Limma 450l, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Limma 450l, tips?

    Skulle behöva lite tips inför limmandet. Har själv aldrig limmat men farsan som ska hjälpa till har limmat ett antal kar men bara på bottenplattan och inte mot som det ska limmas nu. Vad sätt är lättast att limma på? Tips o trix så man inte går på alla nybörjartabbar. Karet har måtten 130x60x60. Skickar med en bild på hur jag har tänkt mig hur det ska gå till. Tankte lägga bakrutan och limma gavlar o botten på den. Galet?

    Mvh Marcus
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Marcus79; 06 February 2008, 15:31.
  • MattiasC
    • September 2007
    • 98

    #2
    En av fördelarna med att limma glasen utanpå botten är att du kan limma hela karet i ett svep.
    Om du gör som du planerar, att lägga karet på bakrutan tar bort hela den fördelen och du måste då använda tandpetar/tänstickor mellan glasen när du limmar.

    Istället tycker jag du ska limma karet så som det ska se ut när det är klart, dvs liggandes på bottenrutan. Du kan då limma hela karet på en gång utan att behöva ha distanser mellan glasen.
    Lägg på silikon på alla kanter där det ska va innan du sätter ihop karet, du får då bra fyllning utan att behöva pressa in silikonet i skarvarna. Se till att få ett mellanrum mellan glasen på ca 1½-2 mm. Arbeta snabbt och håll ihop karet med stark tejp medans det torkar.
    Se till att ta bort all silikon som hamnar där du inte vill ha det innan det stelnar.
    Glasen måste vara ordentligt rena. Jag tvättade av mina glas med diskmedel och vatten (sköljde väldigt ordentligt) och därefter med aceton.

    När du sätter ihop karet måste det gå undan så se till att alllt är fixat innan du börjar.

    Kommentar

    Arbetssätt...