Rock me, baby!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

    Rock me, baby!

    Nu är det dags att sätta igång med min stingrockebalja! Har en bild i huvudet, nu ska allt bara plitas ner på papper innan jag börjar köpa in allt. Jag älskar att planera kar!

    Måtten är (någorlunda) bestämda och det kommer bli 200x100x60 (l*b*h), specialbyggt från Nols Ciklidhobby. Det kommer kosta mellan 5 - 10 000:- att få karet gjort, jag skulle höra av mig lite senare igen.

    Det lutar åt att jag ska lägga in en pangea mudbank som bakgrund också, tror det kommer passa bilden jag har i huvudet.

    Jag lägger upp skisser så snart jag har kommit fram till en design jag gillar
    Bifogade filer
    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    COolt detta kommer att följas
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • tessilago
      • July 2007
      • 373

      #3
      Här kommer första skissen! Och ja, det kommer likt mitt första projektkar inte vara helt fyllt. Jag personligen gillar att man kan göra rätt mycket ovanför ytan också, för att få ett snyggt helhetsintryck.

      Alla växter som jag har använt mig av i skissen finns att köpa. De är plastväxter, och de kommer inhandlas lite senare.
      Bifogade filer
      Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av tessilago
        Här kommer första skissen! Och ja, det kommer likt mitt första projektkar inte vara helt fyllt. Jag personligen gillar att man kan göra rätt mycket ovanför ytan också, för att få ett snyggt helhetsintryck.

        Alla växter som jag har använt mig av i skissen finns att köpa. De är plastväxter, och de kommer inhandlas lite senare.
        Ja där kan man snacka om helhetsintryck!
        Tycker (om jag skall vara helt ärlig) att din skiss är mkt snyggare än mudbank-bakgrunden själv. Att man med fördel kan jobba med interiören ovan ytan håller jag absolut med om. Klart intressant.
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • Millmir
          • February 2008
          • 266

          #5
          Än en gång. Det är fusk när du gör dina projekt. Tänk om man hade hälften av din talang. Kommer blir underbart att följa det här, dock kräver jag att få se det i verkligeheten när det är färdigt.
          Mvh Calle
          -------------------------------------------------
          720 SA 170 T 54 A

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            Ser ju jättebra ut!
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Om du vill kan du Pma mig priset på akvariet. Jag är själv på jakt efter större.
              Kommer du använda bakgrunden som filter??
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Ska blir kul att följa =) Såg du den rockan han hade i Nol? Motoro royal tror jag den heter. Man blir ju sugen :P
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • tessilago
                  • July 2007
                  • 373

                  #9
                  Nu var det ett tag sedan! Massa annat kom emellan. En flytt, ny skola, massa jobb. Men det är dags att ta upp planerna på större rockakar igen. Dock har jag bestämt mig för att slopa den köpta bakgrunden och göra eget istället. Ska iväg och köpa frigolit nu. Dock vill jag veta om det går att måla med akryl på frigoliten? vill ha maximal kontroll på hur stenarna färgläggs. Och isåfall, måste man fortfarande lackera? Vill undvika en för glansig yta.

                  Bifogar en skiss:
                  Bifogade filer
                  Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Och jag som trodde det redan var klart som i den första bilden du gjort
                    Ruskigt coolt det skulle varit, ska jag bygga en rocktank så ska det lätt ha en meter djup och 60 cm på höjden och runt 2 meter långt eller kanske mer.

                    I den ska det förutom ett par snygga såna svartvitprickiga simma altum, vf diskus och nån större tetra och lite rejäla panaquer.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Matuski
                      • November 2008
                      • 130

                      #11
                      Wow! Mycket snyggt!
                      125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                      10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                      Kommentar

                      • tessilago
                        • July 2007
                        • 373

                        #12
                        Nu har jag gått loss på frigoliten i en timme eller så, och studion ser ut som S-K-I-T! Hela jag är full i frigolitpluppar. Det kommer inte alls bli kul att städa.

                        Och jag är LÅÅNGT ifrån klar. Bakgrunden ska bl.a bli längre, ska göra lite fristående moduler, samt få det hela att se betydligt med naturligt ut. Räknar med att jag kommer lägga minst 3 timmar på att skapa en realistisk struktur på det hela, förutom de timmar jag har kvar på grovarbetet.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av tessilago; 23 December 2008, 16:34.
                        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Du får se de vita plupparna som snö så här innan jul, och kanske du kan ta med lite hem och sprida över granen?
                          Det ser ut att bli ett riktigt snyggt projekt, men hur stort blev karet till slut?
                          Sedan behöver du inte vara rädd att det blir för glansigt om du lackar, det försvinner i vattnet och sedan kommer det även att naturligt mattas ner av alger efter en tid.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • tessilago
                            • July 2007
                            • 373

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Du får se de vita plupparna som snö så här innan jul, och kanske du kan ta med lite hem och sprida över granen?
                            Det ser ut att bli ett riktigt snyggt projekt, men hur stort blev karet till slut?
                            Sedan behöver du inte vara rädd att det blir för glansigt om du lackar, det försvinner i vattnet och sedan kommer det även att naturligt mattas ner av alger efter en tid.

                            Tack så mycket! De bestämda måtten nu är 200*100*60, dvs 1200 liter. Men jag funderar på att faktiskt göra det i plywood med ruta fram, mest pga vikten på karet. Då kan jag också eventuellt gå lite större åt alla håll, vilket innebär mer utrymme åt rockorna.
                            Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det kan kanske vara en idé, men inget som jag personligen skulle vilja ha i mitt vardagsrum. Men jag vet, det är bara jag som är lite dum där då dessa kar säkerligen funkar alldeles utmärkt.
                              Att du får ner vikten kan vara bra om du inte bor i markplan, ett sådant kar som du vill ha väger säkert runt 300 kg, och är inget som man baxar upp i trappan så där bara.
                              Mitt förra kar som var ett 960 med måtten 200x80x60 blev jag ganska svett i pannan av att få in i lägenheten, men vi var bara två som bar det den korta biten över tröskeln så man sedan kunde dra karet på en matta in resten av vägen till vardagsrummet. Och då kommer ditt kar att väga ännu mer, phy phan!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...