ut !

        Men fyll gärna på med lite vatten så att ytan kommer över kanten på din ljusramp !

        Mvh/Janne

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Nu ska det stå ett tag så baktierekulturer som behövs för fiskarna kan bildas.
          Men till det behövs fisk, annars växer inte bakteriekulturen till.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • CrilleE
            • July 2008
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Kanske du skulle lägga lite slantar och sätta fast en BTN Slimline-bakgrund istället?
            Njaa, inte än på ett tag i alla fall. Gillar bakgrunden nu. Den är finare än fotot i verkligheten. Hoppas på att växterna ska börja ta mer plats också.
            Äppelsnäckan var en bra idé! Blir nog nån sån med. Något som äter alger behövs nog.

            Ursprungligen postat av Mamma Mia
            Blev jättefint tycker jag! Enda jag saknar är mossa
            Tack. Mossa kan nog bli fint att ha lite mellan stenarna och rötterna. Köper man det i vanlig djuraffär eller?

            Ursprungligen postat av jannemannen
            Men fyll gärna på med lite vatten så att ytan kommer över kanten på din ljusramp !
            Hehe, oops. Nybörjarfel.

            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
            Men till det behövs fisk, annars växer inte bakteriekulturen till.
            Trodde det var bra att låta det stå lite först?
            Jaja, har fått tag på räkor billigt som om allt funkar kommer på söndag!

            Har redan fått småsniglar! Kom väl med växterna. Går de att bli av med?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Småsniglar är bra! Annars kan du alltid spendera all din lediga tid med att döda dem, men tro mig: De kommer tillbaka

              Och nej, du måste ha fiskar i för att bakteriekulturen ska sätta sig, annars har bakterierna ingen mat ju!

              Kommentar

              Arbetssätt...