Bygga runt "sandlåda?"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarabara_
    • January 2008
    • 37

    Bygga runt "sandlåda?"

    Jag vill bygga ett akvarium.
    Tanken är lite svår att förklara, men jag såg en som hade uppfödning i typ en sån sandlåda man har sand eller grus i.
    Jag tänkte att om mangör som han hade gjort, ta en sån låda, skära ut ena långsidan och sätta glas där.
    Men sen bygger man in lådan i något mörkt träslag så det blir en fin "orientalisk" möbel med ex. malawiciklider i.
    Jag undrar om någon har något förslag på lådor/baljor eller något liknande som man kan såga ut fronten på och sätta i en glasskiva?
    Jag vill helst inte ge mig in på att sätta ihop ett vanligt akvarium

    Jag tänker ungefär måtten längd 110 cm, höjd 80 cm, djup 60 cm.
    alltså ca 530 liter.

    Vart får man tag på såna lådor? Vad ska man tänka på när man gör det här?
    Är det något i plasten man måste behandla m.m?


    MVH Sara
  • kardon
    • December 2006
    • 67

    #2
    Tänk på att obehandlat trä suger åt sig vatten... måste behandlas med nåt.

    Men lådan borde vara lättast att bygga själv i så fall...

    eller blinka lite med ögonen å be nån kompis om hjälp lite snällt.

    Kommentar

    • Sarabara_
      • January 2008
      • 37

      #3
      jag tror du missuppfattade mig lite.. jag menar en sån sandlåda som man har GRUS i, alltså en sån där grön i plast som man kan hitta hos vägverket..
      Så vill jag bygga RUNT den, träet kommer alltså inte behöva motstå vatten något nämnvärt..



      Ursprungligen postat av kardon
      Tänk på att obehandlat trä suger åt sig vatten... måste behandlas med nåt.

      Men lådan borde vara lättast att bygga själv i så fall...

      eller blinka lite med ögonen å be nån kompis om hjälp lite snällt.

      Kommentar

      • larson
        • January 2008
        • 119

        #4
        Det går säkert att få till det bra, men jag tycker det verkar lite osäkert. En sån plastlåda är nog väldigt flexibel, den rör sig säkert åtskilliga centimeter när man fyller i några hundra liter vatten. På den vill du sedan fästa en styv glasskiva som "fönster". Du måste nog montera rejäla förstyvningar där då.
        Gruslådorna (de gamla bukar iofs vara plywood) är väl gjorda i glasfiberkomposit, som båtar. Sådant är ingen raketvetenskap att bygga med själv, i precis vilken form man vill. Har du gjort papier-mache i lekis någon gång? Lite åt det hållet... Men att sedan ställa upp det i vardagsrummet med 500 liter vatten och hålla tummarna är väl inget jag skulle göra. Och ett försäkringsbolag är säkert rätt ointresserat av att lyssna när de där 500 literna vattnar parketten.
        /lars olof

        Kommentar

        Arbetssätt...