Bygge av 193liters helglas samt kringutrustnings frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Bygge av 193liters helglas samt kringutrustnings frågor?

    Så idag ska jag bygga mitt 193liters helglas akvarium.

    Kommer använda 12v 3*20w halogen som ljuskälla(luftspalt på knappt 20cm.

    Min fråga är egentligen.
    Hur ska jag göra bänken?
    Har en bokhyllesektion nederdel som mitt 106liters Dala/zooline står på, har planer på att flytta det in i skåpet och använda skåpet som ställning...dvs 106liters under och 193liters överst.

    Måtten på karet blir 79*50*50 och byggt i 8mm tjock glas med 6mm förstärkning på botten samt fast silikonerat liggunderlag invändigt.
    Byråns storlek är 79*40*55.
    Ljuskällan kommer att sättas på en hylla(ej flyttbar) som är 125cm från golvet.
    Givetvis kommer jag behöva ha en platta som stödjer upp de 10cm som fattas av byråns djup(8mm plywood lackad).

    Kommer detta funka eller är det vanskligt?
    Byrån har förrut mäktat med ett 150liters akvarium ovanpå.

    Vad ska jag köra för sand???
    Vill ha billigaste möjliga men ändå tillfredställande.
    Vilken typ av filter ska jag använda?
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    #2
    Lite svårt att veta med byrån då dessa kan vara av varjerande kvalte. Men om du sätter de tio centimetrarna i bakkant kan du ju alltid slå ihop en rektangel av reglar och sätta fast på byråns baksida som stöd.

    Skulle nog inte skada med lite förstärkning inuti i.o.m. hyllan och dess bellastning.

    Själv provar jag nu S:T.Eriks fogsand i ett 300l och det funkar bra hittils. Men karet är inte ordentligt inrätt p.g.a. studentekonomi. Lite rödare än biltemas blästersand som vi har i vårt rio400. Kanske inte riktigt lika rött som rådasand. Behövde sköljas mer än biltemas dock.

    Har du nånsin provat ett fluidized sand bed filter? Googla. Extremt bra biologisk rening och lätt att bygga av ett PVC-rör och en powerhead. Tar lite plats också. Behöver dock ett förfilter typ filtervadd eller lite tjock filtermassa så att sanden inte slammar igen.
    Senast redigerad av [lum]; 10 February 2008, 17:28.

    Kommentar

    Arbetssätt...