Projekt Asienbiotop/Räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Projekt Asienbiotop/Räkkar

    Hej! Jag har gått och grunnat på att starta upp ett Asienbiotopkar med Crystalräkor med lowtech innom ett par tre månader för att ha det i vårt sovrum som just nu renoveras.. Det har skapat en del frågor och tankar som jag gärna vill ventilera med er.. Ni får gärna komma med frågor och kommentarer!

    Jag har tänkt att skaffa mig ett Juwel Lido (120l) till mitt projekt Och då kommer tanken om någon har en ide hur man gör filtret räkyngelsäkert..? Eller om det är lättast att byta ut det..? Kanske är det till och med för mycket genomströmmning på ett sådant..? Kanske kunde man limma dit ett par skenor vid sidorna av vattenintaget för att "skjuta" in en filtermatta framför intaget..?

    Lowtechbotten tänker jag göra en blandling av jord, lera (kattsand) och grus (1-3 mm Rådasand) för att lägga en ca 5 cm tjockt lager av och därefter ca 3 cm med bara grus (1-3 mm Rådasand).

    Växter jag troligen kommer att ha:
    Pogostemon helferi, Cryptocoryne beckettii, Microsorum pteropus "Windeløv", Cardamine lyrata (Japansk vattenört), Rotala rotundifola, Vallisneria spiralis ”Tiger”, Cryptocoryne crispatula var. balansae.
    Växter jag eventuellt kommer att ha: Aponogeton crispus, Rotala sp. Najsenshan (Mayaca).

    Jag funderar även på om orginalbelysningen kommer att räcka: 2x24 watt T5 lysrör + reflektorer..? Akvariemåtten är B 61 x D 41 x H 58 cm (120 liter)

    Invånarna kommer att bestå av största delen Crystal red, men även några Crystal black.
    Jag har hört att det är bra att blanda i lite crystal black med crystal red för att förstärka den röda färgen lite.. Kan detta stämma..?
    Senast redigerad av jerker_s; 10 December 2007, 21:30.
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #2
    Ingen som har något att tillägga..?
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      en blandning av rc och bc ska göra att det blir lite finare räkor enligt någon galen tysk! du kommer få ca: 1st black av 10 yngel! jag har dock inte sett att någon av mina black crystal räkor blir finare efter att ha fått till det med en red crystal!

      Hoppas det kommer bilder sen med!!
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #4
        Jag tror jag läste om någon Japan som odlade red crystal och menade att det skulle bli finare om man blandade in black crystal.. Så det kan ju vara kul att testa.. Sen är det ju rätt fint att ha två olika färger..

        Klart det blir bilder sen när det finns något att ta på..

        Ingen som vet något om juwels filter, blir det för mycket tryck med 600 l/tim till räkorna..?
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          tror det farliga med filter och räkor är att bebisarna kryper in i filtret och väl där inne så växer dom till sig och fastnar, man bode kunna sätte någon damströmpa framför eller så.. det har jag gjort..

          ska du ha några fiskar i karet också? några amano eller filterräkor?

          tänk på att det kan bli stooora protester om pumpen låter i sovrummet!
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #6
            Haha, just det.. Får väl lägga ett täcke över på natten.. Nä men så mycket ska det väl inte låta hoppas jag.. Jag har ju ett Juwelkar redan och den pumpen låter nästan ingenting...

            Jag tänkte bara ha crystalräkor i.. Funderade ett tag på fiskar också men de flesta som jag tycker är fina och kan tänka mig att skaffa äter ju räkor.. Sen har jag även hört att räkorna blir mer aktiva och syns mer om det inte är några fiskar i..

            En damstrumpa på juwels filter tror jag blir svårt, men jag funderar på om man kan limma dit någon list på vardera sida om intaget för att kila fast en filtermatta.. Men är osäker om det kommer att funka, kanske räkynglen kommer att lyckas smita in ändå.. Kanske får man skära bort juwels filter och köpa ett annat.. Men det känns ju galet att inte kunna använda det som följer med, kasta bort pengarna liksom.. Ska ringa till Akvariehandlarn i morn och kolla om man kan beställa ett kar utan filter, pump och doppvärmare.
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              mitt juwel i tv rummet är mycket tyst.. kan man inte ta sånt bioligoskt filter eller vad det kallas?
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • jerker_s
                • January 2007
                • 356

                #8
                VAd menar du nu..? Juwels filter är ju en typ av biologiskt filter.. Eller menade du att byta ut det helt..?
                Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                M.v.h. Jerker

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  jag är inte helt 100 på vad det heter, är i regel ganska så kass på filter :P men det ska finnas något som jag tyckte såg ut som typ pellets som kunde vara istället för orginal filtret..
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • jerker_s
                    • January 2007
                    • 356

                    #10
                    Jao.. Det kanske man skulle kunna ha.. Då fastnar de ju iaf inte.. men de kanske e bra om de kommer in i filtret alls..?
                    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                    M.v.h. Jerker

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Eller kör lowtech utan filter och låt växter + jordbotten ta hand om denitrifieringen?
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • patriksg
                        • May 2007
                        • 1705

                        #12
                        det är la bra om dom kommer in för då kan dom ju äta av allt som finns i filtret, men tråkigt om dom inte hittar ut sen.. finns säkert någon här på zoopet som har en bra lösning just till juwels pumpar.
                        om du har vägarna förbi Gbg så kan du köpa massa räkor av mig
                        Mvh Patrik

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olivin
                          Eller kör lowtech utan filter och låt växter + jordbotten ta hand om denitrifieringen?
                          Jo det funkar ju också.. Jag tänker ju ha rätt mycket växter också.. Men behövs det inte lite cirkulation på vattnet för att det inte ska bli en hinna på vattnet..?


                          Ursprungligen postat av patriksg
                          det är la bra om dom kommer in för då kan dom ju äta av allt som finns i filtret, men tråkigt om dom inte hittar ut sen.. finns säkert någon här på zoopet som har en bra lösning just till juwels pumpar.
                          om du har vägarna förbi Gbg så kan du köpa massa räkor av mig
                          Jo det skulle ju vara intresant.. Men det är rätt långt till Göteborg för mig..

                          Kollade in länken du skickade i den andra tråden.. Och fan vad snyggt det var med svart grus det var i kontrast mot räkornas färger.. Kanske skulle sattsa på det i stället..
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            jag har hinna i mitt kar fast jag har ytrörelser. jag har svart grus i mitt räkkar och det är fint när en cr som är riktigt vit går på det =)
                            Jag hade köpt lite räkor från olika handlade också, så att det blir lite "nytt blod" i det hela =)
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • jerker_s
                              • January 2007
                              • 356

                              #15
                              Ursprungligen postat av patriksg
                              Jag hade köpt lite räkor från olika handlade också, så att det blir lite "nytt blod" i det hela =)
                              Mm det är så jag också tänker göra.. Leta runt så man hittar riktigt fina exemplar och kanske bara köpa max 5 st av varje handlare.. Jag vet redan en person jag kommer att handla några av, han har beställt sina från Singapor..
                              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                              M.v.h. Jerker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...