600L oscar projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anrol
    • December 2007
    • 18

    600L oscar projekt.

    Äntligen har det blivit dax för mitt projekt att starta, har länge letat efter ett kar till bra pris och snubblade in på eniro och hittade ett 600L kar med allt man kan tänka sig, och av detta plus några mindre inköp så ska jag bygga ett trivsamt hem till ett par oscar.Tips och vägledning för att skapa ett riktigt bra hem åt detta par är mycket uppskattat.Den utrustning som finns är 1st 600L kar 200*50*60 som står på aluställning, 1st 2rörs ramp. 1st fluval x5, 1st fluval 4 innerfilter (1000L/h), 1st Eheim innerfilter (1000L/h), 1st Eheim aquaball (bara cirkulationspump 650L/h), 1st 300W doppvärmare jäger, några stora rötter (XXL) + en massa annan bröte som fler pumpar och filter m.m, fin ljus sand många kilo som jag hade i ett 840L kar engång i tiden. Allt i jättebra skick fick allt detta (utom sanden då) för bara 3500Kr, tyckte det var rätt bra pris. Så lite tipps och råd från er som håller oscar idag hade varit fint.Bilder kommer, ska la bli guldis.
    Senast redigerad av Anrol; 12 December 2007, 00:29.
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    shit med pumpar? 7st? :O eller 4innerfilter menar du bara filter reserv?
    Vad jag tycker också du kan inhandla är en mindre mal på 10-15cm som tar pellets, räkor, fisk bitar som kommer på bottnen för påfågelciklider smutsar ner mer än någon annan fisk.

    Ett tips är att du läser exakt vad oscar ska ha, sen sätter bara fantasin gränsen påfågel ciklider behöver inte något speciellt hem mer än robusta saker, rötter, stenar. Jag har själv 10st. 9st i ett 1000L och 1 i ett annat mindre, han ska säljas. Många säger att dom är tradiga men jag tycker precis tvärt om, väldigt roliga fiskar, nyfikna! dom fixar sitt eget lilla hem. Dom flyttar på allt som går kan jag säga. Ett tips till är att om plånboken tillåter köp ett stort ytterfilter istället för många små inne i akvariumet. Själv så använder jag "fluval fx5" (du skrev Fluval x5) vet inte vilke sorts pump det är eller om du menade fx5. Men om du nu menade den så använd den och strunta i dom små helt onödigt med en kapaciteten som finns i fx5:an. + Påfågel ciklider lär inte låta innerfilterna stå om dom ska leka dom kommer flyga runder även om dom har stora sugproppar på rutan..
    Vill även tillägga att skugga lite i akvarium t.ex. under lysrören lägg något som inte ljuset går igenom blir en väldigt cool effekt (använd något som inte kan ta eld! ). Jag använder spots i mitt men det är inbyggt så då ser man ju inte mer än akvariumets framruta..
    Senast redigerad av matlo; 12 December 2007, 21:53.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      glömde tillägga att om du vill, använd hellre stora stenar och strunt i sanden då kan dom inte gräva och vattnet blir helt ok hela tiden. Annars om dom gräver i sanden så kommer ju all smuts upp hela tiden och virvlar runder. Jag använder havs sand i vissa partier resten rötter och stenar, dom gräver inte i den sanden antingen "smakar" det äckligt eller så bara trillar den ur munnen på dom för dom rör inte den sanden alls.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • Anrol
        • December 2007
        • 18

        #4
        kul med tipps, och det ska vara Fluval FX5 som det ska stå. okay då , malar har jag gått om i andra kar så det löser sig, jag hade tänkt meg mycket sten och rötter, sanden är väldigt finkornig, näst intill strandsand. jag ska läsa på så mycket jag kan, är ganska viktigt för mig att ge fiskarna så bra förhållanden som möjligt.
        Dom kommer få mer plats i framtiden då vi ska bygga ett kar på minst 2000L i källaren men det får man ju ta när pengar finns. Det är tjejen som vill ha detta så vi ska väll lösa det hela och limma ihop ett stort kar i källaren så småningom.

        Kommentar

        • Anrol
          • December 2007
          • 18

          #5
          Sen en annan fråga, vad kan jag sätta i för växter, det ska inte vara så många men tänkte kanske någon enstaka bara för att få lite grönt i karet. och vad ska jag ta som är riktigt tåligt som påfåglarna eventuellt låter bli?

          Kommentar

          • tetap
            • April 2007
            • 14

            #6
            Lite förslag på växter.

            Crinum-lök

            Anubias

            Javaormbunke

            Jättevallisneria

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #7
              dom växterna kan du glömma om dina fiskar når 20cm stadiet vilket går riktigt snabbt om dom får bra mat och stort utrymme, även 10-15cm tuggar dom sönder det, har haft påfågel ciklider sen jag startade min hobby runt 5år sen och jag har testat lite då och då med växter, dom låter inte ens lavamossa vara. Tradigt är det. Man kan luras av att dom låter det bli när akvariumet är nytt hos dom.
              Onödigt att lägga pengar på växter till påfågelciklider. Dom kanske inte rör direkt men till 100% i lek. Kvittar om växten är i andra sidan karet och dom leker på den andra sidan.. oftast så dör inte växten av att dom biter sönder den utan att den åker upp och ned, upp ned, flera gånger i veckan/månaden. Då hinner växten aldrig sätta sina rötter och tillslut vissnar den och dör.
              Senast redigerad av matlo; 13 December 2007, 06:37.
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #8
                även en sak till, någon som vet något ställe som säljer "Jättevallisneria" inom skåne? jagar för fullt till mitt stora akvarium! frågade detta just här för Tetap tog upp om växten..

                bugar och bockar för svar!
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                • tetap
                  • April 2007
                  • 14

                  #9
                  Jag har Crinum-lök och Javaormbunke med mina påfåglar på 30+ cm. Inga problem alls..
                  Man vet ju aldrig om man inte testar. Funkar kanske med vissa och inte med andra påfåglar.

                  Kommentar

                  • matlo
                    • May 2007
                    • 295

                    #10
                    kom på en sak! jag funderar på att testa själv, sån "andmat" heter det vet inte vad för någons sorts växter dom heter, dom ligger och flyter på ytan i stora klasar små blad överallt kan man säga.. Någon som vet om det går? eller ens vet namnet! testa det o ha det i ditt 600l kan nog bli riktigt snyggt jag tänkte testa själv.
                    Lycka till med dina påfåglar du får jätte gärna linka sen från andra sidor bilder på ditt akvarium.

                    / mvh matlo.
                    Senast redigerad av matlo; 13 December 2007, 19:58.
                    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...