Budget för 1000 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Budget för 1000 liters?

    Tjena, jag har en tid gått o tänkt på att bygga ett eget kar på runt 1000 liter, men vad kostar ALLT material som man behöver till ett sånt? och vart man får tag på det?
    Gärna tips på vad man ska tänka på när man bygger också!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Glaspris varierar kraftigt mellan olika butiker så skriv ner vad du vill ha och lämna in till ett antal olika glasmästare. Utöver glaset så behöver du bara 20 tuber silikon för dryga tusenlappen.

    Sen tillkommer ju en stabil ställning, sand, växter, fiskar, belysning, pumpar värmare osv. Sett i det perspektivet är själva akvariekostnaden ganska så försummbar, mellan 1/5 och 1/10 av totalen i normalfallet. Snåla inte på den enda utgiften som ensam kan vara skillnaden mellan framgång och total katastrof.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      varför inte nöja dig med ett färdigt kar? billigare i slutendan och mindre jobb
      Diskus

      Kommentar

      • jocks
        • March 2008
        • 210

        #4
        jo de är klart det är mycket jobb, men eftersom jag gör de själv så blir ju resultatet mycket roligare. o det måste ju bli billigare än att köpa ett färdigt? absolut så kommer jag inte snåla på sakerna, det är såklart viktigt att göra de snyggt och säkert.
        Vad är det för glas man använder sig av?

        Kommentar

        • Dahla
          • January 2004
          • 218

          #5
          Vad du kan göra för att hålla nere kostnaderna är att bygga akvariet i plywood och sedan plasta det invändigt. Bara en glasruta där du ska se in i akvariet. När du har så stort som 1 kubik, så kan du göra det väldigt stabilt och mer ekonomiskt genom att göra en dubbel konstruktion, där reglar utgör den bärande konstruktionen och cellplast mellan reglarna för att isolera och därmed hålla nere uppvärmningskostnaden.
          Jag tror det kan vara en bra konstruktion för så stort akvarium.
          /Dahla
          Kungsbacka

          Kommentar

          • KE
            • November 2004
            • 356

            #6
            Ursprungligen postat av Dahla
            Vad du kan göra för att hålla nere kostnaderna är att bygga akvariet i plywood och sedan plasta det invändigt. Bara en glasruta där du ska se in i akvariet. När du har så stort som 1 kubik, så kan du göra det väldigt stabilt och mer ekonomiskt genom att göra en dubbel konstruktion, där reglar utgör den bärande konstruktionen och cellplast mellan reglarna för att isolera och därmed hålla nere uppvärmningskostnaden.
            Jag tror det kan vara en bra konstruktion för så stort akvarium.
            Detta förslag kommer "alltid" upp när någon ska bygga eget. Självklart förstår jag att det är billigare. Men det jag alltid tänker är att när man väl har ett sånt stort kar är det tråkigt att bara kunna se det från ett håll.

            Absolut ett bra förslag, det säger jag inget om och att bygga eget helt i glas är inte helt gratis. Var bar tvungen att få det skrivet
            Zoonen
            Akvarietorka för tillfället...

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Personligen så tror jag inte det blir så mycket biligare och skall du göra det själv så glöm försäkring, evntuella silikon släp garantier .... en massa att tänka på och glaset i sig kommer kosta mer än vad ett färdigt akvarium kommer att kosta .
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Struntprat! Ha gärna belägg för det du skriver, ett egentillverkat fackmannamässigt konstruerat akvarium är lika försäkringsbart som ett köpt.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  försäkring e la ett måste eller me så stora kar? i vissa delar av sverige e glaset så dyrt att de faktist e billigare att köpa färdigt. men varför inte ett i playwood och sen en frigolitbakgrund runt all playwood så slipper man se den innifrån.
                  Diskus

                  Kommentar

                  • snablo
                    • February 2008
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Struntprat! Ha gärna belägg för det du skriver, ett egentillverkat fackmannamässigt konstruerat akvarium är lika försäkringsbart som ett köpt.
                    Det ska du dubbelkolla först, det beror på vilket försäkringsbolag du har. Vissa tillåter inte egenbyggda.

                    Min info kommer inte endast från denna utan egen koll också:


                    8/ Om akvariet som går sönder är ett hemmabygge (dvs ej fabrikstillverkat), finns det då något som skiljer sig från era svar ovan?
                    Folksam - Nej (se dock svar på fråga 6, felaktig bearbetning etc.).
                    IF - Nej.
                    Trygg Hansa - Nej, i princip inte. Dock kan utredas om skadeorsaken beror på tillverkningsfel etc.
                    Länsförsäkringar - Om det ej är fackmannamässigt byggt ersätts ej skadan.
                    Netviq - Nej.
                    Ska du limma själv eller hade du tänk låta glasmästaren göra det? Om man gör det själv blir det inte "fackmannamässigt" antar jag.
                    Senast redigerad av snablo; 04 March 2008, 08:37.

                    Kommentar

                    • Hurdygurdy
                      • February 2007
                      • 37

                      #11
                      Plywoodakvarie

                      Detta förslag kommer "alltid" upp när någon ska bygga eget. Självklart förstår jag att det är billigare. Men det jag alltid tänker är att när man väl har ett sånt stort kar är det tråkigt att bara kunna se det från ett håll.
                      Jag tycker att det skulle vara väldigt snyggt med ett akvarie där man ser in från ett håll och har bakgrund på såväl baksida som gavlar. Man kan ju helt bygga bort hörnen och lättare gömma såväl pumpar som värmare.

                      Lasse

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Hoppas det inte är första akvariet du limmar när det är såpass stort utan limmat mindre tidigare
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        Arbetssätt...