375 liter vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria83
    • March 2008
    • 9

    375 liter vad?

    Har tagit upp ett gammalt intresse och införskaffat ett 375 liters akvarium. Hittade ett riktigt fynd, 1500 kr för ett fräscht akvarium med ställning och pumpar. Och jag har kollat, det är helt också

    Är egentligen helt såld på stora sydamerikanska malar. Men anser att det hade varit snyggare med malawiciklider. Är det helt fel att kombinera dessa? Sedan en annan halvknäpp idé, ramen runt akvariumet är aliminiumfärgad och jag vill måla den svart? Är det möjligt? Eller skulle det bara bli kladdigt? Någon som gjort det?

    Förresten tror ni jag skulle kunna använda sand från stranden (halmstad) eller är det bättre att köpa?

    Tacksam för hjälp!

    /Maria
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    i malawi e de bra att ha sand från stranden då den ofta e kalkhaltig
    Diskus

    Kommentar

    • JeBoro

      #3
      Japp, och jag tycker inte det är fel att blanda malawi med sydamerikanska malar. Har själv ancistrus i mitt malawi-kar men har även haft andra L-malar förr. Huvudsaken för mig är att inte blanda med andra ciklider men malar tycker inte jag är något problem. Man måste ju ändå ha dom för att bli av med alger.

      Kommentar

      • Maria83
        • March 2008
        • 9

        #4
        Tack för råden

        har varit ute på stranden idag och plockat stenar, hur tunga stenar vågar man ha i ett akvarium? (någon väger nog upp mot 15 kg) Tror dock jag underskattar storleken på karet när jag plockar stenar, det behövs massor med stenar! Har lite planer på någon bakgrund (btn eller liknade).

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Har du bara ett liggunderlag eller frigolit underst i karet kan du ha stora stenar där utan att karet går sönder.
          Har du inte detta finns risken att cikliderna gräver och ruckar på stenarna med ett sprucket bottenglas som följd.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            du kan nog fylla akvariet helt med sten bara du lägger någon frigolit eller likande i botten, behöver inte vara tjockt 2 cm räcker gott och väl.
            Angående att måla ramen svart så tror jag det inte är några problem, maskera bara noga innan och ha en färg som är vattentålig och fäster bra på aliminium.

            Har du funderatt något på vad du vill ha för fiskar i då?
            Altså arter,?

            Kommentar

            • Maria83
              • March 2008
              • 9

              #7
              Ok.

              Kan jag köpa vilken frigolit som helst? Fiskar, jag har mest spanat på malar. Eftersom jag bor i halmstad blir det ett besök på åleds när allt är klart. Vill ha riktigt stora och halvfula malar. Men någon särskild sort har jag inte tänkt på direkt. Innan var jag helt inne på att ha små söta fjärilsciklider, men eftersom jag ska ha ganska ljus sand och mörka stenar i akvariumet så tror jag att det blir vackrast med färgglada malawiciklider. Jag tror inte jag vill ha särskilt många fiskar utan kanske 3 malar och 8 ciklider. Innan hade jag så många olika fiskar och nu känner jag mer att jag vill ha några få sorter.

              Sedan kommer en urdum fråga, men när ni köper fiskar, brukar ni köpa från olika affärer för att undvika inavel? Det kanske inte existerar i fiskvärlden?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Att köpa från olika affärer är ingen dum idé, men risken för inavel bland fiskar är inte så stor i ett antal generationer framåt.
                Då tycker jag det är viktigare att man får exemplar som är starka och friska med välutveckladkropp och fenor. (Låter som en kontaktannons)
                Du kan köpa vilken frigolit som helst, och kanske fästa den med ett par klickar silikon så du inte riskerar att den flyter upp innan sand och sten är ditlagt.
                Tänk dig noga för innan du bestämmer vad du vill ha för fiskar och gör ett besök på Åleds innan då där finns en hel del att välja mellan, dock ingen Malawi.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  om du ska ha malawi så tycket jag verkligen du ska ha fler änn 8 st!!
                  Om du har så få är det stor risk att du får hanar som kommer bli kungar i karet och jaga de andra.

                  Om du är rädd för att få fisksoppa så kan du ju ha få arter men många av varje typ hongi, saulosi. men det finns ju MASSOR att välja mellan:P


                  Axel

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    I ett 375 kan du lätt ha uppåt en 20-25 st malawis. Jag hade fördelat dom på 3-4 arter, men smaken är ju som man vet.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Maria83
                      • March 2008
                      • 9

                      #11
                      Ni har säkert

                      rätt, det går nog att ha fler, men jag tänker på att om det någon gång skulle få yngel så känns det inte kul att lämna bort dom. Men jag håller mig nog till max 3 sorter malawis.

                      Har lite planer på att göra en bakgrund av frigolit och svarta stenar. Det är några svarta lätta stenar som jag både hittat på stranden och köpt i en akvarieaffär. Så idag lyckades jag inhandla allt utan frigolit, det finns inte i småpack. Så jag får kolla på jobbet om vi har något i källaren.

                      Oturligt nog har jag upptäckt att det inte är rakt där akvariet ska stå, utan skillnaden är väl ungefär 0.5 cm. Så nu måste jag fixa det också...så kanske hinner det bli fiskar i karet innan 2010

                      Kommentar

                      • soffan96
                        • February 2008
                        • 495

                        #12
                        Själv skulle jag inte välja Malawiciklider eftersom du nästan bara kan ha den sorten då och det blir lätt tröttsamt. De är ju jättefina men som sagt jag tror att man tröttnar fort. Jag skulle satsa på lite olika fiskar istället, men det är jag det
                        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                        Kommentar

                        • Maria83
                          • March 2008
                          • 9

                          #13
                          Så länge jag kan ha dem med några pleco, så är jag nöjd. Det är egentligen malar jag vill ha. Fast högst upp på listan är en haj, men då krävs det ett akvarium större än ett rum! Det får bli om några år det....

                          /Maria

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #14
                            jag skulle sattsa på 2-3 arter. kanske 5 fiskar av varje arter eller nånting
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Maria83
                              • March 2008
                              • 9

                              #15
                              Nu är det målat

                              har målat det mesta av akvariet svart och jag älskar det, det är lite glansigt ungefär som lack. Så nu ska bara ställningen fixas (kanske med glasmosaik)

                              Sedan har jag köpt en massa kolsten som jag ska göra till en bakgrund. Dock verkar det vara svårt att få tag i frigolit (om man inte köper hur mycket som helst).


                              Allid kul när det händer även om det känns som om det kommer dröja ett tag innan det blir i ordningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...