ca 200l Tanganyika, sump, fl. sandfilter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    ca 200l Tanganyika, sump, fl. sandfilter...

    Tänkte dra igång den här tråden nu även om det kommer att dröja lite innan allt är färdigt att dras igång. Men om ca ett par månader ska det nog börja hända grejer på riktigt.

    Planen är att starta upp ett tanganyika kar på ca 200l. Till detta ska jag antagligen köra en sump under karet som får sköta filtreringen. Skisser på ett DIY sandfilter finns och håller på att utvecklas mer och mer.

    Akvariet
    Akvariet kommer att antingen limmas själv eller beställas limmat. Anledningen är att jag vill ha ett större djup än standardkaren erbjuder. Måtten jag hade tänkt mig är 800x600x450mm (lbh).

    Eftersom jag antagligen kommer att köra sump under detta, så kommer jag beställa det borrat med en gång. Genomgången kommer att anpassas till ett 25mm pvc rör som leder ner till sumpen.

    Filter
    I nuläget har jag två alternativ. Plan A och plan B. Plan A är att köra en sump under akvariet med sandfilter, filtermatta, biobollar, och ett växtfilter. Upplägget för detta diskuteras för närvarande här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111793

    Plan B är helt enkelt att köra ett vanligt BTN filter bakom bakgrunden.

    Både plan A och B är tänkta att drivas med ett Aqua Bee 2000l/h som ger ordentlig fart i vattnet dessutom.

    Inredning
    Är sugen på att göra en helt DIY bakgrund. Har en nära släkting som är stuckatör och som gör avgjutningar nästan dagligen med hjälp av formsilikon som vilar i en gipsjacka. Skulle vilja prova att använda detta för att gjuta en egen bakgrund. Men idag är det för många frågetecken för att jag vill ge mig ut i det träsket. Material, målning, lackning, etc, etc... Så jag kommer att köra en BTN Rocky 80x40 som bakgrund + antagligen en modul av något slag som uppskjutande klippa ur botten.

    Kommer att köra ut till några olika bergtäkter här i krokarna för att leta efter shyssta stenar att komplettera med. Jag vet att i Hardeberga bryter de en rödsvart granit som kanske går bra ihop med BTN Rocky.

    Fiskar
    I nuläget lutar det åt en grupp multisar, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
    och några svartvita jullar, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=568

    Vad tror ni? Jag har aldrig haft tanganyika innan, men har läst en del trådar och dylikt och jag tycker ovanstående verkar vara trevliga krabater som kan trivas ihop. Trivas och trivas, de dödar varann inte iaf.. Eller??

    Ställning
    Min tanke är att göra en konstruktionsmässigt väldigt enkel ställning av fyra fyrkantsrör i stål som ben och corténstålsplåt som väggar och dörrar. Benen svetsas ihop med vinkelprofiler i vilken plåten fästes i dessutom.

    Ramp
    Jag kommer bygga en egen heltäckande ramp, antagligen i plywood.


    Eftersom jag tycker det är kul att sitta och leka med div program och att jag använder 3dStudioMax i skolan och jobbet, så gjorde jag ett par olika 3d-modeller av akvariet för att försöka göra mig en bild av hur det skulle se ut, proportioner, material, etc.. Jag orkade inte modellera upp korrekt bakgrund och stenar, så det blev lite test grejer bara...

    Kom gärna med synpunkter, förslag! Som sagt det dröjer ett tag innan allt drar igång på riktigt, med den här perioden innan ett projekt är också väldigt trevlig, då kan allt väldigt snabbt byta skepnad totalt och dra iväg åt ett helt annat håll.

    Jag är inte känslig för kritik, så tycker ni något verkar galet så hojta till! Jag är här för att lära mig! Har ingen jättelång akvaristbakgrund...
    Bifogade filer
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Verkar spännande! Jag hade dock valt ett längre kar, då får det plats fler revir.

    Har ingen praktisk erfarenhet med tanga, men jag tycker sammansättningen verkar bra.

    Hade kört med filter bakom bakgrunden. Sump verkar onödogt krångligt tycker jag...
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av Tottofagrin

      Fiskar
      I nuläget lutar det åt en grupp multisar, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
      och några svartvita jullar, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=568

      Vad tror ni? Jag har aldrig haft tanganyika innan, men har läst en del trådar och dylikt och jag tycker ovanstående verkar vara trevliga krabater som kan trivas ihop. Trivas och trivas, de dödar varann inte iaf.. Eller??
      Exakt vad jag har i 180 liter

      Titta in i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...=95410&page=63

      Om du inte orkar läsa hela så kommer jag in på sidan 63
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        Hehe. det är bla den tråden som har fått mig att bestämma fiskvalet Mycket trevlig läsning
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Kollade upp lite priser idag på Akvariepiraten här i Malmö. För specialbeställt akvarium tar de ca 10kr/liter, alltså för mitt som kommer landa på 80x60x40cm nåt så blir det runt 1900-2000kr... Ca dubbelt upp mot motsvarande standardstorlek.

          För BTN Rocky 80x40cm tar de 1400:-

          Sen tillkommer ställning, sump, rör, slangar, grus..... FISKAR! höll nästan på att glömma...

          Fan det spriner snabbt upp i kulor det här med akvarium, haha! Tur att man har skaffat jobb efter nyår...
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            hehe aa de e inte billigt, men har man ett intresse/hobby, så är det klart man ska unna intresset/hobbyn pengar
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              Japp absolut, man ska bara övertyga bättre hälften också... Sålde mitt 375-kar för ett år sen och varit akvariefri sedan dess, men det är ju värre än att sluta röka detta ju..

              Är 2000 spänn någorlunda shysst pris för ett 200l akvarium beställt hos glasmästaren?
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • foxmeister
                • September 2007
                • 22

                #8
                låter som ett bra pris, om det inte är standard mått vill säga,
                då är det ju åtfanders.

                Kommentar

                Arbetssätt...