Ciklidprojekt - ciklider-i-större-akvarie-än-100liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    Ciklidprojekt - ciklider-i-större-akvarie-än-100liter

    Välkommen till Projekt - ciklider-i-större-akvarie-än-100liter

    Prolog:
    Jag äger nu ett 100 litersakvarie där det bor några hongi. Dessa börjar bli lite för stora för akvariet nu och vil flytta därifrån. Vardagsrummet är ommöblerat(halva vardagsrummet är tomt) och jag har nu plats för ett stort akvarie.

    Jag startar den här tråden som en långkörare där jag ställer alla mina frågor istället för ett hundratal olika forumtrådar...

    Mina första funderingar är kring vilket akvarie jag ska välja?
    Jag har kollat lite på Juwel Rio240 det ser rätt bra ut och man får allt med för en hyfsad peng. Lite tråkigt att dom är så himla höga 50 cm...hade vart bättre om det var 40 högt och 50 "djupt" istället.

    Malawi el. Tanganyika?
    Jag har ju Hongi nu men jag tycker ju ändå att många tanganyikacikllider verkar mer intressanta och lite ösigare...

    Ska jag eller ska jag inte?
    Jag lider lite av att jag är en periodare
    Jag kan vara hur intresserad som helst i flera månader och sen kan det helt plötsligt säga stopp och jag har inte lust med det längre.
    Det jag tror med ett lite större akvarie är att jag kan plocka lite mer med det, med det lilla akvariet så kunda jag bara köpa 5 hongi osså var det fullt och jag kunde bara kolla på det och oroa mig över vattenvärdena.
    Med ett större kan jag ju köpa 1 fisk i månaden i 2år...
    -Jag behöver kanske hjälp med att förenkla vattenbyten och dylikt? Nu är jag trött på mitt Rekord akvarie som man måste lyfta av hela taket och suga ut vatten och hälla ut och byta filtermaterial osv osv...
    -Eller tips på hur jag håller intresset vid liv...

    Vi börjar med Akvarium och Sjö!

    hej så länge.
    //John
    Senast redigerad av hlafk; 11 August 2008, 13:10.
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #2
    Jag har i princip bestämt mig för ett Rio240 akvarie.

    Funderar på sjö fortfarande det står lite mellan:
    Malawi med Hongi, Röd zebra, Demasoni och kanske nått fläckigt typ Trewavasae
    el.
    Tanganyika med Apelsinciklider, prinsessor, multifasciatus och nått på ytan? Tycker om compressiceps också dom ser så uttråkade ut

    Något tips på invånare?
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Tänkte själv konvertera mitt 240L SA till Tanganyika!

      compressicepsen Ser ju verkligen urtuff ut

      Marlier´s julle är inte direkt färgstark, men jag gillar den

      multisar verkar spännande

      prinsessan av burundi skall har rätt intressant beteende men kanske inte så bra sällskap pga att den har den dåliga vanan att ta över akvarier...

      sen skulle jag gärna klämma i ngra troffar, men de kräver nog tyvärr mera utrymme

      detta var bara lite spånerier, men det skall ju börja ngnstans

      Kommentar

      Arbetssätt...