Fluidiserande sandfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Fluidiserande sandfilter

    Hej. Jag har læst mycket om ovan næmnda biologiska filter och ær grymt sugen på att prova. Tanken med ett underhållsfritt bilogiskt filter lockar enormt.

    Jag har ett 720L som jag tænkt ha Troffar i, har filtrering med filtermatta bakom BTN-bakgrunden samt ett Fluval FX5 fyllt med zeolit, keramiska makaroner och blå filtermatta, vattnet snurrar runt i karet med ca 10ggr volymen/tim.

    Tanken ær att komplettera detta med ett fluid sandfilt som står brevid akvariet. Som jag førstått så ær det tillræckligt med ca 1 dl sand/100L vatten, rekomenderat ær Rådasand på < 1 mm, helst 0,33 mm!? Jag ska fylla upp filtret med sand så det blir 1/3 av nivån i røret. Avrinningen tænkte jag løsa med en genomførning i PVC som rinner ner i tanken med hjælp av tyngdlagen. Den ska vara placerad ca 10 cm under filtrets øvre kant. Tænkte också sætta i någon trevlig, færgad diod i botten på filtret som går igång samtidigt som nattbelysningen, kan bli justa effekter..

    Jag har fått pris på plexiglascylinder med en radie på 10 cm, det kostar ca 850kr/m, dyrt tyckte jag... Då fick jag ett førslag på att få køpa en cylinder med en radie på 17 cm, 65 cm høgt før endast 300kr, det var någon spillbit som de hade øver, detta borde gå om man har en vældimensionerad strypbar pump som klarar upp mot 1000-2000L. Vet inte om detta går, kanske ær røret før tjock, och det ær bættre att lægga pengarna på ett smalare och længre rør...

    Finns det någon som har erfarenhet av att ha så tjockt rør?

    Har också læst att man kan ha lite grøvre sten (typ engelsk sjøsten) i botten før att få en jæmn och bra førdelning av vattenstrålen, erfarenheter??
    ___________________________________
    720L blivande SA
Arbetssätt...