450L akrylakvarie med Pentairfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• firefox75
    svarade
    Grymt bra bilder.

Whistler84...nu har jag också beställt akryl...så nu ska här byggas.
    Första bygget blir 150*60*60...dock så glömde jag fråga vilket lim man ska använda?
    Har du några förslag?

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Här är lite bilder från "produktionen".

Första bilden visar hur de två kortsidorna limmats på bakre plattan:

Andra bilden visar ett steg i limning. Hade ingen tving som klarar 130cm, så det fick bli att sätta foten mot och trycka bäst man kunde. Klarar man 300kg i benpress så ska man väl klara hålla foten mot ett akvarie i dryga halvtimmen, eller hur?

På andra bilden hade vi även lagt på frontsidan (som har stora ytan uppåt på bilden) som ett lock för att få lite stabilitet vid limningen och för att se hur det kommer se ut till slut.

Det som väntar nu är att fylla ut de små ojämnheter i limningen som blev (tydligen blir det alltid det), med en liten spruta fylld med vääääldigt flyktigt lim som tar sig in överallt. Kvällen är med andra ord - som man säger - räddad.

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Jo, det vet jag. Det stod ju. Det jag undrade över är hur ljuset lägger sig. Vill inte att det ska bli mörkt utåt kanterna för att rampen inte täcker hela akvariets bredd.

Lämna en kommentar:

• heeke
    svarade
    Till dom ramperna finns ju "ben" som man sätter på akvarie kanten.

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Tack för korrektionen, heeke!

T5 4tube-1000 verkar rätt trevlig. Den är billigare än den första jag kollade på också. Något för kort kanske. Hur påverkas ljusläggningen i akvariet om armaturen är 30cm kortare än akvariet? Jag vill lägga rampen direkt på, alltså inte hänga upp den.

Lämna en kommentar:

• heeke
    svarade
    Den rampen är gjord för 4st 30W T8 rör (rören är 90cm)
    Till en akryl tank skulle jag utan tvekan välja något snyggare och också mer energiekonomiskt (den rampen du länkar till har traditionella drosslar som alstrar mycket värme = energi = högre elkostnad)
    Något sådant är kanske: http://www.aquastyle.se/prod/div.htm (T5-armaturer längst ner på sidan)

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Hej, hambli! Kul att du hittat hit!

Här är länk till lysrampen: http://www.akvarieshop.se/item_show.php?code_no=99951
    (varning för att länken maximerar fönstret)

Räknar man 0,3 * 450 = 135 så får man att om man slår ut det över fyra rör så blir det 33,75W per rör. Kan man blanda rör med olika effekter, eller måste man ha samma typ av rör hela vägen igenom? Om det inte går att blanda så tror jag det kan gå med fyra stycken 39W, vilket blir nästan exakt 0,35W/l.

Hur brukar det se ut med inlopp/utlopp när man kör pump och filter utanför akvariet? Jag har inte hittat något varken när jag surfat eller sökt på forumet. Vilka facktermer brukar man använda för externa filter?

Lämna en kommentar:

• hambli
    svarade
    Ursprungligen postat av Whistler84
    Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

Det där med värmaren ska jag kolla upp.

Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?
    tycker en eheim 1250 är nästan lite klen, så den är inte för overkill. hittade inte länken med rampen, men ett bra riktmärke är runt 0.25-0.35W/l om man inte ska ha ett växtakvarium.

Kul projekt det här, ska bli kul att följa =)

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Ursprungligen postat av firefox75
    Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

Hur mycket får du pröjsa för din akryl?
    Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

Det där med värmaren ska jag kolla upp.

Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Om akryl plasten är lätt att böja vid häftig uppvrämning så skapa en lysramp som sluter tätt i ditt akvaries mått.
    Bara att köpa arcadia (dubbla lysrörshållare) armatur och limma fast hållarna i rampen.
    Sen kan man ju svartmåla akrylen eller färga den.

Då det gäller pump så kan du köa någon bra maxijet cirkulationspump för en 2-300kr.
    Lysrör kan du köra med sylvania grolus och aquarelle.

Gällande värmaren så är ju jäger ett bra alternativ.
    Kolla dock så längden i behållaren stämmer med doppvärmarens längd och även tjocklek.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

Hur mycket får du pröjsa för din akryl?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Slöjjisarna skulle jag nog sätta ut en annons om.
    Annars så kan du kanske få dina slöjjisar inbytta mot en eller två skalarer.

Repor bör man bara oroa sig för om du har grävande ciklider...
    Ex. guldsöm, cintrinellum, jd, nicaraguense...finns en uppsjö gällande grävande ciklider.
    Skalarer tillhör inte de grävande så de kan du lugnt köra med.

Kolfilter tar bort grumligheter och andra gifter från akvariet.
    En del använder kolfilter enbart vid nystart av akvarium då det hjälper aquasan eller vad man använder för vattenberedningspreparat att ta bort gifter.

Man kan väl säga att exempelvis så för badpoler så lämnar de pumparna/tillverkarna klarvatten garanti bara för att de använder kolfilter.

Men man kan köra utan kolfilter...förrutsättningen är att man har andra bra filtreringsmaterial för att få samma kvalitet på vattnet.

Lämna en kommentar:

• Whistler84
    svarade
    Ursprungligen postat av firefox75
    Akryl akvarie. Ska du ha någon ram runt?
    Menar jag har inte en aning om hur pass mycket ett sådant tål rent belastnings mässigt.
    Misstänker dock att 15mm tjockt borde motsvara 8-9mm glas.
    Vad jag förstått så blir dock det repigt rätt så fort om man har fiskar som ska spotta sten på rutorna.
    Slöjjisar o skalarer borde kanske funka dock så är det nog inget bra förhållande för dina slöjjisar då tempen för att passa skalarerna är lite högre.
    Vi har räknat enligt tabellen på den här sidan: http://www.cichlid-forum.com/article...c_aquarium.php

Enligt den tabellen ska 13mm tjockt Cell-cast akryl klara mått upp till 244cm långt akvarie med en höjd på 61cm. Då vi använder Extruded akryl bör det inte vara några problem att göra 130x60cm om vi använder 15mm. Det är dessutom bland det mest högkvalitativa råmaterial som finns på marknaden.

Tilläggas bör att vi har tagit fram en "sarg" också som ska sitta runt om akvariets övre kant på insidan och stadga hela strukturen.

Du gjorde mig lite orolig där med slöjstjärtarna och repor. Det var längesen jag hade skalarer, kommer inte ihåg om de också spottar sten. Gör de det?

Hur kan man lämpligen göra sig av med slöjstjärtarna? Vill inte döda dem, har haft dem i ett drygt år så de har vuxit till sig och är väldigt fina. Kan man få akvariebutiker att ta sådana som inbyte?

Gällande koldiskussionen så ska jag kontakta Pentair Aquatics i eftermiddag och se hur länge ett filter räcker, samt om man kan byta till någon annan sort. Om priset på kolfiltrena är lågt och enda nackdelen är att de tar slut fort så har jag inget emot att byta om de gör vattnet klarare.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Jepps...men men kol gör ju en viss rening iallafall...tar upp dålig lukt, rensar ur medicinering.
    Men som sagt var kol är ett bök eftersom man måste byta det typ var 3je vecka.
    Men kol gör underverk då det gäller klart akvarievatten.

Lämna en kommentar:

• krainskij
    svarade
    Ursprungligen postat av Whistler84
    Kul att du tittar in i tråden!

Varför skulle det skada med aktivt kol? Tycker jag titt som tätt ser filtersystem som är kolbaserade, och har även sett en del skriverier om det här på forumet.

Nackdelen med kolfilter är att man måste hålla på att byta kolet så att det inte blir mättat och börjar släppa ut skiten igen.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...