Starta upp en 312:a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xeroz16
    • May 2007
    • 34

    Starta upp en 312:a

    Har haft ett 100l stående ett tag nu. Men det tyckte jag var för litet. Så jag kikade på nätet och hitta ett 312l som var i drift för 700kr fick det för 400, med både lysrör, ställning en klen innerpump och diverse tilbehör. Men jag har en del frågor.Ska ha malawi ciklider i.

    1. Hur mycket vatten bör pumpen pumpa i timmen?

    2. Vilka märken kan man lita på? av t.ex am-top, eheim, fluval. Då tänker jag på ytterfilter.

    3. Siliconens kanter har lossnat på en del ställen, räcker det med att skära loss det lösa och lägga på mer silikon? Silikonen är fortfarande mjuk inne i "hörnet" av fogen.

    Det är de största frågorna just nu.
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Hej och grattis till ditt nya akvarium.

    1. 5 gånger volymen per timme tycker jag är tillräckligt, alltså min 1500 l/h för ditt kar
    2. Svårt att säga. Enda jag har tyckt varit dåligt är am-top. Men andra tycker det funkar bra. Eheim är nog ett val som de flesta ser som säkert.
    3. Detta vågar jag inte sia om. Hoppas någon annan kan svara.

    Lycka till och grattis till ett bra val av fisk
    Mvh Peter

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #3
      Om karet var igång och siliconet var löst även då så är det nog ingen fara. Mitt har lösa kanter här och var utan problem. Provfyll karet och se om det läcker...

      Grattis förresten till ett bra köp (om jag fattat det rätt)!!! 400:- är ju noll och ingenting för ett såpass stort kar.
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • xeroz16
        • May 2007
        • 34

        #4
        Tack så mycket...Ja jag tyckte att det var ett riktigt kap... Nu har jag även inhandlat ett filter Fluval 205 som jag vet är för litet,men jag ska komplettera med en innerpump också. Och sen har jag köpt 30kg svart sand. Nu ska jag bara luska ut hur jag ska inreda.

        Har tänkt mig de här fiskarterna..
        Aulonocara hueseri
        http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=729

        Aulonocara baenschi
        http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=710

        Aulonocara stuartgranti,


        Vilken slump att de blev alunocara allihop

        Kommentar

        • xeroz16
          • May 2007
          • 34

          #5
          någon kommentar om fiskarna?

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Är det inte rätt stor risk att de korsar sig?
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • xeroz16
              • May 2007
              • 34

              #7
              Jo tyvärr... Jag funderar på om jag ska behålla beanschi och byta ut de andra.. Jag får se.. Det är ju som tur är inte svårt att hitta fisk arter man gillar.

              Kommentar

              • xeroz16
                • May 2007
                • 34

                #8
                Uppdatering i denna tråd då..

                Jag har tänkt på fisksammansättningen. Och har bestämt mig för

                Aulonocara baenschi
                Palettciklid
                Metriaclima zebra, Nakantenga
                och eventuellt en mal..

                Nu är ju jag totalt ny på akvaristik så jag undrar hur många hanar respektive honor rekommenderas för varje art. Och tror ni fiskarna passar ihop. Har även inrett med grus,sten,rötter. Så jag ska försöka lägga in bilder så fort jag orkar. Åkte på den jä*la vinterkräksjukan i veckan. Så nu är det tebax i säng som gäller.

                God Natt

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Jag hade nog introducerat aulonocaran först, att sätta i aulonocaror i ett kar där det redan går mbunas kan vara vanskligt.

                  För malawicikliderna är det fler hanar än honor som gäller, helst bara en hane. Jag ahr aldrig haft palettciklider, men jag skulle tro att de är parbildande, och då är det nog bäst med jämna par, för att ingen ska hamna utanför och bli utmobbad.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • xeroz16
                    • May 2007
                    • 34

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nils Holmström
                    Jag hade nog introducerat aulonocaran först, att sätta i aulonocaror i ett kar där det redan går mbunas kan vara vanskligt.

                    För malawicikliderna är det fler hanar än honor som gäller, helst bara en hane. Jag ahr aldrig haft palettciklider, men jag skulle tro att de är parbildande, och då är det nog bäst med jämna par, för att ingen ska hamna utanför och bli utmobbad.
                    Ok.. Så då borde detta funka

                    Baenschi 1m 2f
                    zebra 1m 2f
                    palettciklid 2m 2f

                    Kommentar

                    • xeroz16
                      • May 2007
                      • 34

                      #11
                      Bilder

                      Här kommer några bilder. Det ska i växter och mer sten framförallt. Och sen undrar jag vad det vita på roten är för något se bild 4 & 5. Jag får se till att bli guldis också. Så jag kan lägga upp bilderna i forumet direkt.

                      Här är länken http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1370488

                      Förresten så blir det A. Baenschi 2M 2F, Thomasciklid 2M 2F , Och en art till från Malawi sjön. Nakatenga var tydligen svår att få tag på, i och med att den var från ett nationalparksområde.

                      Kommentar

                      • AORFISH
                        • December 2005
                        • 284

                        #12
                        Att "mixa" auloncara kan vara lite vanskligt men det går faktiskt om man mixar rätt så att säga..Kolla den här länken: http://www.cichlid-forum.com/article...g_peacocks.php Vill du lyckas med dina auloncara så tycker jag personligen att du kanske ska skippa mbunas helt och istället satsa på någon ifrån Haplochromis gruppen.Finns många snygga! Fast det brukar kunna gå bra med vissa ifrån mbuna gruppen..Tex. Golden.
                        MVH/Magnus

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          det vita är sporer som växer till när roten kommer i vatten men det kommer snart att försvinna! Men va är alla dessa vita flingor förnåt?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • xeroz16
                            • May 2007
                            • 34

                            #14
                            Ursprungligen postat av AORFISH
                            Att "mixa" auloncara kan vara lite vanskligt men det går faktiskt om man mixar rätt så att säga..Kolla den här länken: http://www.cichlid-forum.com/article...g_peacocks.php Vill du lyckas med dina auloncara så tycker jag personligen att du kanske ska skippa mbunas helt och istället satsa på någon ifrån Haplochromis gruppen.Finns många snygga! Fast det brukar kunna gå bra med vissa ifrån mbuna gruppen..Tex. Golden.
                            ok ska läsa detta, För jag är sugen på stuartgaranti usiya "stavningen är ju kass".
                            Och de vita flingorna är vit kvartssten. Tyckte det skulle bli snyggt mot det svarta gruset. Och att de skulle reflektera ljuset.

                            Kommentar

                            • xeroz16
                              • May 2007
                              • 34

                              #15
                              På Torsdag efter avslutningen på skolan (äntligen vinterlov) bär det upp till Örebro med tåg. Affärn som ska besökas är AQUARIUM MALAWI AB. Var de ända ja hitta som hade baenschi hemma. Sen får vi se om jag hitta nåt mer däruppe. Då blir det äntligen lite liv i akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...