720 liter Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryptonit
    • October 2006
    • 139

    720 liter Malawi

    Nu börjar jag äntligen göra lite åt mitt 720-liters kar

    För ett bra tag sedan införskaffade jag ett begagnat helglaskar med bänk samt egenbyggd lysrörsramp. Bänken samt rampen var dock väldigt fula, så det enda jag behållt är akvariet.

    Hittils har jag införskaffat en svart heltäckande ramp samt en snickarbyggd bänk i furu med luckor. "Fururamen" på bänken har jag betsat svart och det som återstår är att lackera luckorna. Detta kommer jag tyvärr inte göra förrens våren har kommit då jag inte har något vart ställe att lacka på. (Kommer lacka med kompressor samt lackspruta)

    Utöver det har jag gjort lite planering med kartong samt photoshop.
    Kartong: http://malawi.kryptoniten.se/planering_bild.jpg
    Photoshop: http://malawi.kryptoniten.se/planering_ritning2.jpg

    Delar som är beställda:
    Pumpar - 2 st Eheim 1250 (1200 l/h)
    Lysrör - 4 st Aquastar Sylvania 150 cm
    Bakgrund:
    2 st BTN Slim-Line 60 A
    3 st BTN Slim-Line 60 B
    1 st BTN Slim-Line 60 C
    Doppvärmare - Aquatic Nature MP 300 w
    Filtermaterial - Filtermatta Grov 100x100x5 cm
    6 st 60 mm raster
    2 meter 12/16 plastslang

    Bilder kommer när jag börjar bygga på allvar (dvs när jag fått bakgrund, mm)
    Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
    (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    #2
    Blir bra det här, inget som hänt sen projektet starta?

    Kommentar

    • Kryptonit
      • October 2006
      • 139

      #3
      Ursprungligen postat av Abergoner
      Blir bra det här, inget som hänt sen projektet starta?
      Projektet startade egentligen i våras eller så då jag köpte det begagnade karet

      Av flera anledningar har jag inte riktigt satt fart. En av de största är att vi haft problem med vattentrycket då vi har egen brunn som vi delar med 4 hus till. Vattentrycket fixades vid jul, så nu har jag satt igång på allvar.

      Tyvärr har det inte hänt något sen jag skapade tråden då jag väntar på de beställda delarna... Söndag den 13:e får jag de och kommer att sätta igång.

      Bilder på 1 av de 6 de olackerade luckorna. Även de är specialgjorda (som bänken) och de har även fiskar infrästa.

      Närbild på "fisken":
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

      Kommentar

      • Kryptonit
        • October 2006
        • 139

        #4
        Nu har jag fått de flesta delarna, så framåt helgen eller så påbörjar jag nog bygget. (Har för mycket att göra på jobbet för att kunna påbörja bygget innan)

        Bild:


        Saknar filtermatta, 2 rörböjar för utblåsen, svart silicon till bakgrunden samt så måste jag nog skaffa lite mer sand och sten. Två riktigt stora rötter har jag dock införskaffat. (Bild på dem kommer senare.)
        Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
        (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

        Kommentar

        • [lum]
          • June 2007
          • 137

          #5
          Två riktig storar rlötter känns inte riktigt malawi! Men det kanske blir bra ändå? Bara du kan hålla uppe PH.

          Kommentar

          • Kryptonit
            • October 2006
            • 139

            #6
            Ursprungligen postat av [lum]
            Två riktig storar rlötter känns inte riktigt malawi! Men det kanske blir bra ändå? Bara du kan hålla uppe PH.
            Det är för malarnas skull som jag kommer ha rötter. Kommer eventuellt flytta över mina L190 till det karet och de kräver att det finns rötter.

            Senaste gången jag mätte pH (med sticka) hade jag strax under 8 och enligt en "proffsmätning" i brunnen så låg vattnet på någonstans mellan 8 och 9.

            Har rötter i samtliga kar och det senaste året har enbart 4 fiskar dött, så det lär nog gå bra.
            Dödsorsaker: 2 simmade in i glaset/något och skadade sig allvarligt (är iaf säker vad gäller den ena), 1 hoppade in i en filtermodul och fastnade bakom pumpen och den sista gick bort i bukvattensot.
            Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
            (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

            Kommentar

            • Långås
              • December 2005
              • 1368

              #7
              Ja rötterna är inget problem ur PH-synpunkt. Tror inte de sänker mycket och isf är det ju bara att kompensera lite med bikarbonat.

              Otroligt snygga luckor med firrarna på. Har en känsla av att detta kommer bli riktigt snyggt. Och låt det ta tid.
              Mvh Peter

              Kommentar

              Arbetssätt...