3 meter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    • March 2006
    • 173

    3 meter SA

    Har så smått börjat fundera på att köpa ett nytt större akvarium. Har länge velat ha ett riktigt långsmalt och har efter viss förhandling fått tillstånd av frun Blir nog inte köp förrän till vintern dock.

    Tanken är 3 meter långt, 50cm högt och 60cm djupt. Totalt alltså 900 liter. Öppet upptill med hängande belysning. Co2 och mycket växter.

    Fiskar blir nog blandat sydamerikanskt men inget större än att vuxna apistogramma klarar sig.

    Nån som har någon gissning på vad själva akvariet kan gå på? Jag skulle helst vilja ha det utan list iaf längs med frontrutan eftersom det blir snyggare så iom att det är öppet upptill, vet dock inte hur det funkar med så långt kar även om man har flera mittstag.

    När det gäller belysning skulle jag helst vilja ha MH om det går att komma undan utan att det kostar allt för mycket.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Längsgående list skall du definitivt ha.
    Det är ju lätt dolt med en ram av svart självhäftande plast. Jag har själv sådan plast på mitt 3 meters akvarium och det ser propert ut.

    Vad det kostar vet jag inte - men du kan ju fråga på Akvarielagret. De håller nämligen på att göra ett sådant akvarium (med nästan identiska mått) åt mig just nu. Skall ha det på en mässa i Tyskland i nästa månad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jegt
      • March 2006
      • 173

      #3
      Hmmm.. du har inte någon bild på hur det kan se ut med en sådan list?

      Anledningen till att jag helst vill slippa list är att mitt 540-liters som jag har nu inte har någon list alls längs kanterna och det blir väldigt snyggt och praktiskt tycker jag.. inser dock att det är väldig skillnad på 150cm och 300cm även om det är 10cm lägre.

      Hur bred är listen på ditt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av jegt
        Hmmm.. du har inte någon bild på hur det kan se ut med en sådan list?

        Anledningen till att jag helst vill slippa list är att mitt 540-liters som jag har nu inte har någon list alls längs kanterna och det blir väldigt snyggt och praktiskt tycker jag.. inser dock att det är väldig skillnad på 150cm och 300cm även om det är 10cm lägre.

        Hur bred är listen på ditt?
        I inlägg 665 och 677 i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...=78549&page=34 kan du se den svarta "listen". På bilden är den mer framträdande än vad den är i verkligheten - jag tror inte ens de som sett akvariet har tänkt på att det är en list.
        I detta akvarium är den 6 cm bred och döljer på detta sätt de tvärgående stagen och det längsgående staget. Dessa är ihop ca. 32 mm breda (inkl silikon emellan) vilket ger utrymme för vattenavdunstning på 28 mm (vattenavdunstar snabbt i öppna akvarier) innan man ser vattenytan (vilket jag tycker är fult).
        I 900-liters akvariet tror jag att jag minskar listens bredd till 45-50 mm (bl.a. så blir det tunnare glas).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mange993
          • April 2004
          • 372

          #5
          roligt jag ska bygga ett med exakt samma mått ska snart beställa glas funderar på att ha 12mm i botten och 10 mm på sidorna

          Kommentar

          • jegt
            • March 2006
            • 173

            #6
            Oj det var ett rejärlt kar. hade missat fortsättningen på den tråden, läste bara när den var ny. Ja den där plastlisten var ju rätt snygg. Får kanske bli nått sånt. Alla avråder ju från att köra utan list. Mitt 540-liters kanske är riskabelt fast jag inte vetat om det. =)

            Angående avdunstning så är jag medveten om det, kör alla mina kar öppna. Håller dock på och riggar automatisk påfyllning/vattenbyte, tänkte ha samma på det stora. Är helt klart värt lite extra jobb med att fylla på vatten när det blir så mycket snyggare med akvariet öppet.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av mange993
              roligt jag ska bygga ett med exakt samma mått ska snart beställa glas funderar på att ha 12mm i botten och 10 mm på sidorna
              Jag kör med 12 mm runt om men det är mest pga att det skall fraktas långt och stå på en mässa så det är bättre att ta till lite extra
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jegt
                • March 2006
                • 173

                #8
                Efter ytterligare förhandling med frun och mätningar så visar det sig att det är ett 40x40cm kar som gäller, men det kan vara upp till 4 meter långt. Kan jag gå ner i glasdimension då eller måste det fortfarande vara lika grovt pga längden?

                De primära invånarna i akvariet kommer vara apistogramma och andra mindre fiskar så 40x40 ska inte vara något problem på den punkten.

                Lite knepigare att hitta lämplig belysning dock. Jag gissar att två 2x54W eller två 2x80W T5 kan vara lämpligt. Inte lika gott som sådana som det är om 4x54W osv.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det räcker med 8 mm - förutsatt att du har tillräckligt med lister runt om.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Det ska bli spännande att följa tråden!
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Ponchu
                      • March 2005
                      • 94

                      #11
                      Finns det 4 m långa glas eller får man skarva? hur långa glas finns det?

                      Kommentar

                      • jegt
                        • March 2006
                        • 173

                        #12
                        Jag vet faktiskt inte. Jag tror det finns 3m iaf. Just nu lutar det åt att det får blir 3.2m långt. Då kan jag ställa det på fyra ikea överköksskåp.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ponchu
                          Finns det 4 m långa glas eller får man skarva? hur långa glas finns det?
                          Glas tillverkas rätt ofta i 6 meters längder - så där går nog gränsen.
                          3 meter är annars standard.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • jegt
                            • March 2006
                            • 173

                            #14
                            När det gäller belysning lutar det efter mycket letande åt att jag köper två två-rörs 80W dimmbara T5-armaturer och bygger en egen ramp till dem. Motsvarande färdiga ramper var väldigt dyra.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...