Mitt första terrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #16
    Ursprungligen postat av RobinJ
    ops, sniglar, med en fin liten snäcka på ryggen Jag har vänt på akvariumet precis och de tär flera ställen där det är bara husfix och om man drar fingret lite fram och tillbaka så låtsnar torven på dom andra ställena :/. Så jag funderar på att sprutta på lite fogskum och hälla på torv på det eller lbir det giftigt? kan isåfall bara göra det på land
    Ingen fare med fogskum. Når det är härdet, är det ogiftigt. Jag har flera akvariebaggrunde lavet i det materiale. Jagbtror du måste glömme att plantera gräs. Jag tror inte, du får det till att gro inomhus. Der finns så många fina arter moss i naturen, så tag det istället. Det är tveksamt om där finns gräss på den biotop du vill eftergöra.
    Lycka till
    Lilleulv
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • RobinJ
      • January 2007
      • 251

      #17
      Uj här får man pussar... så då svarar jag

      Jag har till mina orientalis, ett 105L kar med ca hälften land å vice versa. I vattnet har jag för enkelhetens skull ett litet innerfilter, 2 anubis nana och vallisneria gigantea (som kapas ofta). Vattennivån är ca 10 cm.

      På land ligger en stor rot ovanpå helt vanlig skogsmossa (som nu efter några mån börjar bli lite brun). I gruset har jag stuckit ner en lång stängel av Gullranka (som växer som ogräs) samt en annan klängväxt som jag inte vet namnet på.

      That's it. Ingen värmare wse, eftersom de vill ha svalt.
      Ja :P, det är ska vara en trevlig och snäll tråd ! Ja-a vallisneria gigantea får man någ kapa lite då och då :P jag hade tänkt liten pilört och anubias nano, sen har jag köpt en blomma på plantagen som ska vara på land.

      Ingen fare med fogskum. Når det är härdet, är det ogiftigt. Jag har flera akvariebaggrunde lavet i det materiale. Jagbtror du måste glömme att plantera gräs. Jag tror inte, du får det till att gro inomhus. Der finns så många fina arter moss i naturen, så tag det istället. Det är tveksamt om där finns gräss på den biotop du vill eftergöra.
      Lycka till
      Lilleulv
      Sen skiter jag i gräs då och har bara mossa men jag ska kolla lite vart den trvis först. Tycker att det borde klara sig eftersom det är en lampa över den halvadagen :/ Jag tror att det kommer passa in i en lite träsk miljö


      Tror jag har lyckas lös problemet utan att andvända fogskum Det finns flera "tovor" i torvklumpen jag har och där kan man sätta ovan på där de tnästan bara är husfix har satt lite här och där men jag ska sätta det överallt, det blir lite mer djup med det och de tser ut att vara mer luddigt

      PUUUUUUUUUUSs
      Fish go moo

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Mossa utifrån är det bra att duscha ett par gånger i veckan. Mossa som växer på stenar/klippor är tåligare än sån fluffig på marken men kan duscha sån oxå så slipper dom bli bruna och trivs.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • RobinJ
          • January 2007
          • 251

          #19
          Mossa utifrån är det bra att duscha ett par gånger i veckan. Mossa som växer på stenar/klippor är tåligare än sån fluffig på marken men kan duscha sån oxå så slipper dom bli bruna och trivs.
          tack för ännu ett tips ska ut och kolla efter lite mossa idag, fixa vattenfallet, och krukan på vägen och ett ställe att göma pumpen bakom bilder kommer ikväll
          Fish go moo

          Kommentar

          • RobinJ
            • January 2007
            • 251

            #20
            Idag har jag limmat fast krukan på glasvägen, bytt ut hjul til vanliga ben på mitt nattduksbord så jag kan ha akvariumet på den, sågat ut en spånskiva så akvariumet får plats på bordet och limmat fast lite störe bitar med torv lite här o där (: tog en bild på växten jag köpte på plantagen som sk avar på landdelen också.

            Imorgon blir det vatten, växter och kanske några äppelsnäckor :P tar vatten frånd et andra akvariumet, det kommer typ bara vara 18liter vatten i det här akvariumet :O vet fortfarande inte hur jag sak gömma pumpen tror att det är bäst om man bygger ett "hus" av stenar som man bara kan lyfta bort. Men jag kom på en dålig sak :P och rätt så klantig, om ni kollar på bilden där nere så ser ni en grön slang! den ska gå ifrån pumpen till vattenfallet men pumpen kommer vara precis under vattenfallet så vattnet kommer typ bara åka i en cirkel :P men det blir ju mer cirkulation när man pluggar ur vattenfallet (:

            Akvariumet som det är just nu: http://img223.imageshack.us/my.php?i...oto0481ad4.jpg
            Växten ifrån plantagen: http://img223.imageshack.us/my.php?i...oto0479gi2.jpg

            pussilipuss
            Fish go moo

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #21
              Ser riktigt bra ut!
              Kom och tänka på det där med gräs. Hårgräs, eller Paraplygräs går at plantera bara rötterna i vattnet och resten över. Dock måste man vara goldis för att se artbeskrivningen.
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • RobinJ
                • January 2007
                • 251

                #22
                aww aww :/ är det ingen goldis som råkar kopiera det och råkar skicka det till min hotmail som råkar ligga här Robhiin@hotmail.com hehe. Men ja vet inte vart jag ska plantera det för mina krukor slutar precis ovanförvattnet :/ fan vad synd att jag (du (vill itne skyla ifrån ming :P)) inte kom på det några timmar tidigare :/ men det blir växten som jag köpte på planttagen, vattenspikplad, liten pilört, anubias, mossa, gräs och kanske någon överraskning som kommer med mossan
                Fish go moo

                Kommentar

                • RobinJ
                  • January 2007
                  • 251

                  #23
                  Det har gått lite långsamt för att jag lyckas inte på torven att passa på husfixen :/ när man trycker på torven så glider all husifx iväg och det blir en torv/husfix klump som bara ramlar ner, så man kan bara hälla på torven. Men jag ska skrapa bort all torv som är på nu och spura på fogskum (då får jag mer djup också ) sen hälla på torv och hoppas att det fastnar, om inte så får det bli ett tangyilka akvarium
                  Fish go moo

                  Kommentar

                  • RobinJ
                    • January 2007
                    • 251

                    #24
                    Har prövat att ta lite fogskum på en liten frigolit skiva och hällt på masser med torv nu :P så nu är det bara hoppas att det håller

                    Var också ute på ökna skola idag och det var verkligen as snyggt funderar starkt på att gå djurvård där och dom sammarbetar också med Kolmården så man kan få APU på kolmården. Och (kommer inte ihåg vad han heter nu) han som jobbar på akvarie avdelningen på komården kommer till öknaskolan och är där 1vecka om året och hjälper till att göra biotoper till alla olika djur som finns på skolan

                    Ska köpa in lite mer fogskum inannan jag kan börja fogskumma kavriet och det blir förmodligen på söndag

                    Edit: Kolmården? Skansen menar jag, kanske, är ltie orsäker
                    Senast redigerad av RobinJ; 23 November 2007, 18:55.
                    Fish go moo

                    Kommentar

                    • RobinJ
                      • January 2007
                      • 251

                      #25
                      Det värkar gå åt helvete med det här projektet :/ När goskummet hade torkat så tog jag bort torven och det var jätte fint under. Torven satt fast jämt och man såg inte ens fogskummet, jag prövade att knugga lite med fingrarna och det höll fortfarande, sen kom vatten testen och då ran typ 1/4 bort . Jag har gjort ett nytt försök nu fast den här gången ska jag pröva att trycka med händerna på torven lite då och då. Så att torven trycks in medans fogskummet jäser. Om inte detta funkar så fårr jag riva ur bakgrunden och prövar att göra en asian biotop, med kampfiskar och räkor istället.
                      Fish go moo

                      Kommentar

                      • RobinJ
                        • January 2007
                        • 251

                        #26
                        Det blev bättre andra gången jag gjorde det men inte tillräckligt bra :/ Men problem är till för att lösas

                        Eftersom ingen av varianterna funkade undervattnet så tänkte jag att jag bara ska ha fogskum och torv ovandför vattnet rätt logiskt tänkt faktiskt. Sen undervattnet så mållar jag bakgrunden brun/grön/svart och lackar den, sen silikonar jag fast lite större bitar av torv (som hänger ihops som 8cm långa trådar) med lite jämna mellan rum under ytan. Och sen när vattnet är i så planterar jag javaormbunkar längst hela bakgrunden för att skymma olikheten lite ovan och undder ytan lite :P. Sen ska det inhandlas lite rötter också som ska sticka ut ifrån bakgrunden.

                        Så nu rullar det på lite igen

                        Så här ser det ut ovanför vattnet: http://img88.imageshack.us/my.php?image=foto0513hu3.jpg
                        Och så här under vattnet: http://img88.imageshack.us/my.php?image=foto0514xr8.jpg

                        PÅ måndag inhandlar jag fogskum och rötter och nu i helgen ska jag försöka att hinna pilla bort all gammal torv och måla den undredelen
                        Fish go moo

                        Kommentar

                        Arbetssätt...