Lite annorlunda mått, hur tjockt glas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Lite annorlunda mått, hur tjockt glas?

    Länge sedan jag postade en fråga på zpet, få se om man forfarande kan

    Jag har tänkt bygga en burk som kommer att innehålla mellan 150-200 liter, inget konstigt med de. Det som är lite avvikande är dock att höjden blir "endast" 30 cm.

    Frågan blir då hur tjockt glas bör man använda, enligt "standardkalkylen" skulle 4 mm räcka som minimi tjocklek. Det känns dock rätt klent för en burk med den volymen och jag skulle nog inte ens våga försöka.
    Men vad tror ni om 6mm eller bör man gå upp till 8?

    Måtten blir väl 95b 30h 70l om nån undrar...

    //NiXoN

    Edit; Burken ingår i mitt korallodlingsprojekt därav denna forumsdel
    Senast redigerad av NiXoN; 08 February 2008, 16:08. Anledning: förtydligande...
  • Loial
    • December 2007
    • 50

    #2
    Det som är intressant är det längsta måttet och höjden, att sedan burken blir ganska djup spelar ingen roll för glasets tjocklek.
    Så man kan räkna på samma sätt som för ett 95*30*30.

    Testa den interaktiva kalkylatorn som finns här:
    http://www.fnzas.org.nz/articles/tec...lassthickness/ (till höger, nedanför "Download glass thickness calculator")

    Jag får det till att du bör använda 4,4 mm glas.
    Så 6 mm borde funka hur bra som helst.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ja, 6 mm borde räcka, om du nu inte kan få tag i billigt 8 mm, för då skulle jag ta det till bottnen. Ibland har glasmästare begagnat glas som man kan få köpa billigare, då kan man gå upp i tjocklek i botten, utan att det behöver kosta skjortan. Sedan kan du limma en ram upptill som stagar upp en hel del, samt att du kan limma dit extra många tvärstag om du känner dig osäker...
      Å andra sidan så kan man ju bygga i 8 mm med ram upptill och slippa alla tvärstag som alltid är liiite enerverande när man skall håva fisk.....

      Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • [lum]
        • June 2007
        • 137

        #4
        Om han kör på 8mm borde han inte behöva stag, 182% rek.tjockleken ju (och då är det ju redan s.f:3,2). Antagligen inte i 6mm heller, 136% . Karet blir ju inte bredare än 95cm. Defenitivt inte lönt med flera stag.

        En tunn ram kanske om han vill vara jättesäker men det är overkill.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Ja det blir nog en tunn ram uppe i och troligen 6mm som glastjocklek.
          Ramen har en dubbel funktion då salt har en otrevlig vana att "krypa" och skapa elände.
          Jag har glas till bottnen hemma redan och eventuelt så blir det dubbla 6mm skivor.

          Några tvärstag skall det inte bli tal om, jag behöver allt ljus jag kan få.

          Då är det bara att bygga bänk o beställa skivor, det var inte igår jag limmade en burk senast skall bli lite kul.

          Tack för alla svar det känns betryggande.

          //NiXoN

          Kommentar

          Arbetssätt...