Nytt Juwel Rio 400 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    Nytt Juwel Rio 400 l

    Hej!
    Jag är helt ny här på forumet och detta är mitt första inlägg. Är lite grön på det här med akvarium så jag kommer kanske med lite dumma frågor...
    Jag har ett akvarium på 54 liter nu men idag beställde jag ett Juwel Rio 400 liters. Tycker det är kanonsnyggt! Men jag vet inte om jag ska ha ljus eller mörk sand/grus. Någon som har ett likadant som kan ge tips? Vill ha färgglada fiskar, typ Malawi och har hört att fiskarnas färger kommer mer fram om man har mörk/svart grus. Men jag vill nog ha ljus.... huvudbry!
    Senast redigerad av Artep; 03 July 2008, 21:58.
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    #2
    Idag ringde dom och sa att akvariet har kommit så efter jobb ska jag köra och hämta det. Nice!! Har bestämt mig för att ha Biltemas blästersand. Och det blir nog BTN slimline bakgrund, röd gnejs. Ooooohh, vad jag längtar tills jag slutar idag så att jag kan få hem mitt efterlängtade akvarium!


    Senast redigerad av Artep; 13 July 2008, 07:48.

    Kommentar

    • blopp
      • June 2005
      • 121

      #3
      Åh, det låter riktigt roligt det där! Längtar tills man själv får skaffa ett stort nytt kar. Lägg upp lite bilder nånstans om du får tid, det vore kanonskoj!
      /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

      Kommentar

      • Artep
        • June 2008
        • 107

        #4
        Ja, det ska bli jättekul! Det är mitt första stora kar så det ska bli spännande! Ska lägga upp bilder (om jag lyckas klura ut hur man gör ).
        Nu väntar jag på att tiden ska gå så att man kan få komma hem och montera

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Kom ihåg att ta en massa bilder som du lägger upp på ex photobucket samt att se till att ev sladdar och kontakter är framdragna bakom möbel INNAN du fyller på med vatten..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Artep
            • June 2008
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Kom ihåg att ta en massa bilder som du lägger upp på ex photobucket samt att se till att ev sladdar och kontakter är framdragna bakom möbel INNAN du fyller på med vatten..
            Hmm.. jo det är en bra idé. Inte snyggt att se sånt! Håller just nu på att skriva anteckningar på en lapp om allt jag måste köpa och komma ihåg. Typ nitrivec och ph-mätare etc...

            Kommentar

            • blopp
              • June 2005
              • 121

              #7
              Hur länge får du lov å vänta då innan du är hemma och kan börja pyssla?
              /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Ursprungligen postat av Artep
                Hmm.. jo det är en bra idé. Inte snyggt att se sånt! Håller just nu på att skriva anteckningar på en lapp om allt jag måste köpa och komma ihåg. Typ nitrivec och ph-mätare etc...
                Nja det var mest om man ställer möbeln och akvariet nära väggen och sen dunkar på vattnet innan man lagt kablar o dyl från ytterfilter och annat tillrätta, sen sitter man där vackert och får löda om sladdar och dra på ny krympslang för att man hade för bråttom.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Artep
                  • June 2008
                  • 107

                  #9
                  blopp:

                  NU har jag monterat ihop det!!! Shit, vad jag är svettig. Men det var det värt för fy tusan vad fint det blev!





                  Gaffel:

                  Jo, det är sant. Jag hade halshuggit mig själv om det hade hänt, men jag är inte färdig än så jag ska inte säga för mycket...

                  Jag ska sätta in bakgrund innan jag gör nåt annat. Har aldrig gjort det innan så det ska bli kul! Men nu får jag nog gå och lägga mig... ska jobba imorgon. Men egentligen har jag ju inte tid att jobba
                  Senast redigerad av Artep; 13 July 2008, 07:49.

                  Kommentar

                  • Artep
                    • June 2008
                    • 107

                    #10
                    Var i väg snabbt som tusan nu på lunchen och köpte BTN slimline bakgrund, röd gnejs. Ska köpa sand, vattenberedningsmedel och sånt i dag också. Så nu väntar jag återigen på att klockan ska gå så att jag kan komma hem och börja bygga bakgrund!

                    Kommentar

                    • Artep
                      • June 2008
                      • 107

                      #11
                      Nu är bakgrunden på plats! Det blev jättesnyggt! Silikonet sticker i näsan . Kanske bra mot förkylning! Pappen som satt fast bakom bakgrunderna var inte roliga att ta av. Onödigt mycket lim ju!
                      Imorgon ska jag köpa ett liggunderlag som jag ska lägga i botten innan jag lägger i sanden. Sen blir det påfyllníng med vatten!

                      Senast redigerad av Artep; 13 July 2008, 07:47.

                      Kommentar

                      • blopp
                        • June 2005
                        • 121

                        #12
                        Oj, det går ändå snabbt framåt trots jobb!
                        /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

                        Kommentar

                        • Artep
                          • June 2008
                          • 107

                          #13
                          Ja, man är ju knäpp Man skulle ju helst vilja ha i fiskarna innan man hade fått akvariet haha! Men nu ska jag jobba idag igen.... så det blir projekt ikväll.
                          Ska som sagt köpa liggunderlag idag och hälla i sanden efter det. Så det blir väl vattenpåfyllning ikväll hoppas jag! En del i alla fall.
                          Ska förresten köpa nån växter med idag tror jag för det är lite bökigt att komma ner med hela armen sen när karet är fyllt... Men man kan ju halvfylla det i alla fall

                          Kommentar

                          • Artep
                            • June 2008
                            • 107

                            #14
                            Gaffel

                            Nu har jag länkat lite bilder från photobucket. Har lagt in de på de andra inläggen så långt jag hade kommit då.

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #15
                              Det ser ut som dina slimlines inte täcker hela bakgrunden? Jäklar vad ditt projekt fick fart nu då!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...