Nytt kar, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #31
    Så där ja... Nu har det stått fyllt i garaget i en vecka & det håller alldeles perfekt Har varit & köpt färg idag, svart som jag ska måla bänken med som är träfärgad nu. Ska även måla lister som ska sitta runt karet längs med möbeln i svart.

    Blir till att måla imorn kväll om jag hinner...

    Har börjat bli mer & mer sugen på discus, ska titta lite närmre på dom på lördag när vi e i Malmö med zoopetarna.

    Har förstått det e många som har discus med scalarer men hur e det med discus & gurami?

    Tack på förhand!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Det funkar fint det med om du inte tar Blå gurami och odlingsformerna på denna då de kan bli ganska ilskna med stigande ålder.
      Ska du kolla in snygga diskus så ta dig några mil norröver så ska du få se på grejer. Sedan kommer det en del snygga diskus på auktionen med om det kunde vara intressant eller det kanske blir lite för nära inpå?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #33
        Ja, till auktionen har jag nog inte hunnit haft igång karet än... Men ska absolut kolla in dom på närmare håll då iaf.
        Har hört om nån i GBG som säljer många, billiga & snygga discus. Ifall jag var intresserad skulle jag få nr till honom av snubben jag fick karet av. Kan det vara samma du har i tankarna eller nån annan månne?

        BlåGurami blir det inte. Har tänkt om lite vad gäller gurami, istället för guld blir det nog mina mosaikgurami som får flytta hem igen.

        Mvh Eva

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #34
          vem i gbg säljer billiga snygga diskus?
          Diskus

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Inte i Göteborg, men däremot i Varberg hos Kaj.P.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #36
              Aha... Får kanske kolla av med honom då. Därifrån du har investerat dina kanske?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Jepp!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #38
                  Jag har än så länge fastnat lite för pigeon blood. Har du nån erfarenhet av den? Även Red Turquise. Men bara genom bilder på nätet då. Jag är ju egentligen mot att blanda. Håller alla färger i olika kar osv men hur e det med discus, håller dom sig till sina färger eller blandar sig med varann? Om man nu skulle lyckas få till yngel alltså...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #39
                    Nu är jag ingen expert, men jag har pratat en del med Kaj om det här. Diskus håller sig ofta om de kan till sina någorlunda färger, så har du ett gäng RT tillsammans med PB så håller de sig för det mesta inom sin färg.
                    Jag har ingen erfarenhet av PB då jag är mer åt VF hållet och RT. Sedan finns det en mängd olika varianter av RT som kan vara riktigt snygga.
                    Logga in på denna sida och kolla på lite skönheter: http://www.brosaters.se/diskus-varbe...um/default.asp
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Så här kan det se ut:
                      Bifogade filer
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #41
                        Sååå snyggt! E det ditt kar? Jättevalle till höger? Det var riktigt, riktigt snyggt!

                        Var inne på sidan du länka till, skitsnygga bilder. Fastnade för en knallröd med turkosa inslag & sen var guld faktiskt ganska ok oxå.

                        Blir nog till att skicka pm till kajp efter helgen... :-)

                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Han kommer med ner till Malmö, så ta ett snack med honom där.
                          Jo det är mitt kar med en del av växterna som ska bli skånska.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • EvaPeva
                            • May 2007
                            • 765

                            #43
                            Haha, så mkt bättre då! Öga mot öga alltid bäst!

                            Har du lyckats få yngel utav dina? E det svårt?
                            Jag e ju sån som vill ha yngel av allt! ;-)

                            Mvh Eva

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Där har varit frisimmande, men tetrorna är på dem direkt. Har nu skaffat ett par kuber som jag tänkte leka av diskusarna i, men det ena karet blir räkkar medans det andra blir som jag tänkt. Vet inte när bara, då tiden inte riktigt räcker till.
                              Får du ett par som funkar ihop, är de inte mycket svårare att få yngel av än Guppy, men att sedan få ynglen att växa upp kan vara lite trixigt ibland med föräldrar som käkar upp dem, missbildningar och andra orsaker som kan försvåra yngeltiden.
                              Men å andra sidan finns det hur mycket info som helst och även väldigt mycket att lära sig och därför tycker jag det är en rolig fisk att hålla på med, trots att det kanske inte är världens roligaste fisk i karet.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...