"Projekt Färg-kvariet"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    "Projekt Färg-kvariet"

    Nu ska jag precis börja dekorera och göra iordning mitt nyinköpta 112liters akvarium, jippie! Jag börjar med mycket växter, bla två buntar cabomba och vattenpest och mitt guppystim på 9 medlemar(3 vuxna & 6 oplanerade yngel). Kan knappt vänta till att se hur det färdiga akvariet med all fisk blir. Jag hade tänkt ha temat färg vs svart. Alltså färglada fiskar som neutraliseras lite av t.ex. black molly eller någon annan mörk fisk
    Senast redigerad av Aquario; 10 November 2007, 18:42.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Ta det lungt i början, börja helst med 2,3 fiskar.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Jo, jag låter väl troligast akvariet stå någon månad innan jag köper nya.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #4
        Ja, man brukar prata om att man ska börja med MAX 3-4 individer och du pratar om nio (iofs så är 6st yngel, men...). Har du flera kar? Om du har det låt då ynglen gå kvar ett tag och lägg över de vuxna i de nya till och börja med. Vänta sedan kanske 5-7 dagar och lägg över ynglen också, eller låt dem gå kvar helatiden och ha det gamla akvariet som yngelakvarium. Så hade iaf jag gjort...
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Jo, jag ska börja med dem vuxna och sedan tar ynglena. Jag väntar ju tills ynglena växt klart, dem är bara någon vecka nu så, innan jag lägger dem i det större karet xD
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • loosi
            • July 2007
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av Aquario
            Nu ska jag precis börja dekorera och göra iordning mitt nyinköpta 112liters akvarium, jippie! Jag börjar med mycket växter, bla två buntar cabomba och vattenpest och mitt guppystim på 9 medlemar(3 vuxna & 6 oplanerade yngel). Kan knappt vänta till att se hur det färdiga akvariet med all fisk blir. Jag hade tänkt ha temat färg vs svart. Alltså färglada fiskar som neutraliseras lite av t.ex. black molly eller någon annan mörk fisk
            Hade också tänkt starta ett sånt akvarium Min tanke var att ha korallplaty och black molly. Tror det skulle bli en jättefin färgblandning!

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Roligt, jag kanske själv ska ha några korallplatys, man vet aldrig. ^^
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • loosi
                • July 2007
                • 38

                #8
                Ursprungligen postat av Aquario
                Roligt, jag kanske själv ska ha några korallplatys, man vet aldrig. ^^
                Kommit på några andra fiskar du ska ha där?

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Ja, jag måste absolut ha någon slags gurami, har nästan tillägnat hela akvariumety åt dem :P
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • loosi
                    • July 2007
                    • 38

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aquario
                    Ja, jag måste absolut ha någon slags gurami, har nästan tillägnat hela akvariumety åt dem :P
                    Låter bra Ingen stor koll på guramisar. Kollade nu och chokladguramin verkade fin, fast kanske inte så färgglad direkt.

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Mm, jag funderar på mosaik eller dvärg. I djuraffären jag brukar åka till har dem två riktigt fina, klart röda dvärgguramis.
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • loosi
                        • July 2007
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aquario
                        Mm, jag funderar på mosaik eller dvärg. I djuraffären jag brukar åka till har dem två riktigt fina, klart röda dvärgguramis.
                        Jag vet att det här låter konstigt, men jag gillar inte riktigt spröten på guramis. Annars kan de nog vara fina Men klart röda kan nog vara riktigt fina skulle jag tro!

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Jo dem kan ju vara lite irreterande ibland men resten av fisken är fin Iaf så länge den syns xD
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #14
                            Jag tycker att dom är jätte häftiga, men de är så tråkiga i sina rörelser... De är långsamma och står nästan bara still.
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Och jag tycker just tvärtom. Förvisso har jag guld, men de är väldigt intressanta! Gillar hur de använder sina spröt (skrattade så jag nästan trillade ihop häromkvällen då min hane simmade fram och gav en av malarna en snärt) och de är pigga, framme och sociala fiskar.
                              Helt klart en underskattad fisk!
                              Skulle kunna tänka mig att fylla ett kar med Guld-, maosaik- och vanlig gurami!
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...