180l Sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    180l Sa

    Hejsan.

    Har tagit upp i en annan tråd (Liten dvärgciklid med pansarmalar?) att jag planerar att starta ett 180L SA.

    Så som det ser ut nu så kommer invånarna bli:

    10tal pansarmalar (har inte bstämmt mig vilken art)
    1+3 kakaduor (eller annan dvärgciklid)
    10 rosentetror
    15 kolglödstetror
    2 ancistrus (förslag på annan effektiv algätare?)


    Inredningen har jag inte funderat så mycket på men får se vad jag kommer på för idéer, lutar år ganska mycket rötter för tillfället.
    En sak som jag tror att jag är säker på är att jag ska hämta sand från en sjö i närheten, skulle ju vara härligt om isen/snön kunde försvinna först bara

    Startar tråden så jag kan bolla mina idéer här, mycket bättre att ha allt sammlat istället för att ha det i flera olika trådar!

    Kommer också uppdatera med bilder om det är någon som vill se.




    God natt.

    Mvh Axel
    Senast redigerad av axeisi; 29 March 2008, 16:47.
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag tycker det låter som en bra kombination man jag tycker att du ska ha ett stort stimm med tetror istället för två små. rötter och en del växter blir en bra indredning
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      jo jag har också funderat på det. alternativet är då att ha ett större stim på runt 20st, men isåfall vill jag ha en art till som det räcker att ha ca 2-4 av, ska ju då helst vara mellan, övre delen av karet eftersom pansarmalarna och kakaduorna håller till vid botten.

      Sen vet jag inte riktigt vilken sorts pansarmal jag vill ha, är inte sugen på att blanda.
      ´nu funderar jag lite mellan metall, fläckig eller panda pansarmal.
      Funderar om 8 cm är förstort, eller om 3 i svårhetsgrad är för mycket?
      De är vell annars ganska lika varandra? (förutom utseende då:P)

      Sen ska jag köpa sten som jag ska bygga en ställning av.


      Axel

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Om du vill att dina Ap ska föröka sig och ha en sportlig chans att få fram yngel så ska du inte ha pansarmalar!

        De är de värsta både rom och yngelrövarna. Dessutom äter de upp maten på botten för dvärgcikliderna!

        Tråkigt men sant!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          det var ju tråkigt
          Hmm nu vet jag inte alls vad jag ska prioritera.. måste tänka på saken ett tag.

          Axel

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av axeisi
            det var ju tråkigt
            Hmm nu vet jag inte alls vad jag ska prioritera.. måste tänka på saken ett tag.

            Axel
            Ett förslag!

            Börja med dvärgcikliderna. När de sedan har "vuxit in sig" så kan du i lugn och ro fundera på vad som kan passa in.

            Men försök tänka på vilka fiskar som troligtvis älskar rom och yngel.

            När det gäller yngel jägare, vilka fiskar hämtar maten på botten?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              Hmmm, är inte tetrorna och rom/yngel tjuvar?

              kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.
              kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.

              Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\
              Vill ju att alla ska må så bra som möjligt!


              Känns att om jag tar bort pansarmalarna så försvinner också SA känslan.
              Aja ska tänka på saken.
              Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel
              Om föräldrarna få träna så kanske de klarar det tillslut?


              Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...



              Mvh Axel
              Axel

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                Ursprungligen postat av axeisi
                Hmmm, är inte tetrorna och rom/yngel tjuvar?

                kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.
                kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.

                Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\
                Vill ju att alla ska må så bra som möjligt!


                Känns att om jag tar bort pansarmalarna så försvinner också SA känslan.
                Aja ska tänka på saken.
                Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel
                Om föräldrarna få träna så kanske de klarar det tillslut?


                Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...



                Mvh Axel
                Axel
                jag tycker du ska satsa på bovilianska fjärillar det är tåligare och lever längre en kakaduorna, nyklar är åkså fina och trevliga fiskar, nöj dig med 5-6 pansarmalar så har ynglerna störe chans att överleva
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  jo bovilianska fjärilar har börjat väga allt tyngre nu.

                  Hur blir det om man har 5-6 pansarmalar? vill ju att de ska stimma. en kompis har 3 och de stimmar inte ett dugg. (eller jo lite:P)

                  Sen så hade jag missat en sån grejj, ibland tänker man inte länge än vad näsa räcker (är det ett ordspråk xD) akvariet som jag köpte (180L + täckglas+ lysramp) för 150Kr var ju finnemang såg nu idag att inte rampen var tillräckligt lång :S att man kan missa något sånnt, det är ju märkligt.

                  Får se hur jag ska lösa det, ett annat kar ska komma nu i veckan. ska se om den rampen passar elle rom jag använder det karet


                  Sen undrar jag vad ni tror om äppelsnäckor istället för ancistrus? om man har ett gäng på typ 4 st? eller kan man ha både ancistrus och äppelsnäckor?

                  ja. ni märker ju att frågorna blir många.:P


                  Axel

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av axeisi
                    Hmmm, är inte tetrorna och rom/yngel tjuvar?

                    kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.
                    kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.

                    Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\
                    Vill ju att alla ska må så bra som möjligt!


                    Känns att om jag tar bort pansarmalarna så försvinner också SA känslan.
                    Aja ska tänka på saken.
                    Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel
                    Om föräldrarna få träna så kanske de klarar det tillslut?


                    Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...

                    Mvh Axel
                    Axel
                    Varför så bråttom?

                    Börja med några Ap, komplettera med några Smycketetra eller Bilbukar.

                    Vänta och se hur det utvecklar sig, kanske blir det bra med bara dessa fiskar?

                    Om inte så kan du prova med Pygmépansarmal.

                    Men undvik allt vad sugmalar heter!

                    En grundregel om man vill ha överlevande Ap yngel är att på natten ska bottenregionen sova!

                    Jag har själv ett 180 liters survattens biotop, med följande invånare.

                    Schackbrädesciklid Dicrossus filamentosus 3 hannar och 2 två honor tyvärr
                    Apistogramma trifasciata 1 hanne och två honor
                    Chokladgurami Sphaerichthys osphromenoides 3 st vet inte kön ännu
                    Otocinclus vestitus 1 tre dog de första två veckorna, ska komplettera
                    Siamesiska algätare Crossocheilus oblongus 3 st eftersom de är de bästa att hålla alger borta.
                    Edit/ En Äppelsnäcka finns oxå

                    Själv har jag jobbat med att försöka få till biotopakvarium i många år men nu satsar jag på miljön istället.

                    Det råkar var så att Schackbräden är min favorit fisk och jag har länge velat prova Chokladguramis och de råkar ju vilja ha samma vatten

                    I naturen tror jag inte Ap och Pansarmalar är på samma ställe, även om de råkar vara fångade i samma flod!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #11
                      Varför skulle pansarmalar och apistogrammor inte leva ihop i naturen?

                      Jag tycker det är en bra sammansättning. Om vil ha att yngeln från cikliderna ska överleva kunde du kanske välja en dvärgcorydoras art, otocinclus istället för ancistrus och nannostomus och/eller bilbukar istället för rosen- och kolglödstetror. Vad jag vet äter inga av dessa fiskar rom/yngel.
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        ååå.. varför ska allt vara så jobbigt.!

                        Ska nog göra som c90368 säjer (varför ett så jobbigt namn:P)
                        släpper i dvärgcikliderna först, sen får jag se hur det slutar.

                        Någon som vet om Äppelsnäckan är SA och om den är tillräcklig som algätare?
                        Är ju annars väldigt nöjd med ancistrus! håller alla algerborta i alla mina kar änn så länge.
                        Är inte så sugen på siamesisk algätare eftersom den är asien.
                        Bilbukar är ju coola, med de står att de måste ha stark ström i vattnet=\

                        Aja prio ett är ändå att fixa en ställning och sand, fiskarna kan jag fundera på sen.


                        Tack så supermycket för svaren! det uppskattas verkligen!


                        Axel

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          På tal om något helt annat.
                          Någon som vet hur man ändrar rubriken?

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av axeisi
                            ååå.. varför ska allt vara så jobbigt.!

                            Ska nog göra som c90368 säjer (varför ett så jobbigt namn:P)

                            Axel
                            Alla kommer ihåg det

                            Skämta bara, jag har jobbat inom IT i många år och skapat många konton genom åren. Man kommer efter några år underfund med att minnet inte är så bra

                            Lösenorden sparar man undan och kan hitta igen, men kontonamnet var ju så självklart när man skapade det

                            Så detta är ett gammalt anställningsnummer och detta kontonamnet finns i många system och databaser. Men lösenorden är inte de samma

                            På den tiden jag spelade BF2 kallades jag alltid c90 online, lite enklare!
                            Senast redigerad av c90368; 29 March 2008, 23:12.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av axeisi
                              ååå.. Någon som vet om Äppelsnäckan är SA och om den är tillräcklig som algätare?
                              Axel
                              Ja, den kan vara tillräcklig, om du slipper trådalger. Hur dom är mot toffsalger vet jag inte.

                              Nej, den är inte SA.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...