Annorlunda akv.mått

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihus
    • March 2005
    • 47

    Annorlunda akv.mått

    Jag står i kast med att måttbeställa ett akvarium från jobbet,
    110 långt men endast 20 cm bredd och 30 cm högt, alltså ungefär 88 liter.
    Invånarna kommer till att börja med bli någon form av Boraras (troligtvis B. merah) och vad det lider några olika räksorter.
    Några frågetecken har jag dock att räta ut..
    1. Lyset: Ett eller två 30W-rör? Med tanke på värmen de alstrar är jag tveksam om räkorna tål om graderna går uppåt 28C..? Det kanske räcker med ett lysrör, både för värmen och för växternas skull? Det landar ju ändå på 0,34 W/L..
    2. Filter: Funderingar kring low-tech utan filter och enbart snabbväxande växter och täta vattenbyten, men lite fart på vattnet kan ju vara trevligt.
    Skulle ett svampfilter med luftpump vara tillräcklig? Har kollat lite på våra små AquaClears med tillhörande filterpatron men de tar sån hiskelig plats..
    Ett Elite svampfilter med en eller två filterpatron kanske räcker?
    3. Bottenmaterial: För att både växter och varelser ska få lysa i all sin prakt planerar jag att ha 1-2 mm svart grus (Imazos Haley) och blanda i rådasand i samma storlek för lite "naturligare look".
    4. Växtgödning: I mitt 450L använder jag PMDD, det jag kunnat läsa mig till tål endast körsbärsräkor den sortens gödning. Skulle TMG (Tropica Master Grow) funka bättre, eller innehåller den koppar?

    Fler frågor kommer säkerligen dyka upp, men det tar vi då.
    Tacksam för svar! // Anna
Arbetssätt...