450L akrylakvarie med Pentairfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #61
    Okej...? Varför skulle du ha den så lång?

    Min tanke är att själva slangen och kabeln ska synas så lite som möjligt - den ska vara helt osynlig på dagen och på natten ska bara ljuset från lysdioderna synas. Tänker du på läckagerisk? Jag är ganska ny på sådant här, men nog borde en silikontätning runt eventuell plug räcka?

    Tänk er att man pluggar igen slangen på båda håll, och på ena låter kabeln löpa utmed sidan, och därefter tätar och limmar fast pluggen med silikonet.

    Kommentar

    • nygård
      • January 2007
      • 22

      #62
      läckagerisken? ja
      skulle inte villa riskera att få ström i akvariet eller dålig kontakt vid diod anslutningarna.

      du kan väl dölja slangen bakom pumpen på ena sidan och växten på andra sidan ?
      bara ett förslag

      MVH PETER
      NYGÅRD

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #63
        Vilken pump?
        Hela filtersystemet kommer stå på utsidan, enligt tidigare skisser.

        12V är för övrigt inte så farligt om något skulle hända. Det skulle säga zapp och så skulle transformatorns säkring gå. Varken fiskar eller människor kan ta någon skada av så låga spänningar med så svag strömstyrka.

        Kan man köra diverse cirkulationspumpar och värmare med 220V helt dränkta i vattnet så vågar jag nog köra lite lysdioder. Gäller bara att testa tätningen till att börja med.

        En sak jag kom på nu... Vad händer om slangen vill flyta? Hmm, får buntbanda fast den i något tungt kanske. Hmm..

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #64
          Hmmm...whistler84---kanske en newjet 2300l/h..tänkte med tanke på höjden och den kraftiga cirkulation du ska ha i filtren.
          Eheim Compact 2000 kan ju också vara någe eller dess storebror 3000.
          Fördelen är att båda eheim pumparna kan du reglera kraften på ett enkelt sätt.
          Kan väl säga att min compact 1000 är min sumppump för filterakvariet på 100liter under mitt ena 720l.
          Funkar hur bra som helst.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #65
            Funderade lite över de där pentair filtrerna...hur dyra var de?
            menar clasohlsson har ju liknande fast för pol och de går ju att seriekoppla på samma sätt.
            Funderar på att inhandla 6st sådana polfilter moduler från clasohlsson och använda t-krans koppling för att använda 3st var att fungera som filter till 3st 180liters burkar med botten avlopp.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #66
              Pumpfrågan var retorisk; en uppmaning till nygård att läsa igenom tråden noggrannare. Jag har redan köpt en pump. Det blev en Eheim 1260, för den nätta slanten 1000kr jämnt på akvarieshop.se.

              Jag gav 3500kr för filtermodulerna begagnade (fast oanvända). De låg runt 1200kr stycket från början alltså, detta inklusive frakt. Om jag inte minns fel från Kamelryttarns tråd så landade de på 2900kr + moms.

              Nyligen förberedde jag det kemiska/biologiska filtret genom att lägga i en tredjedel substratbollar, en tredjedel keramikmakaroner och resten av utrymmet blå filtermatta.
              Senast redigerad av Whistler84; 09 December 2007, 15:50.

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #67
                Idag fick jag hem pumpen, värmaren och vattentesterna!

                Pumpen var mer eller mindre skitstor, helt underbart!
                Kommer dock bli tvungen att göra någon form av plattform att ha filtermodulerna och pumpen på, då pumpens utlopp är i helt annan höjd än filtermodulernas in- och utlopp.

                Här är pumpen jämte en 33cl cola-burk:
                Lärorikt och intressant innehåll i ett enkelt format Alla artiklar Ta del av våra favoritartiklar Vi har publicerat massor av artiklar här på sajten, och utav dessa har vi såklart ett par favoriter. Dessa favoriter har vi sammanställt här nedanför så att du enkelt kan läsa och ta del av dem. Är det svårt att ... Läs mer

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #68
                  Igår kväll limmade jag dit ett av stagen i mittsektionen.

                  Bild på bygget så här långt: http://static.pici.se/pictures/AVzaPINPu.jpg
                  (akvariet ligger på rygg på bilden, staget som syns ska vara uppåt sedan när fronten limmats)

                  Över mittstaget kommer ytterligare ett längsgående stag sitta, men först måste jag limma dit sidostagen som ska sitta mot kortsidorna. Dessa är för tillfället hos min kamrat Rickard som ska fräsa ut slanghål i dem. Tanken är två hål i varje sidostag, så jag kan flytta mitt ytterfilter som jag vill. Inte kul om jag någon dag flyttar och vill ha filtret på andra sidan akvariet, eller kanske under det.

                  När alla stagen är limmade skall fronten på. Mina förhoppningar är att bygget ska vara klart innan nyår.

                  Jag har även beställt lysdioder, motstånd och transformator till min underglow-moonlight. Kommer förhoppningsvis under veckan och då ska jag börja löda direkt!

                  Kommentar

                  • Whistler84
                    • November 2007
                    • 850

                    #69
                    Skissade ihop en liten lösning för hur jag ska få filtermodulerna i samma höjd som pumpens utlopp.

                    Tanken är att filtrena står på en plattform med tjockleken 10cm och en smalare platå på 8cm som pumpen står på. Funderingarna nu är på vilket material jag ska göra dem i. Trä är väl enklast.

                    Skissen: http://static.pici.se/pictures/fXhqGBlOc.jpg

                    Kommentar

                    • Whistler84
                      • November 2007
                      • 850

                      #70
                      Jag fick en idé! En uppenbarelse! En snilleblixt!

                      Har suttit mer eller mindre hela dagen och lusläst Zoopets forum och artiklar och googlat runt efter allehanda läsvärt. Jag hittade en artikel av en kille som hittat köksmatta som han limmat på insidan av akvariet för att få ett snyggt mönster som bakgrund. Jag tyckte väl det såg lite halvtråkigt ut, mitt tycke är att bakgrunder ska vara mörka (överbevisa mig gärna!) så jag surfade vidare bland DIY-artiklar på alla möjliga ställen.

                      Hittade en artikel på hur man kan göra grottor att ha på botten som lätt smälter in i omgivningen genom att ta en halv kokosnöt som man gör ett hål i, sedan täcker man den med lim och rullar den i det bottenmaterial man har. Min tanke är då: Varför inte göra likadant med bakgrunden?

                      Om jag hittar köksmatta som är lämplig, smetar på lämpligt lim och därefter strör den fina sand jag ska ha som bottenmaterial på så borde jag få en riktigt läcker bakgrund. Det kan också bli helt fel.

                      Kommentarer? Åsikter?

                      Kommentar

                      • Whistler84
                        • November 2007
                        • 850

                        #71
                        Inatt har jag låtit lödkolven gå varm!

                        Min underglow/moonlight-slinga är i princip klar. Jag misslyckades med transformatorn, då jag på grund av dålig info på sidan jag beställde ifrån antog att den var 230VAC till 12VDC, när det i själva verket var 12VAC. Inge bra. Var riktigt nära att jag kopplade slingan på den också. Antingen köper jag en likriktarbrygga och löder dit, eller så fixar jag fram en färdig 12VDC-trafo som folk alltid har liggandes någonstans. Är väl säkrare med det senare. Tänkte mest att det kunde vara kul att bygga en egen strömförsörjning för det. Gick bara på 34kr extra så. Det är ingen panik rent tidsmässigt där ändå.

                        Jag har fotat hela processen, så jag lägger upp en bildserie när allt är klart sedan (blir när akvariet är uppe och jag fått i vatten etc).

                        Slingan är monterad i slangen, slangen är tätad och konstruktionen testad med lyckat resultat med 9V-batteri. Kommer borga för succé när jag kopplat till 12V!
                        Senast redigerad av Whistler84; 15 December 2007, 13:36.

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #72
                          Fick idag hem ett av lecablocken som skall användas och har nu mätt upp och skissat fram konstruktionen för bänken.

                          Skisserna är skalenliga.

                          Så här ser det ut framifrån. http://static.pici.se/pictures/jQfxVEzwN.jpg
                          Blocken som ser ut som om de ligger på det lilla akvariet står alltså upp bakom akvariet, se skiss "Mellan" för detaljer.

                          Understa lagret (uppifrån): http://static.pici.se/pictures/sDpixMoUE.jpg

                          Mellanlagret (uppifrån): http://static.pici.se/pictures/hIzpDKwdk.jpg

                          Flera kompisar med erfarenhet av konstruktionsarbete har tittat på de här tre skisserna och konstaterar återigen att bygget bör ha god hållbarhet.

                          Upptäckte dock ett fel i skissen "Framifrån". Den understa skivan är 1cm spånskiva, inte 2,2cm MDF som det står.

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #73
                            Funderade lite på pentair filtrerna.
                            Jag köpte polfilterpå clasohlsson med slang adaptrar.
                            De gick till 249kr/st och man kan använda olika media.
                            Fördelen jag ser är att filterbehållarna är helt genomskinliga så man ser om man måste rengöra eller inte.
                            Dock så hänger mina istället så att filterbehållaren pekar neråt.
                            Jag kör med sera biofibers i första, grovfiltermatta i andra och biobollar i tredje samt i fjärde finkorning filtermatta.
                            Pumpen jag använder är AquaBe Up 2000.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Whistler84
                              • November 2007
                              • 850

                              #74
                              Jag letade på Clas Ohlsons hemsida efter dessa filter, men det fanns inga bilder på dem.

                              Det vore trevligt om du kunde ta några foton så man kan se.

                              Om det är liknande konstruktion som mina Pentair, så kan det ju vara något att se över för mina andra akvarier.

                              Kommentar

                              • firefox75
                                • April 2007
                                • 1806

                                #75
                                Ska fixa bilder senare.
                                Frånvarande nu mera men här ibland.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...