Bygge av eget filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    #16
    Precis som du har gjort med utblåsen tänkte jag med! Antar att du får bra snurr på ytan med det där va?

    Kommentar

    • erikmoose
      • November 2005
      • 120

      #17
      Ursprungligen postat av one__akvarium
      Pumpar 2 st E-AS1002 Eheim Compact 1000 150-1000 liter/tim 277 kt st
      Har du lust att pm:a en liten resention på dessa pumpar sedan?
      Funderar själv på dessa för att göra ett enkelt filter typ matta på elrörs modellen.
      Men pumpar kostar ju så jäkla mycket och en annan är fattig *s*
      MVH
      Erik Tinnerwall

      http://www.eriksgallery.com

      Kommentar

      • one__akvarium
        • June 2008
        • 163

        #18
        Självklart gör jag det! Jag tycke dessa pumpar var jävli billiga om man jämförd mot andryper. Senar PWSS 200-300 kr billigare än mina lokala butiker!!

        Kommentar

        • erikmoose
          • November 2005
          • 120

          #19
          En normal pump ligger ju på 7-1000 kr.
          Så man kan ju undra varför dessa är så billiga.... speciellt när det är eheim.

          Finns andra förslag på billiga pumpar för just den formen av filter med elrör?
          MVH
          Erik Tinnerwall

          http://www.eriksgallery.com

          Kommentar

          • one__akvarium
            • June 2008
            • 163

            #20
            Jag har en powerhead (näst sörsta) i dagsläget som jag tycker funkar utmärkt! Vet dock inte priset på den

            Kommentar

            • jarecki68
              • September 2005
              • 453

              #21
              Ursprungligen postat av one__akvarium
              Precis som du har gjort med utblåsen tänkte jag med! Antar att du får bra snurr på ytan med det där va?
              Det stämmer det är ganska bra cirkulation och snurr på ytan(man kan se små vågor på utan på bilderna) fast mina är
              Eheim 2128 pro 2 och Fluval Fx5 men principen på ut blåset är samma sa
              det funkar exakt på samma sätt med andra pumpar
              jarecki

              Kommentar

              • one__akvarium
                • June 2008
                • 163

                #22
                Efter en allt för blöt kväll under lördagen så vaknar man av att Patrik från PWSS ringer. Han undrar vad jag är om jag skall ha mina grejer. Hade varit ett par missförstånd om vilken tur dom skulle komma med. Hur som helst slängde jag mig i bilen och hämtade upp varorna (Bild 1).

                På bild 2-6 har jag efter mycket mottande skurit ut 2 delar som skall samanfogas. Även raster är satta

                På bild 7-8 är filtermattan med cirk-pumparna nedfällda i materialet (1000 L/h st)
                Bifogade filer

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #23
                  Tänker du ha pumparna riktade rakt upp strax under ytan? Man brukar ha en spalt imellan mattan och pumpen för att man ska få ett jämt sug över hela mattan Men eftersom du stoppat in dem i mattan så tror jag det finns en risk att vattnet kanaliseras och filtret blir mindre effektivt! Detta är mina tankar bara så lycka till med bygget
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • one__akvarium
                    • June 2008
                    • 163

                    #24
                    Ok, tänkte på att det fanss en risk för det.. Men det låter ju helt riktig som du säger! det är ju bara skära ner mattan en bit! Tack för tippset!!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #25
                      Mina eheim compact 1000+ låter förbaskat mycket, nu har jag oandra sidan inte skumgummi runt om som du ska ha men men.

                      Såg faktiskt en variant med flera filterfack som du fast de hade mattan först och sist hade de k1 kaldnes flytande biofilter omslutet med filtermatta.
                      Genomskärning så såg det ut som att k1mediat var inneslutet av filtermatta, de hade således en syre pump med sten nerstoppad mitt i.
                      Vet ej om de valde den metoden för att de ville ha större biologiskverkan.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      Arbetssätt...