tangyika 54 liter :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    tangyika 54 liter :)

    tjena alla

    jag har ju i en annan tråd berättat att jag skulle skaffa prinssesor till mitt 105 liter, men jag gjorde aldrig det utan gjorde om de till ett växt akvarie (försökt iaf ).

    men nu så har jag tänkt att skaffa ocelatusar till mitt 54 liter, tänkte mig en 4-5 st. som inredning tänkte jag biltemas blästersand 0.1-0.4 mm, ett litet sten röse i mitten, och snäckor sen på båda sidorna. tanken med stenröset är att det ska skapa en gräns mellan dem så att de får vara ifred.

    tänkte mig 2-3 st anubias eller javaormbunke. som pump så har jag en som pumpar 300-350 i timmen..om itne det räcker så har jag en som pumpar 400 liter i timmen som jan kan lägga i som extra kraft.

    hur låter det tycker ni??
    MVH macke_fisk
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det låter väl toppen tycker jag! Försök att få två hanar, det räcker, och typ tre honor så blir det lagom fart i karet och inga blir bortskuffade. Det blir faktiskt roligare om Ocellatusarna får breda ut sina revir lite (alltså är två hanar tillräckligt) då blir yngelvården lite lugnare och föräldrarna behöver inte vakta så stenhårt. Yngelsvärmen blir lite friare och man kan njuta av att se ynglen fara omkring och leta mat och smågnabbas sinsemellan. Växterna placerar/"klämmer" du fast i stenröset som gott kan innehålla lite trånga prång för ynglen, som garanterat blir många - men jagade av de vuxna när de vuxit till sig lite. Se till att det finns gott om snäckor för alla fiskarna att gömma sig, leka och känna sig trygga i.
    Den mindre pumpen skall väl räcka...

    Hoppas du kan trycka in några bilder senare på dina Ocellatusar! Lycka till!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      ok, då kör jag på de..ska nu till helgen ut och leta lite stenar ...och snäckor ska jag se om jag hitar sådana winbergs snäckor eller va de heter ..bilder ska jag försöka ta men det dröjer lite ..måste först rensa ur karet på den nuvarande fisken
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Visst! Ta god tid på dig och rusha inte. Till ett såpass "litet" kar behöver inte stenröset vara så stort, det räcker nog med några halvflata stenar, som i storlek får plats i handflatan. Ocellatusarna kan, om det behövs, uppsöka stenar - men föredrar helt klart snäckorna. Däremot kan lite sten, typ i mitten - som du har planerat - vara toppen för ynglen att smita undan i.
        Det kommer att bli såhär; Hanarna fajtas initialt med varandra - har du två så sorterar dom snabbt ut varsitt revir, hyfsat långt ifrån varandra, men ändå så nära att de liksom kan gå i klinch med varandra. Honorna kommer också att fajtas men tar egna revir och smågräver och måttar ut den snäcka som passar deras mindre kroppar bäst. Det verkar vara så att den snäcka som hanen har som "revirsnäcka" inte just blir själva leksnäckan, utan hanen får acceptera att honan väljer den som passar henne bäst. För att uttrycka det enkelt visar hanen upp sitt område och "säger" kolla här vilken jävla stor å bra snäcka jag har, och kolla vilka sketabra andra snäckor det ligger här å dräller i området, så kom hit och var med just mig!
        I slutet av min Ocellatustråd finns en film på lek vid en snäcka som hanen inte riktigt kommer in i, han får lägga mjölken utanför och honan viftar in denna i snäckan. Det tycks vara ett ganska normalt tillvägagångssätt.
        Det är heller inga problem att ha fler honor än hanar. Hanen leker med flera samtidigt - men lämnar i början yngelvården till honan - som i sin tur helt plötsligt kan lämna över vården till hanen. Hanarna tycks också vara mycket mer toleranta mot ynglen och kan samsas med ganska stora ungdomar, vilket honorna har svårare för.
        När två honor har ägg eller yngel samtidigt gör de ofta räder mot den andra honans snäcka och nappar åt sig ett eller fler yngel. När ynglen blir lite större och mer frisimmande drar de sig undan för att (som i naturlig miljö - läs Tanganyikasjön) leta efter egna snäckor. I akvariet är det i detta fall käckt med ett stenröse där ynglen kan gömma sig.

        Skriv gärna ofta här i tråden om hur det utvecklar sig!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2008, 19:58.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          ok maxb, jag kommer att följa dina råd och idag så ska jag ut i naturen och leta lite fina tenar till mitt stenröse, jag hoppas iaf att jag hittar några
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            ..jag har idag beställt snäckor som kmr från tanganyika sjön, så fett glad jag är ..äntlieg nså börjar det röra på sig..får hem dem på onsdag..men fiskarna får vänta lite så länge:P
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              hallojsan

              jag har nu ikväll byggt upp den "gräns" som jag tror ska hålla fiskarna åt...ska försöka ta fotot när vattnet klarnat.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                idag ska jag äntligen få hem mina snäckor till snäcklekarna, jag köpte 20 st if det inte skulle räcka med 15 som jag tänkte från början. jag ska idag kanske också få hem några snäcklekare om allt går som jag hoppas på och jag vill. nu ikväll så kmr jag läga upp en bild påå hur akvariet ser ut med "gränsen" och snäckorna, med förhppningsvis snäcklekarna då.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ser vi fram emot.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    halloj alla

                    har varit lite lat med att skriva här. men nu har jag äntligen inrett akvariet och har nu tagit bilder...säg gärna era åsikter
                    Bifogade filer
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Varför hänger en Anubias fritt i vattnet?

                      Nåväl...ett snäcklekarakvarium inreder man näppeligen själv. Det är mer en ständigt pågående kompromiss med fiskarna...

                      Men det ser bra ut annars. Men förvänta dig inte att det ser likadant ut efter att snäcklekarna varit i där en vecka!
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        haha, tänkte inte på en när jag fotade..men har satt ner den nu..är rädd för att de ska kasta om allt riktigt rejält, men men, det är priset man får betala :P
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...