Projekt Asienbiotop/Räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av jerker_s
    Haha.. jasså så du beställer dina karar..
    Jo eftersom de kommer från black crystal så borde de ju ha den dominanta genen i sig... *dum jag är då*
    Men undra om de kan släppa rommen i omgångar..??
    Avslöjad...

    Ja, då vet man ju vad man får!!!
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      Ursprungligen postat av jerker_s
      Jo det kan ju iofs vara en annan hona med... Men om det de inte släpper allt på en gång så kan det ju lika gärna vara en av honorna som jag såg bar på rom. Angående utfärgningen har du nog rätt, det kan nog lika gärna vara så att den är röd med det inte färgat ut än. Den är liksom väldigt blek med ytterst lite mörkt, vilket ju lika gärna kan vara röd färg som inte färgat ut ordentligt.. Jag får vänta och se..
      Jag har ju inte CR så jag ska kanske inte uttala mig. Kanske är annorlunda med dem...? Men bland de sorter jag har är ynglen alltid helt genomskinliga och pytte, pytte små när de är nykläckta. Sen går det iofs väldigt fort, men på några dagar har de aningens lite färg och ser ut som vuxna räkor fast små 3-4mm. När de precis kläckts ser de mer ut som ailiens med sina enorma ögon, tycker jag.
      Vore väl coolt om du fick en svart? Eller du kanske bara ville ha just röda?

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        Ursprungligen postat av Eurydike
        Jag har ju inte CR så jag ska kanske inte uttala mig. Kanske är annorlunda med dem...? Men bland de sorter jag har är ynglen alltid helt genomskinliga och pytte, pytte små när de är nykläckta. Sen går det iofs väldigt fort, men på några dagar har de aningens lite färg och ser ut som vuxna räkor fast små 3-4mm. När de precis kläckts ser de mer ut som ailiens med sina enorma ögon, tycker jag.
        Vore väl coolt om du fick en svart? Eller du kanske bara ville ha just röda?
        Du får gärna uttala dig.. Jag tror nog att det är ungefär samma, för den var mest genomskinlig och pigmentslös, men med lite mörkare fält. Så då antog jag att det var svart pigment. Men det kan ju lika gärna vara så att den inte färgat ut än, eller kanske till och med mer troligt att det är så...
        Den får gärna vara svart för mig.. Gör ju inget om någon enstaka blir svart. Men har man en del svarta får man väl gallra lite emellanåt så att de inte tar över bara. Men det kan ju vara fint att ha både och.
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          Jag är knappast fotograf.. Har försökt ta närbilder på de gravida honorna och yngel, men det lyckas inte... Har iaf lyckats få ett några bilder där man ser vad de föreställer.. På en av bilderna ser man hur romstin (dock väldigt suddigt) en av de svenska räkorna är...

          Håll till godo; mina röda kristaller:







          [ATTACH]ln[/ATTACH]
          Senast redigerad av jerker_s; 29 January 2008, 21:26.
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            Mattime





            [ATTACH]ln[/ATTACH]
            Senast redigerad av jerker_s; 29 January 2008, 21:26.
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              Kh ökar i mitt kar utan att jag gör något.. Någon som har någon ide om detta..? Det borde väl gå åt andra hållet..?
              Idag hittade jag även 2 st räkor som gått mitt i tu.. Såg inte så trevligt ut. Kan det ha att göra med det höga Kh värdet? Att de var på väg att ömsa med inte lyckades?
              Senast redigerad av jerker_s; 04 February 2008, 11:08.
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                bilderna funkar inte =(

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  Mitt itu? Låter ju skumt. Kan tyvärr inget om det.
                  Bilderna fungerar inte, som redan är påpekat. Synd, hade velat se...
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Då har väl skalet varit för hårt om jag har förstått det hela rätt... Det måste ju absolut ha med kh att göra. Jag skulle försöka sänka det om jag var du. Lever bebisarna??? Har du rötter, alkottar och löv i karet?? Kalksten? Pumpinnehåll osv..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • jerker_s
                      • January 2007
                      • 356

                      Tyvärr har jag råkat radera alla mina bilder som är inlagda i olika forum.. Ska försöka ta nya att lägga in snart...

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Då har väl skalet varit för hårt om jag har förstått det hela rätt... Det måste ju absolut ha med kh att göra. Jag skulle försöka sänka det om jag var du. Lever bebisarna??? Har du rötter, alkottar och löv i karet?? Kalksten? Pumpinnehåll osv..
                      Räkbäbisarna lever fortfarande och de börjar bli många..
                      Hur sänker jag kh? Gör jag bara det med att tillsätta torv, löv, alkottar typ?
                      Jag har red more rötter i karet, torv och jord i botten och i filtret har jag endast lavakross + filterpatron.. Jag har inga kalkstenar..
                      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                      M.v.h. Jerker

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av jerker_s
                        Tyvärr har jag råkat radera alla mina bilder som är inlagda i olika forum.. Ska försöka ta nya att lägga in snart...



                        Räkbäbisarna lever fortfarande och de börjar bli många..
                        Hur sänker jag kh? Gör jag bara det med att tillsätta torv, löv, alkottar typ?
                        Jag har red more rötter i karet, torv och jord i botten och i filtret har jag endast lavakross + filterpatron.. Jag har inga kalkstenar..
                        Ett mysterium. Du får nog lägga upp en ny tråd så du kan få hjälp av proffsen...
                        Då lutar jag ändå åt att mina räklingar dog av för låg temp eller för dålig vattencirkulation, alternativt både och... Men jag har bara haft en som jag har sett inte kunde ömsa skal. Vi får se framöver, hur högt var ditt kh nu??
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          Jag har kh 6 nu..
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            Hur går det med räkorna och karet?

                            Kommentar

                            • jerker_s
                              • January 2007
                              • 356

                              Ursprungligen postat av Solid
                              Hur går det med räkorna och karet?
                              Det går bara bra, dock har någon till dött. Men jag har fått många räklingar Den första kullen är ca 1.5 cm stora nu..
                              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                              M.v.h. Jerker

                              Kommentar

                              • Solid
                                • August 2007
                                • 734

                                Ursprungligen postat av jerker_s
                                Det går bara bra, dock har någon till dött. Men jag har fått många räklingar Den första kullen är ca 1.5 cm stora nu..
                                Vad kul

                                Jag skulle gärna prova på CR, men enda karet jag kan ha räkor i är redan fullt av Körsbär... Och mamma tycker räkor är bland det äckligaste som finns

                                Kommentar

                                Arbetssätt...