54l räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    54l räkkar

    hej!

    tänkte starta upp ett räkkar på 54l. blir mitt första riktiga räkkar. karet kommer va ett räk/växt kar. gödning är inte bestämmt men de blir nog bara pmdd. ´räkor ska ju tydligen va känsliga mot EC. karet är införskaffat. ett aquael såklart filter börjar jag med ett aquel fan 1 innerfilter med en nylonstrumpa. senare ska de bytas ut mot ett svampfilter. va idag pch fixade lite rötter. bottenmattrial blir blästersand (man tager vad man haver, hade en säck hemma). växter är inte lla bestämda men dom jag har just nu till de är gälört och javamossa. har även en matta riccia men vet inte om jag ska anvenda den än.ska även ha HC och nålgräs. under sanden ska jag ha torv och kanske växtnäring. på onsdag eller torsdag kommer de 20-30 körsbärsräkor med posten. tack och hej
    Diskus

  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av danneregner
    hej!

    tänkte starta upp ett räkkar på 54l. blir mitt första riktiga räkkar. karet kommer va ett räk/växt kar. gödning är inte bestämmt men de blir nog bara pmdd. ´räkor ska ju tydligen va känsliga mot EC. karet är införskaffat. ett aquael såklart filter börjar jag med ett aquel fan 1 innerfilter med en nylonstrumpa. senare ska de bytas ut mot ett svampfilter. va idag pch fixade lite rötter. bottenmattrial blir blästersand (man tager vad man haver, hade en säck hemma). växter är inte lla bestämda men dom jag har just nu till de är gälört och javamossa. har även en matta riccia men vet inte om jag ska anvenda den än.ska även ha HC och nålgräs. under sanden ska jag ha torv och kanske växtnäring. på onsdag eller torsdag kommer de 20-30 körsbärsräkor med posten. tack och hej
    Jag håller också på eller rättare sagt min karl som var jättenegativ till akvarium och ABSOLUT inte skulle göra rent dem.. Han har nu beställt gula och gröna räkor från Tyskland... och neonblå Posthorn...

    Sen har han beställt mossbollar och jag beställde en annan sorts mossa... Jag ska inte ha några planterade växter med de här... bara flytväxter och mossa.. det är så jobbigt när man ska fånga räkorna..
    Stressad slet jag till mig 2 luftdrivna filter men det får bli ett tystare innerfilter sedan... Du märker att jag gärna tar över va... Ska försöka att inte kväva hans nyväckta intresse..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      hehe ja men man vill ju va med på ett hörn idag kom 40 st körsbärsräkor på porten. bestälde 20 och betalade för 20 dom bor i ett 20l kar nu.
      Diskus

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Snacka om bra affär! Såna vill man ju göra flera ggr, ellerhur!

        /Eva

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          ja jag e nöjd. 40 körsbär för 100kr + 40kr frakt
          Diskus

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            ps: 4 honor med rom.
            Diskus

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Jag håller också på eller rättare sagt min karl som var jättenegativ till akvarium och ABSOLUT inte skulle göra rent dem.. Han har nu beställt gula och gröna räkor från Tyskland... och neonblå Posthorn...

              Sänd mig mkt, mkt gärna hemsideadressen dit så är jag mkt tacksam!!!

              /Eva

              P.S Det e bra att låta gubbarna hållas & inte tjata på dom, till slut så köper dom egna kar & e lika inne i det oxå. Så var det iaf med min. D.S

              Kommentar

              • Chese
                • October 2007
                • 143

                #8
                jag vill också få adressen

                Kommentar

                • jorgner
                  • April 2008
                  • 153

                  #9
                  snälla kan jag få lite adresser där man kan få köpa och få hem på posten tex fiskar / räkor

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    #10
                    Här har ni några sidor med webbutiker som säljer skaldjur:
                    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    Arbetssätt...