Limfog, hur tjock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Limfog, hur tjock?

    Hej! Undrar hur tjock limfogen bör vara? Ska troligtvis beställa glas som ska passa till en bänk som är 60cm djup. Vilket mått bör botten plattan ha? 58 lär ju bli lite tajt. Vet inte hur exakt dom kan skära glas.

    Mvh Marcus
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    #2
    Känns som frågan ligger i fel kategori, har dock inget bra svar.

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      ???

      Ursprungligen postat av Marcus79
      Hej! Undrar hur tjock limfogen bör vara? Ska troligtvis beställa glas som ska passa till en bänk som är 60cm djup. Vilket mått bör botten plattan ha? 58 lär ju bli lite tajt. Vet inte hur exakt dom kan skära glas.

      Mvh Marcus
      Luddigt med måtten.
      Flera mått efter frågas.
      60djup men mer?
      Varför skulle 58 bli tajt?
      Bottenglaset ska vara lika stort som den byrå/möbel akvariet ska stå på.
      Rutorna limmas ju ovan på botten så inga tilläggs millimetrar behöver räknas ut.
      Hur stor fog du ska ha är väl en fråga om hållbarhet, styvhet, utseende.
      Men generellt kan man säga att en fog på cirka 3-4mm knappt med bra silikon räcker.
      Är ju inte fogen i sig som tätar utan den stäng silikon man lägger vid varje skarv.
      Allstå botten ex. runt där glasen(front, bak, galvar ska sitta).
      Sen börjar man med bakrutan...silikonerar även där så att du kan montera gaveln...så att gaveln har tvåsidor att fästa i dvs där den ska stå mot bottenglaset och sen själva förankringen för bakrutan...
      använd tejp för att hålla rutorna på plats eller vinkelhållare.

      Limma allt och låt det härda 1-2dygn.
      Sen lägger du en fog i varje vinkel...
      Använd fogpinne(krauta har en vettig variant för 59kr 4st).
      Dels så slipper du fukta med finger o dra ut samt att fogen blir förbaskat snygg.
      Sen låter du det härda.
      Du kan om du vill vid första fogningen göra dessa fogar tunna.
      Låt den fogarna härda och sen kan du kolla vattenfyllnings testet.
      Håller det tätt då så töm akvariet och torka ur det så bra det går.
      Låt det lufttorka ett tag...och sen lägger du på ett lika tunt lager silikon ovanpå det befintliga lagret...detta är egentligen bara en förstärkning och fogen går ut lite mera på kanterna.

      Låt allt härda.

      Menar jag byggde ett 150*60*60 kar och använde bara 1½tub aquastabilsilikon.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om man ställer akvariets väggar på bottenplattan får fogen en sned belastning, för större kar kommer detta förr eller senare att leda till läckage. Numera görs nästan alla serietillverkade akvarium med väggarna ståendes utanom botten.

        Så mitt svar på frågan är: Ta måttet på din bänk, dra av väggarnas tjocklek gånger 2 och ytterligare 4 mm för fogen. Då får du rätt mått på botten om du vill bygga så som proffesionella tillverkare gör det.

        Om du har hittat rätt glasmästare så kan han skära exakt så som du beställer.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Varför

          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Om man ställer akvariets väggar på bottenplattan får fogen en sned belastning, för större kar kommer detta förr eller senare att leda till läckage. Numera görs nästan alla serietillverkade akvarium med väggarna ståendes utanom botten.

          Så mitt svar på frågan är: Ta måttet på din bänk, dra av väggarnas tjocklek gånger 2 och ytterligare 4 mm för fogen. Då får du rätt mått på botten om du vill bygga så som proffesionella tillverkare gör det.

          Om du har hittat rätt glasmästare så kan han skära exakt så som du beställer.
          MVH
          Magnus
          Skulle fogen få felbelastning?
          Om man istället tänker som du gör så är det självklart tjockare botten som gäller...detta eftersom det blir större silikonyta.
          Men om man ska bygga kar med lagom mått...inte någe mastodontbygge typ 960l---5000l så funkar den konstruktionen jag gav dig...mera fakta om hur du ska limma akvarier från 60-720liter finns i boken Akvarie Guiden gamla upplagan med blå bokrygg.

          Menar vilken snedbelastning blir det?
          Alla glas utgår ju från botten och silikoneras nästan samtidigt.
          Jag har aldrig haft problem med den typen av silikonering under de snart 127 akvarier jag byggt sen byggandets start.
          Givetvis måste underlaget vara plant men det löser man med plywood i samma storlek som bottenglaset.
          Behöver man extra stöd så kan du skruva fast fästvinklar som går upp hälften av akvariets höjd.

          Skulle du bygga ett ram akvarie så ska givetvis dessa stödpelare vara lika höga som glaset + 1cm...(om du kör i rostfritt).
          sen skjuter man helt enkelt in glasen efter grund silikoneringen och du har ett bra och stabilt bygge.
          Bara att fixa toppkåpan och lysrampen.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Marcus79
            • August 2007
            • 146

            #6
            Kanske var lite otydlig. Bänken är 130x60. Beställde 10mm glas där botten skivan är 127,8x57,8.
            Om limfogen blir 2mm så att akvariet sticker ut 1 mm på vardera sida lär ju inte göra nåt eller?

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det är lugnt marcus, 1 mm utanför gör ingen skillnad. Är glasen bara jämna och fina kan du nöja dig med 1 mm fog också.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...