Projekt - dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Projekt - dammbygge

    Började förmiddagen med att börja gräva en grop där jag tänkt att min damm skall vara. Storleken vet jag inte än men det får utvärderas allt efter som. Jag vill ha Koi (?) och Guldfiskar (?) i. men jag vet inte om dom går ihop eller och jag behöver något annat som passar bättre. Inte så inne med det här om dammar och vad som behövs osv. Tips emottages.

    Jorden som jag gräver upp använder jag till att fylla upp groparna/hålen i den övriga gräsmattan så att det blir jämnare. Där jag gräver är det väldigt mycket sand och jordblandat. Rötter och sånt kastar jag bort. Har varit ett kryddland där innan vi flyttade in.

    Hur djupt behöver det vara för att fiskarna ska kunna övervintra? Det är inte så jättekallt på vintrarna längre men ändå några minus varje år. Behöver man något skydd över för snö och sånt?

    Köper man ett filter och sånt till utedammar med som med ett akvarium inne? Vad för växter ska jag ha i eller om det ens behöver vara några?

    Bifogar lite bilder.
    Bild 1: Början på dammen
    Bild 2: Tillplattning av jorden som jag fyllt upp groparna i gräsmattan
    Bild 3: Lite större grop plus området där jag fyller upp jord
    Bild 4: Bilden är tagen från mitt vardagsrumsfönster (ej zommat)
    Bifogade filer
  • pelun
    • May 2007
    • 23

    #2
    Ska bli spännande att följa ditt dammbyge. Posta fler bilder när du hunnit längre
    Per
    In Celestichthys margaritatus veritas

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Är det någon som vet vad som behövs för övervintring? Värme av något slag och behövs det något som täcker dammen?

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Har inte grävt så mycket nu under sommaren. Har jobbat mest men jag har bestämt mig för vilka fiskar jag skall ha nästa sommar då jag hoppas att detta projekt skall vara klart. Till en början skall det få bli 4 slöjstärtar och 2 koi karpar.

        Kommentar

        • Tias
          • December 2003
          • 98

          #5
          om du ska ha firrana till att övervintra behövs i princip ingenting men rekomenderar starkt att du set till att dammen inte fryser igen helt. detta gör du genom att antingen ha en pump igång som sätter rejält med fart på en mindre yta av ytvattnet (kastar upp det i en grövre stråle över vattenytan då) eller så införskaffar du en såndär "frigolithätta" med en luftpump under. många säger att koi inte kan övervintra men vi har haft flera under årens gång som gjort.

          Filter...!!!!

          detta är min egen åsikt som bygger på de erfarenheter jag fått genom åren.
          Du behöver inget filter men jag rekomenderar ett lite större vattenfall som ser till att syresätta vattnet rikligt. vårt är väll 1-1,2m högt och 3fall från denna punkt vardera på ca:2meter längd.

          Kan upplysa att detta vattenfall hjälpte oss att få riktigt klart och fint vatten men vi har dock fortfarande lite problem med att trådalgerna kommer igång snabbare än växterna.

          Växter har du säkert någon butik av något slag som du kan köpa hos och det rekomenderas starkt att du har. både för utseendet och för fiskarnas skull. det bättrar på vattenkvaliteèn och lever på näringen i vattnet så du inte får dammen helg igenväxt av alger.
          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

          www.tielias.blogspot.com

          Kommentar

          Arbetssätt...