Mitt kub-projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bafzel
    • August 2008
    • 5

    Mitt kub-projekt!

    Hej, jag har nyss köpt ett 220 liters kar med måtten 70x59x54.
    Det är ju inte riktigt en kub men det kommer väl ganska nära. Tanken är att i framtiden göra om detta akvarium till saltvatten då jag tycker att saltvattenskuber blir otroligt fina men det projektet ligger ganska långt fram i tiden då jag varken har tid eller pengar för något sådant just nu.
    Därför tänkte jag starta med att använda det till sötvatten men jag har svårt att se vilka fiskar jag skulle kunna använda. Jag har funderat en del på en malawiodling men har läst att ciklider trivs i lite längre akvarium. En annan tanke var en enorm guppy-biotop där guppysarna får försöka sig lite hur de vill.
    Har ni mer erfarna akvarister något förslag på arter som passar i ett lite högre akvarium (54 cm)? Vill helst inte ha ett sällskapsakvarium med en enorm mängd arter utan vill koncentrera mig på några få.
    Tack så mycket för mig!
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    Ursprungligen postat av bafzel
    Hej, jag har nyss köpt ett 220 liters kar med måtten 70x59x54.
    Det är ju inte riktigt en kub men det kommer väl ganska nära. Tanken är att i framtiden göra om detta akvarium till saltvatten då jag tycker att saltvattenskuber blir otroligt fina men det projektet ligger ganska långt fram i tiden då jag varken har tid eller pengar för något sådant just nu.
    Därför tänkte jag starta med att använda det till sötvatten men jag har svårt att se vilka fiskar jag skulle kunna använda. Jag har funderat en del på en malawiodling men har läst att ciklider trivs i lite längre akvarium. En annan tanke var en enorm guppy-biotop där guppysarna får försöka sig lite hur de vill.
    Har ni mer erfarna akvarister något förslag på arter som passar i ett lite högre akvarium (54 cm)? Vill helst inte ha ett sällskapsakvarium med en enorm mängd arter utan vill koncentrera mig på några få.
    Tack så mycket för mig!
    har länge velat se en enorm guppybiotop explosion.. try it annars så ser detta idealiskt ut för att ha fina skalarer i!! rekomenderar dessa varmt!! och kanske några slöjsjärtar som kontrast..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • bafzel
      • August 2008
      • 5

      #3
      Har idag varit inne och tittat på ett flertal akvariebutiker och sökt inspiration och kommit fram till att det nog blir malawi till slut.
      Jag var sugen på lite guppy, men det kändes lite tråkigt då de är så små och det behövs så otroligt många för att få liv i ett större akvarium.
      Inredningen kommer bli lite mörkare sand med ett ganska stort "klipp-berg" med många grottor och hålrum att gömma sig i, i bakre kant samt lite rötter och nån snäcka i framkant. Inga växter till att börja med iaf. Kommer även inhandla btn-slimline som bakgrund . Hur tycker ni antalet fisk borde se ut i ett sådant här akvarium när det gäller malawi-ciklider? Jag funderar på ett stim med 10-15 individer till att börja med och hoppas att det inte kommer finnas så mycket utrymme till bråk och problem. Borde jag hellre satsa på lite färre? Väldigt tacksam för synpunkter .
      Projektet ligger nån eller några veckor fram i tiden (efter löningen) så bilder får komma senare.
      Senast redigerad av bafzel; 14 August 2008, 18:39.

      Kommentar

      • bafzel
        • August 2008
        • 5

        #4
        Slänger upp en bild på akvariet som det ser ut nu utan sand och inredning.
        http://i517.photobucket.com/albums/u...l/DSC00708.jpg
        Senast redigerad av bafzel; 14 August 2008, 18:51.

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ursprungligen postat av bafzel
          Slänger upp en bild på akvariet som det ser ut nu utan sand och inredning.
          http://i517.photobucket.com/albums/u...l/DSC00708.jpg

          Snygg kub den har potential
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            detta kommer troligtvis bli kanon snyggt!! jag slår ett slag för antingen enormt mkt guppys med slimlinebakgrund, eller diskus och neontetror/kardinaltetror.. fast som start så skulle jag själv ha haft skalarer! ett perfekt kar för dessa!!
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • bafzel
              • August 2008
              • 5

              #7
              Tack för era åsikter!
              Jag velar fortfarande fram och tillbaka på vad jag ska ha i akvariet. Nu har jag blivit sugen på dvärgciklider då jag nyss startade upp ett litet 60-liters med kakaduor. Kanske lite dvärgciklider på botten med 2-4 skalarer i övriga utrymmet vore något?
              Jag ska iaf köpa sand och börja fylla upp det inom de närmsta dagarna.

              Kommentar

              Arbetssätt...