Alpha Tango Bravo! Operation 240L Malawi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikHalldin
    • February 2008
    • 58

    Alpha Tango Bravo! Operation 240L Malawi!

    Hej, hej.
    Det är så att jag haft mitt 60L akvarium i några månader nu och jag är sugen på större. 240 L verkar vara lagom för mitt rum och jag har valt att ha "Malawi-tema". Har en del frågor och funderingar innan jag sätter igång.
    • Ungefär hur många Malawi-fiskar kan jag ha i ett 240 L akvarium?
    • Har hört att fiskarna vill ha rejält med "ström" i akvariet, och jag har hittat ett filter runt 500-lappen: Eheim 2213 "För akvarier upp till: 250l".
      Räcker det då till Malawi-fiskarna eller måste jag köpa ett med mer kräm?
    • Har också läst om folk som också haft innerfilter utöver ytterfiltret. Är det nödvändigt och hur många liter/timme ska de pumpa ut då?
    • En viktig fråga: Har kollat runt en del men aldrig fått något riktigt grepp om något normalt pris för en malawiciklid, självklart varierar säkert priset, men jag skulle vilja veta vad som är normalt.
    • Vad för ljusrör behöver jag?
    • Jag vet att det ska vara mycket stora stenar och grottor, är det något annat jag behöver tänka på i inredningen?
    • Vad för annan utrustning kan jag behöva?

      Här är akvariet
    Kommer jag på mer frågor ställer jag de i tråden, bra länkar att läsa igenom uppskattas!
    Senast redigerad av ErikHalldin; 19 March 2008, 21:08.
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    köp ett innerfilters pump utan filter i och Stoppa i det borde ge bra ström som komplement till ytterfiltret för ytterfiltret kommer nog inte ge den strömmen malawi vill ha, Lysrör Välj nåra som framhäver färgerna på fiskarna du vill ha, malawi ska ju ändå inte ha så mycket växter. vad som gällerinredning, ha gärna Finkornig sand i typ råda 0,33 eller biltemas bläster.
    i butiken jag har nära mig säljer de malawicikider för runt 49-100 kr men tror inte det e nåra ovanliga ciklider direkt... lycka till, jag vill också ha malawi i mitt 220... men just nu har jag så mycket växter och ekonomin e lite krasslig för att köpa ny inredning och fiskar :P
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Ursprungligen postat av ErikHalldin
      Hej, hej.
      Det är så att jag haft mitt 60L akvarium i några månader nu och jag är sugen på större. 240 L verkar vara lagom för mitt rum och jag har valt att ha "Malawi-tema". Har en del frågor och funderingar innan jag sätter igång.
      • Ungefär hur många Malawi-fiskar kan jag ha i ett 240 L akvarium?
      • Cirka 15 stycken tycker jag är lagom.
        Ursprungligen postat av ErikHalldin
      • Har hört att fiskarna vill ha rejält med "ström" i akvariet, och jag har hittat ett filter runt 500-lappen: Eheim 2213 "För akvarier upp till: 250l".
        Räcker det då till Malawi-fiskarna eller måste jag köpa ett med mer kräm?
      Jag hade satsat på ett lite större. Både med lite mer drag i men viktigast, lite mer filterarea.
      Ursprungligen postat av ErikHalldin
    • Har också läst om folk som också haft innerfilter utöver ytterfiltret. Är det nödvändigt och hur många liter/timme ska de pumpa ut då?
    Du bör väl komma upp i 3-5 gånger akvarievolymen per timma. Sen hur du gör det spelar ju inte så stor roll. Se också till att du riktar utblås så att du får fart på ytvattnet.
    Ursprungligen postat av ErikHalldin
  • En viktig fråga: Har kollat runt en del men aldrig fått något riktigt grepp om något normalt pris för en malawiciklid, självklart varierar säkert priset, men jag skulle vilja veta vad som är normalt.
  • Beror väldigt mycket på vad du bor men runt 70-80 kr/st brukar väl dom vanligare arterna ligga på.
  • Ursprungligen postat av ErikHalldin
    Vad för ljusrör behöver jag?
    Spelar väldigt liten roll för fisken. Dock kan man ju välja rör som tar fram mer extra mycket färger hos röda fiskar till exempel.
  • Ursprungligen postat av ErikHalldin
    Jag vet att det ska vara mycket stora stenar och grottor, är det något annat jag behöver tänka på i inredningen?
    Nä, mycket gömställen är nog det viktigaste för att dina malawi skall trivas och att du inte skall få problem med aggresivitet.
  • Ursprungligen postat av ErikHalldin
    Vad för annan utrustning kan jag behöva?
    Jag hade nog tatt mig en funderare på att sätta i någon bakgrund. Till exempel BTN slimline funkar bra i ditt kar eftersom den inte själ så mycket djup. Det gör väldigt stor skillnad vid slutresultatet. Dessutom kan du ju gömma lite teknik.
    Ursprungligen postat av ErikHalldin
  • Ursprungligen postat av ErikHalldin
    Kommer jag på mer frågor ställer jag de i tråden, bra länkar att läsa igenom uppskattas!
    BTN'n malawiböcker rekomenderas.
    Senast redigerad av Långås; 19 March 2008, 21:44.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • ErikHalldin
      • February 2008
      • 58

      #4
      Tackar så hemskt mycket för svaren!

      Kommentar

      • ErikHalldin
        • February 2008
        • 58

        #5
        Ska nog köpa ett Eheim Ytterfilter 2215 – Classic (620L/timmen). Borde jag köpa extra cirkulationspump eller ett innerfilter, vad är bäst?

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #6
          cirkulationspump
          Diskus

          Kommentar

          • ErikHalldin
            • February 2008
            • 58

            #7
            Ursprungligen postat av danneregner
            cirkulationspump
            Okey, tack!
            Senast redigerad av ErikHalldin; 24 March 2008, 15:54.

            Kommentar

            • _stiffe_
              • March 2006
              • 520

              #8
              om du ska ha en cirkulations pump kan jag rekomendera eheim comakt jag har precis köpt en, den minsta .. pumpar 300l/h och låter inget och den var inte särskillt dyr, 200kr. (har den i ett moby dick akvarium med räkor)
              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
              Skåne biotiop, + sebrafisk..

              Kommentar

              • ErikHalldin
                • February 2008
                • 58

                #9
                Ursprungligen postat av _stiffe_
                om du ska ha en cirkulations pump kan jag rekomendera eheim comakt jag har precis köpt en, den minsta .. pumpar 300l/h och låter inget och den var inte särskillt dyr, 200kr. (har den i ett moby dick akvarium med räkor)
                Tänkte faktist på just den. Kostar 100 kr f.ö. på Akvarieshopen.

                Vilken tjocklek på kornen i Bilmtemas blästersand ska jag ha, 0,2-1 mm eller 0,1-0,7 mm? Och hur mycket sand behöver jag?

                Kommentar

                • _stiffe_
                  • March 2006
                  • 520

                  #10
                  huuuh det var ju billigt, men köp den som pumpar ... lite mer eheim compact 1000 eller 800

                  jag har biltema blästersand med de stora kornen .. det blir snyggare har även kört med små korn blev lite kompakt och växterna gillade inte det och mycket följer med om man gör rent. Så mitt råd är de stora kornen.

                  i mitt 80lit (kub) har jag ca 20kg ville ha en tjock botten.
                  men till ett 240lit så är det kanske 3 säckar som gäller ..
                  A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                  Skåne biotiop, + sebrafisk..

                  Kommentar

                  • ErikHalldin
                    • February 2008
                    • 58

                    #11
                    Okey, köper 4 stycken säckar för säkerhetens skull.
                    Har gjort en lista över grejer jag behöver, mest för att slippa läsa igenom alla sidor om jag skulle glömma något. Tycker ni något behöver ändras eller läggas till, skriv gärna!
                    Akvarium: Aquael Quartet 240 liter Svart set1 (Med ramp) = 2300kr
                    Växter: Vallisneria, Anubias, Crinum, Microsorium och cerathophyllu,.
                    Grus: 1-3 mm
                    Inredning: Klippor. - Vad för sten är bra?

                    Filter: Minst 3ggr akvarievolymen - Eheim Ytterfilter 2215 – Classic (620L/timmen) + Eheim Compact 600 - 600 l/t = 900kr
                    Mat: Kräftdjur: mysis, cyclops och krill. Malawiflingor.
                    Bakgrund: 4x Back to Nature 20x55cm = 1120kr (Måste inte ha bakgrund)
                    Doppvarmare: Aquael Doppvärmare 300W 153kr
                    Bottensand: Blästersand, biltema 0.2-1 mm. 4 säckar. 200 kr

                    Summa summarum:
                    3550 kr utan bakgrund och 4670 kr med bakgrund. Tror nog jag kör utan bakgrund, har inte hur mycket pengar som helst.

                    Kommentar

                    • _stiffe_
                      • March 2006
                      • 520

                      #12
                      jo, 4 säckar blir nog bra men cirkulations pumpen är nog i svagaste laget .. du kanske borde kolla på en som pumpar ca 1000l/h eller 800l/h jag tror att 600 blir för lite... Malawisar gillar ju att ha lite ström.
                      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                      Skåne biotiop, + sebrafisk..

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #13
                        jag hade 1700 l/h i mitt 300l när de va malawi, men tröttnade grymmt fort på de. hade de ett år va intressant 2 första månaderna. sten man plockar ute ede mäst naturliga och enligt min mening med lite skiffer till de bästa och snyggaste (och billigaste).
                        Diskus

                        Kommentar

                        • ErikHalldin
                          • February 2008
                          • 58

                          #14
                          Okey, tar 1000l/H!
                          Tack igen.

                          Kommentar

                          • Arbetssätt...