Ansjos nya badkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av MaxB
    Just - och när man nu missar härliga kräftor i god lag, så blir det ännu bättre att åka till tyskland i goda vänners lag!
    Har du kollat i almanackan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jodu - jag gjorde en rundringning direkt när jag upptäckte kräftfadäsen och förvissade mig om att det absolut inte får/skall (fårskalle?) bokas något under tysklandsdagarna.
      Förbannat - jag får äta nykräkta koftor vid något annat tillfälle!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Eller gamla? Det är bara att boka upp hela augusti nästa år för säkerhets skull.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Har idag fått ett skönt mail från Folksam. Jag får ut 5500:- för det spruckna karet och det är jag nöjd med, och trots semestrar och min tumme som hade lite svårt att komma ur röva fixade de detta med bravur!
          Nu ska karet säljas, men får jag inte vad jag vill ha för det så vete tusan om jag inte byter ut rutan och behåller det, kan vara braåha!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • stigson
            • February 2009
            • 522

            Härligt Ansjo! =)

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              härligt låter som en bra idé

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ohej-å-hååå!!! Vilken underbar tråd, men vilken nerförsbacke när karstackart sprack Men Det borde jag anat då jag hört om det i andra trådar... Hur som haver så är jag mäkta imponerad av din glöd, jag tror nog jag skulle kunna ta igen och komma igång om mitt skulle spricka jag med, men jag skulle vara mkt nojjigare och så än du verkar vara, sen har jag bara haft akvarium sedan jag var 9 (är 20 nu) och detta inte konstant samt endast "stora" kar (160 L, nu 180L) sedan typ 5-7 år tillbaka och dessa utan sådana problem.

                Mkt osäker när det gäller bänkar etc. trots detta en "akvareimöbel" bestående av en ca: 3 cm bänkskiva till kök från Marbodal samt överskåp till kyl och frys som är monterade uppochner under bänkskivan. (Bror som är snickare så allt var gratis) benen består av i höjdled reglerbara plastben som är till för underskåp i kök, känns läskigt då de för det första är i plast sa,t att så fort ja nuddar bänken ser typ ringar på vattenytan och efter denna tankeställare som blev i och med Anders otur så kommer jag bums ringa försäkringsbolaget imorrn och dessutom brorsan som får kolla över lite virke och sedan får plastfötterna bytas mot en rejäl stomme med skåp under som sedan själva bänken skall fästas i. I skåpen under skall ett 2224 Eheim få husera och då kommer karet upp bättre så jag slipper knäböja för att se in i det...


                Kommer knappt kunna sova av oro inatt, usch.

                Men kul som fanken med din glöd, jag vet ju om dina räkkar som är igång o lite annat så att du är igång vet jag, hur det är med husfrågan är ja inte 100% uppdaterad på Mats har ju sin stuga i nya boendet men hur är det med husbiten för er just nu Anders ett par år kvar eller aktuellt i nuläget?


                Ha det så bra allihop


                MVH Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Oj, trevligt att en sådan här insomnad tråd väcks till liv igen.
                  Husfrågan är inte löst, men det ligger ca 2,5 år fram i tiden. Jag har ändå lite planer innan dess och håller på att samla på mig lite akvarium mm till dess. Mitt 960 är inte sålt utan det blir troligen att fixa iordning detta sedan, och en frän tanke är att fylla det med bara en massa småfisk typ danios och räkor. Jag har inte sett någon ha ett så stort kar till räkor och någon bör ju vara den förste!

                  Jag var lite sugen på att dra igång ett stort kar i lägenheten igen, men efter en kort fundering hoppade jag av den tanken och köpte en MP-kub med 65 cm åt alla håll. I den går nu diskus, sedan har jag ett projekt med ett kar på ca 300 liter som ska köras med co2 och ha räkor, och möbeln blir IKEA:s köksskåp med en bankskiva ovanpå. Detta tror jag blir tom starkare än de akvariemöbler du köper idag faktiskt. Så jag tror inte du behöver vara orolig för din bänk, men för att du ska sova gott är det säkert bäst att du kolar upp det.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Oj, trevligt att en sådan här insomnad tråd väcks till liv igen.
                    Husfrågan är inte löst, men det ligger ca 2,5 år fram i tiden. Jag har ändå lite planer innan dess och håller på att samla på mig lite akvarium mm till dess. Mitt 960 är inte sålt utan det blir troligen att fixa iordning detta sedan, och en frän tanke är att fylla det med bara en massa småfisk typ danios och räkor. Jag har inte sett någon ha ett så stort kar till räkor och någon bör ju vara den förste!

                    Jag var lite sugen på att dra igång ett stort kar i lägenheten igen, men efter en kort fundering hoppade jag av den tanken och köpte en MP-kub med 65 cm åt alla håll. I den går nu diskus, sedan har jag ett projekt med ett kar på ca 300 liter som ska köras med co2 och ha räkor, och möbeln blir IKEA:s köksskåp med en bankskiva ovanpå. Detta tror jag blir tom starkare än de akvariemöbler du köper idag faktiskt. Så jag tror inte du behöver vara orolig för din bänk, men för att du ska sova gott är det säkert bäst att du kolar upp det.
                    Halloj Anders

                    Visst är det kul att trådarna vaknar till liv, jag letar ju runt i sådana trådar med mkt kul att läsa, enda neckdelen för mig är att jag inte får chansen att va me o gagga i det som varit

                    Men lärorikt och kul, den enda långa tråd som jag påbörjat och inte lusläst färdigt är Mats tangayikatråd, med 900 eller va de 960 karet förstås.
                    Men det skall göras....


                    Har ringt och kollat med försäkringsbolaget och frågat ut de på alla sätt och vis, min enkla hemförsäkring täcker både ev. skador på fastighet, likväl på akvarium fiskar och växter. Så jag känner mig rätt lugn angående försäkringen, inte heller hyresvärden hade några regler utan sa att om försäkringen funkar vilket den gör så är det grönt.


                    Men jag är ändå orolig för bänken, den sår ju still och jag har testat att gå in i den av misstag och bankat lite men karet står still, man ser dock en tendens till att plastebenen rör sig i sidled de verkar dock ej riskera att brista om man inte handlöst faller ner i karet så det står väll ett tag, men när jag ändå väntar på att rotjäveln i mitten ska sluta flyta (nästan i mål men tyngs ner av stenar, har testat så den inte riskerar att spräcka täckglaset så där kan ni va lugna ) och dessutom på att mina stackars halvdöda växter ska vakna till liv igen så kanske man p.g.a ej färdig scape hellre skulle fixa bänken innan fiskar och allt är igång då man bara stör både fiskar men även växterna, så får klura lite på det.

                    Vill ju ha kommande ytterfilter under karet i ett skåp i möbeln så den behöver ju höjas väsentligt, vet dock ej hur högt skåpet måste vara för att filter samt slangar etc. får plats så man enkelt kan serva filtret när det behövs... Ex. 2217 som du tipsade om.



                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1028

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Bra att du startade tråden så slipper jag göra det själv
                      Jag har tvättat sand hela dagen igår, och tömt ur mitt gamla idag samt vägt in det nya. Öst upp den gamla sanden så jag har träningsvärk, men jag har faktiskt tagit lite foto som kommer i morgon.
                      Sist men inte minst fångade jag nog minst 500 Endlers med, och räkorna ska vi inte snacka om. Och folk som säger att räkor inte trivs med värme, jag har ändå 29 grader i det karet och snyggare illröda körsbärsräkor får man leta efter!
                      Kokta räkor brukar va röda...

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Halloj Anders

                        Visst är det kul att trådarna vaknar till liv, jag letar ju runt i sådana trådar med mkt kul att läsa, enda neckdelen för mig är att jag inte får chansen att va me o gagga i det som varit

                        Men lärorikt och kul, den enda långa tråd som jag påbörjat och inte lusläst färdigt är Mats tangayikatråd, med 900 eller va de 960 karet förstås.
                        Men det skall göras....


                        Har ringt och kollat med försäkringsbolaget och frågat ut de på alla sätt och vis, min enkla hemförsäkring täcker både ev. skador på fastighet, likväl på akvarium fiskar och växter. Så jag känner mig rätt lugn angående försäkringen, inte heller hyresvärden hade några regler utan sa att om försäkringen funkar vilket den gör så är det grönt.


                        Men jag är ändå orolig för bänken, den sår ju still och jag har testat att gå in i den av misstag och bankat lite men karet står still, man ser dock en tendens till att plastebenen rör sig i sidled de verkar dock ej riskera att brista om man inte handlöst faller ner i karet så det står väll ett tag, men när jag ändå väntar på att rotjäveln i mitten ska sluta flyta (nästan i mål men tyngs ner av stenar, har testat så den inte riskerar att spräcka täckglaset så där kan ni va lugna ) och dessutom på att mina stackars halvdöda växter ska vakna till liv igen så kanske man p.g.a ej färdig scape hellre skulle fixa bänken innan fiskar och allt är igång då man bara stör både fiskar men även växterna, så får klura lite på det.

                        Vill ju ha kommande ytterfilter under karet i ett skåp i möbeln så den behöver ju höjas väsentligt, vet dock ej hur högt skåpet måste vara för att filter samt slangar etc. får plats så man enkelt kan serva filtret när det behövs... Ex. 2217 som du tipsade om.



                        Nicke
                        Skåpet bör vara runt 60 högt, en vanlig aluställnings standardhöjd ligger på runt 50 cm och ett Eheim 2217 går in i en sådan om man klär in ställningen i trä samt lägger en träskiva på den undre ramen. Men sedan har jag sett att ju högre du har karet desto större ser det ut, och det är heller ingen nackdel att få upp karet om det finns barn i närheten.

                        Nu vet jag heller inte hur du bor eller vilket försäkringsbolag du har, men bor du i hyresrätt är det hyresvärdens försäkring som täcker skadorna på huset vid ett ev. läckage, och ditt försäkringsbolag som tar övriga skador. Men huvudsaken är att du nu vet att allt är lugnt på den punkten
                        Ursprungligen postat av stefanr72
                        Kokta räkor brukar va röda...
                        Aha, det var så enkelt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Halloj Anders

                          Visst är det kul att trådarna vaknar till liv, jag letar ju runt i sådana trådar med mkt kul att läsa, enda neckdelen för mig är att jag inte får chansen att va me o gagga i det som varit

                          Men lärorikt och kul, den enda långa tråd som jag påbörjat och inte lusläst färdigt är Mats tangayikatråd, med 900 eller va de 960 karet förstås.
                          Men det skall göras....


                          Har ringt och kollat med försäkringsbolaget och frågat ut de på alla sätt och vis, min enkla hemförsäkring täcker både ev. skador på fastighet, likväl på akvarium fiskar och växter. Så jag känner mig rätt lugn angående försäkringen, inte heller hyresvärden hade några regler utan sa att om försäkringen funkar vilket den gör så är det grönt.


                          Men jag är ändå orolig för bänken, den sår ju still och jag har testat att gå in i den av misstag och bankat lite men karet står still, man ser dock en tendens till att plastebenen rör sig i sidled de verkar dock ej riskera att brista om man inte handlöst faller ner i karet så det står väll ett tag, men när jag ändå väntar på att rotjäveln i mitten ska sluta flyta (nästan i mål men tyngs ner av stenar, har testat så den inte riskerar att spräcka täckglaset så där kan ni va lugna ) och dessutom på att mina stackars halvdöda växter ska vakna till liv igen så kanske man p.g.a ej färdig scape hellre skulle fixa bänken innan fiskar och allt är igång då man bara stör både fiskar men även växterna, så får klura lite på det.

                          Vill ju ha kommande ytterfilter under karet i ett skåp i möbeln så den behöver ju höjas väsentligt, vet dock ej hur högt skåpet måste vara för att filter samt slangar etc. får plats så man enkelt kan serva filtret när det behövs... Ex. 2217 som du tipsade om.



                          Nicke


                          hmmmm.....plastben....njaaaa...inget jag skulle haft....

                          däremot denna här:

                          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                          kollade med en polare som jobbar där....på deras testlabb....skall enligt honom
                          hålla "flera hundra kilo per styck" i upp / nedåt riktning....

                          alla ben, oavsett matrial, av detta slag är känsliga för höger / vänster belastning,
                          dvs om någon stöter till möbeln. Fixas med en rejäl rygg på möbeln, eller fastbultning i vägg....




                          Men....har sagt det förr...säger det igen...jag jobbade bara 10 år på det bolagets utvecklingsavdelning...
                          begriper med andra ord inte ett dugg.....




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Skåpet bör vara runt 60 högt, en vanlig aluställnings standardhöjd ligger på runt 50 cm och ett Eheim 2217 går in i en sådan om man klär in ställningen i trä samt lägger en träskiva på den undre ramen. Men sedan har jag sett att ju högre du har karet desto större ser det ut, och det är heller ingen nackdel att få upp karet om det finns barn i närheten.

                            Nu vet jag heller inte hur du bor eller vilket försäkringsbolag du har, men bor du i hyresrätt är det hyresvärdens försäkring som täcker skadorna på huset vid ett ev. läckage, och ditt försäkringsbolag som tar övriga skador. Men huvudsaken är att du nu vet att allt är lugnt på den punkten

                            Aha, det var så enkelt...
                            Yepp kanonbra Anders, 60 it is then, blir skitcoolt kan sitta i en fotölj och njuta av de små liven och behöver inte knäböja, knatten samt alla småbarn i släkten och så kan inte heller banka lika mkt superbra.

                            Okej, men jag har ju ringt både Östgöta Brandstodsbolag och Stångåstaden som är försäkringsbolag och hyresvärd, det var grönt så har de sagt det så har de

                            Ursprungligen postat av Kensa
                            hmmmm.....plastben....njaaaa...inget jag skulle haft....

                            däremot denna här:

                            Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                            kollade med en polare som jobbar där....på deras testlabb....skall enligt honom
                            hålla "flera hundra kilo per styck" i upp / nedåt riktning....

                            alla ben, oavsett matrial, av detta slag är känsliga för höger / vänster belastning,
                            dvs om någon stöter till möbeln. Fixas med en rejäl rygg på möbeln, eller fastbultning i vägg....




                            Men....har sagt det förr...säger det igen...jag jobbade bara 10 år på det bolagets utvecklingsavdelning...
                            begriper med andra ord inte ett dugg.....




                            .


                            Njae, plastbenen ska bort, känns inte bra. Ska se till att få snickarbrorsan att bygga en ställning med regelverk och sedan klä i träskivor som målas vita samt trycka dit dörrar.

                            Vilka dimensioner bör reglarna ha tror ni och hur skall regelverket byggas?


                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det räcker långt med 45x45 reglar, karet är inte så stort. Men varför inte göra som jag ska till mitt projekt, kolla på IKEA:s hemsida och köp ett köksskåp och sedan en skiva ovanpå denna. Billigt, enkelt, starkt och snyggt och lättare kan man nog inte göra det för sig...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Det räcker långt med 45x45 reglar, karet är inte så stort. Men varför inte göra som jag ska till mitt projekt, kolla på IKEA:s hemsida och köp ett köksskåp och sedan en skiva ovanpå denna. Billigt, enkelt, starkt och snyggt och lättare kan man nog inte göra det för sig...
                                Ja jo det är enkelt och snyggt, det är bara det att jag gärna använder den lösning jag har nu... d.v.s bänkskivan med fastmonterade överskåp. Se bilderna. (strunta i inredning och växter det är inget permanent endast "recovery" stadie för växterna) Fast att jag tar bort plastbenen och bygger underskåp med regelverk som kläs in.






                                Det är bra om 45x45 räcker för ett 430 L också, bänken är större än karet men skall måttbeställa ett kar när jag har råd och använda samma bänk så frågan är om det fortfarande räcker med 45x45 och måste det vara "kryss" baktill för stabilitet?

                                Nicke
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av ApeviaX; 11 January 2011, 15:00.
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...