Mitt första projekt: 375l insjö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Mitt första projekt: 375l insjö

    Jahapp tänkte dra igång en liten projekttråd. Gått och vart sugen nu i sommar på ett akvarium med svensk fisk.

    Så jag köpte ett akvarium på 375 liter igår med måtten 150*50*50 cm

    http://www.geting.se/viewimage.php?i...6-DSC00608.JPG#


    Inredning funderar jag lite på om man skulle köra med vanlig sand då dy känns lite si och så att stoppa i akvariet. Känns som det kan bli ganska grumligt där i. Tror ni nån liten näckros klarar sig inne i ett akvarium ? Vad mer kan man ha för växter ?

    Jag håller på och funderar lite på vad jag ska köra för filter mm i det. Men det lutar åt något externt filter varjefall.
    Fiskar som jag tänkte använda mig mig av är små abborre, sarv och mört. Skulle även vilja ha tag på nån liten sutare och dammruda men vet inte vart jag ska lyckas fiska upp någon.

    Tänkte fixa en mörtstuga och ställa ut vid sjön där tjejen har stuga så kanske man kan få sutare i den eller vad tror ni ? Det känns som man inte vågar fånga dom med nät pga skaderisken på dom.

    Kom gjärna med tips och ideér angående detta projekt.
    Senast redigerad av Simonols; 29 July 2008, 17:02. Anledning: Uppdaterat
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    #2
    Är det ingen som har nåt alls att säga

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Ska bli spännande att följa. Vill själv ha min 300 liter balja som abborre kar senare i framtiden när jag köpt ett större för att ha "vanliga" akvarie fiskar i.

      Kommentar

      • Simonols
        • July 2008
        • 108

        #4
        Äntligen har jag fått hem akvariet och vägit in det och vattenfyllt

        http://www.geting.se/viewimage.php?i...16448-akvariet
        http://www.geting.se/viewimage.php?i...6449-akvariet2

        Ska flytta om 3 mådare så jag vet inte är det värt att starta akvariet med fisk innan det ? Kanske är värt att vänta eller vad säger ni ? Men ville varjefall vattenfylla det och börja rengöra det.
        Känns skönt att haft det med vatten i ett tag så man ser att det är helt tätt.

        Ska väl börja samla på mig lite inredning tänkte jag med. Någon som har nåt förslag på fräck bakgrund till svensk insjö biotop ?

        Mvh Simon

        Kommentar

        • mirrefirre
          • January 2008
          • 31

          #5
          du kanske kan ha nån enstaka fisk så som en mal corydoras kanse kanske nån liten grotta så trivs den
          260 liter: Tigerbarb

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            Ursprungligen postat av mirrefirre
            du kanske kan ha nån enstaka fisk så som en mal corydoras kanse kanske nån liten grotta så trivs den
            det e inte va ja kallar en svensk fisksort..

            tycker du skall efterlikna botten på en svensk hederlig insjö med finkornig sand, mörka döda grenar och kvistar.. kanske vass?
            hade själv näkros i mitt kar, vet inte va det va för sort utan togs från vattendraget vid kungälv/bohuso de klarade sig mkt bra.. detta va innan ja visste att de är fridlysta växter..!!

            va sägs om blodiglar hehe
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • Simonols
              • July 2008
              • 108

              #7
              Ursprungligen postat av mirrefirre
              du kanske kan ha nån enstaka fisk så som en mal corydoras kanse kanske nån liten grotta så trivs den
              Dom finns väl inte i dom svenska vattnen ?

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Men ni visste väl att corydoras är senaste svenska malen? Skämt åsido. xD

                Detta kommer nog bli jätte fräckt. En gädda också och det är fullbordat
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Kommer du åt är det bara att plocka rötter som ligger i vattnet. Borsta av löst bös med oanvänd diskborste. Kanske hittar någon stump av en stock med lite tur. Bambupinnar kan använda. Plastväxter om dom slaktar riktiga. Är det hönsnät i stugan finns risken att dom får skrapskador så man får hålla koll efter svamp. Tycker det låter klokt att vänta till efter flytten som du säger. Gäddan är bättre utan för den växer så fort och börjar planera vem av kompisarna i burken den ska äta först. Abborrar kan bli griniga men det märks ju då. Du skulle ju kunna ha ett par små mörtar tex om du vill ha något iaf. Då har du något att starta upp akvariet med sen som redan är invand på akvarieliv.
                  Eheim 2217 skulle jag kört med men finns olika åsikter såklart
                  Senast redigerad av eriahl; 03 August 2008, 21:11.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Simonols
                    • July 2008
                    • 108

                    #10
                    Tackar för lite inspiration. Får ut och leta lite rötter eller gamla träd.
                    Jag köpte en cirkulationspump idag på ebay som pumpar 2 kubik i timmen för 160 kr så vi får se när den dyker upp.

                    Kan tänka mig att det börjar lukta mumma annars med vatten helt stillastående. Vad tror ni ska man köra med den pumpen sen till fiskarna med eller ?

                    Eller vill dom ha det stilla tror ni ?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Kan ju sätta på ett sånt där strilrör och borra lite extra hål kanske? Med riktning upp mot ytan så det blir rörelse på den. Sen finns ju såna filtermattor att använda till pumpen kanske som filter
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Simonols
                        • July 2008
                        • 108

                        #12
                        Hur då menar du ? Jag köpte en sån här http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=380051956161

                        Kommentar

                        • Simonols
                          • July 2008
                          • 108

                          #13
                          Här är sanden som jag kommer använda mig utav i akvariet. Har väl ca 70 kg det borde räcka till mitt akvarium.
                          http://www.geting.se/ viewimage.php?image=118052-Sand2
                          http://www.geting.se/ viewimage.php?image=118053-sandnara

                          Ursäkta kvalitén det är taget med mobilen.

                          Jag började med att skölja vatten ganska länge i sanden och rörde om då och då så att allt som inte ska vara där flöt upp. Därefter torka/koka jag sanden i ugnen några timmar på 200 grader så nu borde det inte finnas något farligt i sanden som fiskarna kan ta skada utav.

                          Kommentar

                          • Simonols
                            • July 2008
                            • 108

                            #14
                            Kanske inte någon jätteuppdatering men min powerhead pumpkom hem idag

                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=118110-Pumpen

                            Verkar funka aldeles utmärkt. Är en pump från ebay för endast 160 kr med frakt hem.

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              jag skulle nog satsa på att meta upp sutaren de kan var svåra o fånga i mört stugor abbore löija och mört är inga bekymmer bara stugan inte ligger i för länge med fisk de har en tendens att stressa fisken. ha r hat stugor i bland till för at fånga betes fisk o de ggr jag inte tömt morgon och kväll har överlevnade försämrats på fiskarna iaf mört och löija har haft kortare livstid i karet jag haft dom (rymer nästan 1000l).
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...