Äntligen på plats!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAdden
    • May 2008
    • 213

    #16
    Denna tråd skulle nog passa bättre i projekt än här.

    Men det ser riktigt snyggt ut. Hur många liter är det? Och vad ska du ha för fiskar i det?

    Kommentar

    • jeppehb
      • January 2008
      • 139

      #17
      Det är på 1080 liter. Det blir Tanganyika, men det kan dröja några veckor innan jag får rampen, så det kanske blir en tråd när jag kan starta upp det hela. Men jobbigt är det och vänta bara för att rampen blev försenad... Men å andra sidan så får man mer tid och planera inredning och göra det så bra som möjligt.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Vilka cirkpumpar kör du och hur många liter filtermedia får du plats?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • jeppehb
          • January 2008
          • 139

          #19
          Det är en Eheim 1262 som drar 3400l/t och en Eheim 1250 som ska köras genom en uv-filter som drar 1200l/t. Jag funderar också på att köpa en Hydor Koralia av någon storlek om cirkulationen inte räcker till, men det får jag se sen när jag får i vatten och Eheim pumparna är i gång. Hur många liter filtermassa jag får ner bakom bakgrunden har jag ingen aning om. Har köpt en filtermatta som är 100x100x10, den ska väl räcka...
          Senast redigerad av jeppehb; 24 June 2008, 21:35.

          Kommentar

          • jeppehb
            • January 2008
            • 139

            #20
            Som nygammal akvarist har jag lärt mig något nytt. Lägg aldrig täckglas på ett tomt akvarium. Mina täckglas kom buntade tre o tre, tre små och tre stora, la dom på akvariet i väntan på ramp o allt som ska fixas. In kommer en kompis, jag sätter på lite kaffe och plötsligt är det världens glaskross. Han lyckades, på något outgrundligt sätt, peta ner de tre stora täckglasen rakt i bottenglaset, och det var säkert 10kg glas som föll 60 cm, vilken smäll!! Jag trodde direkt att bottenruten gick... Efter vi fått bort allt glassplitter(och det var en del kan jag säga), så ta mig tusan, inte en spricka. Ett par små flisor borta och lite repor, det var allt. Man blir glatt överraskad ibland...
            Senast redigerad av jeppehb; 05 July 2008, 21:33.

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #21
              Ursprungligen postat av jeppehb
              Som nygammal akvarist har jag lärt mig något nytt. Lägg aldrig täckglas på ett tomt akvarium. Mina täckglas kom buntade tre o tre, tre små och tre stora, la dom på akvariet i väntan på ramp o allt som ska fixas. In kommer en kompis, jag sätter på lite kaffe och plötsligt är det världens glaskross. Han lyckades, på något outgrundligt sätt, peta ner de tre stora täckglasen rakt i bottenglaset, och det var säkert 10kg glas som föll 60 cm, vilken smäll!! Jag trodde direkt att bottenruten gick... Efter vi fått bort allt glassplitter(och det var en del kan jag säga), så ta mig tusan, inte en spricka. Ett par små flisor borta och lite repor, det var allt. Man blir glatt överraskad ibland...
              Fy fan... tur att det gick så bra till slut. Hjärtat höll på att stanna va?? Dyrt kaffe blev det för polaren Testa med lite vatten i botten ifall ifall.
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #22
                Kan inte annat än att hålla med resten av beskådarna; de svarta lekablocken och djupet är jäkligt iögonfallande!
                Brukar annars tycka att lecablock ser ganska fattiga ut men detta är skitsnyggt!
                Lycka till med resten!

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • jeppehb
                  • January 2008
                  • 139

                  #23
                  Ursprungligen postat av NIC
                  Kan inte annat än att hålla med resten av beskådarna; de svarta lekablocken och djupet är jäkligt iögonfallande!
                  Brukar annars tycka att lecablock ser ganska fattiga ut men detta är skitsnyggt!
                  Lycka till med resten!
                  Tack... Ja här går det långsamt framåt. Efter samtal med Akvarielagret som gjort akvariet kom vi fram till att för att vara på den säkra sidan förstärka botten med en ruta till som silikonas fast. Nya täckglas kommer också. "Polaren Per" betalar kalaset...
                  Sen har jag, tillsammans med min styvfar(som har många o bra idéer), kommit fram till att svetsa ihop en fet stålram till bänken som kommer ligga antingen mot golvet eller under bänkskivan närmast akvariet. Det är tänkt som en förstärkning om golvet skulle börja svikta på något ställe(har en gammal parkett med sand under), då skulle ramen isf hålla akvariet rakt så det inte knäcks. Stålprofilerna har samma bredd som lekablocken och 6-8 cm höga(har inte bestämt mej än). Kan lägga upp lite bilder under tidens gång, just nu händer det inte så mycket. Det ska handlas rör till rampen, ciklidsand, slang till pumpar och uv-filtret(som inte fungerar, ska få ett nytt). Och sist men inte minst, fisk...

                  Kommentar

                  • jeppehb
                    • January 2008
                    • 139

                    #24
                    Ja detta var ju också ett kul jobb...

                    Kommentar

                    • jeppehb
                      • January 2008
                      • 139

                      #25
                      Rampen hänger iaf där den ska.


                      Jag har silikonat dit förstärkningarna i botten, så nu ska det borras hål i bakgrunden för utblåsen. Hur viktigt är det när jag borrar, så det blir rätt vinkel menar jag...? Hur pass mycket går det att skustera i efterhand, innan jag silikonar fast den? Bakgrunden är ju rätt tjock o slangen likaså, så det är ju inga millimetrar det handlar om. Slangen är en vanlig grön akvarieslang...

                      Kommentar

                      • jeppehb
                        • January 2008
                        • 139

                        #26
                        Hålen borrade för utblåsen, pumparna är testade och akvariet har stått med vatten i tre dagar, jag tycker att cirkulationen är lite dålig så det blir att köpa en cirkulationspump till, antingen en Eheim 1260 eller en till 1262, och samtidigt få lite mer drag genom filtret i bakgrunden
                        Kommentarer och råd är något som är hjärtligt välkommet.

                        Så här såg det ut när jag testfyllde iaf...


                        Mvh. Jesper

                        Kommentar

                        • Per/Haninge
                          • January 2007
                          • 285

                          #27
                          Ser KANONbra ut.
                          Skönt att se någon som redan fyllt en "burk" med den respektingivande vikten.
                          Jag håller nämligen själv på att bygga bänk till 1025L med samma förutsättningar som dig när det gäller parkett o.s.v.
                          Har varit MYCKET tycke om hållfasthet när det gällt den totala vikten men tillslut beslöt jag mig för att ski...a i alla orosänglar och kör på.
                          Fortsätt gärna att lägga in bilder, jätteintressant att följa.
                          Per/Haninge

                          Kommentar

                          • jeppehb
                            • January 2008
                            • 139

                            #28
                            Jag måste tillägga att stålramen ligger på plats, en rad med lekablock försvann istället för den...

                            Kommentar

                            • jeppehb
                              • January 2008
                              • 139

                              #29
                              Första försöken att bygga upp stenrös... det ser lite torftigt ut vid insugen, men stenen tog slut, bara att fixa mer. Sen ska de stora rösen länkas ihop bak vid bakgrunden, men som sagt, slut på sten.

                              Vänster hörn:


                              Mitten:


                              Helbild:

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #30
                                Gillar ditt bygge, speciellt att du inte gör avkall på genomströmmningen, det är en himla massa filtermattan som ska syresättas.
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...