Saltvattens projekt, Dsb, 163 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #31
    Intressant att du vågar med en DSB. Jag såg att wrang tidigare postat en länk till min tråd om DSB:s nackdelar. Det är alltså jag som är den där outcast som inte längre tror på Delbec, Sprung och Ron Shimek argument om dsb.

    Du skrev att du hade ordentlig algblomning i början för att nu fungera bra. På bilderna syns dock fortfarande massvis med håralger. Då fungerar det väl inte bra (fortfarande), eller?
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #32
      fina bilder
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikS
        Intressant att du vågar med en DSB. Jag såg att wrang tidigare postat en länk till min tråd om DSB:s nackdelar. Det är alltså jag som är den där outcast som inte längre tror på Delbec, Sprung och Ron Shimek argument om dsb.

        Du skrev att du hade ordentlig algblomning i början för att nu fungera bra. På bilderna syns dock fortfarande massvis med håralger. Då fungerar det väl inte bra (fortfarande), eller?
        De kom tillbakas en kort stund men de försvann igen när jag la i ny rowaphos och fler levande algbekämpare. Men helt borta är de inte de finns kvar på ett litet hörn dock.
        Fungerar det bra ? jadå det gör det, så länge som jag sköter vattenbytena byter rowaphosen mm. Så har jag mycket lite alger, men slarvar jag med det så märks det genast på algtillväxten. Systemet skulle förmodligen vara mindre känsligt om jag hade en skummare.
        Som sagt tror jag inte att dsb själv kan hålla tillbaks alla problemalger, utan det måste till kompliment som tex fosfatremovers, skummare (som jag dock kör utan, vilket jag inte rekommenderar) osv.
        Men det blir ju intressant först om en sisådär 4-5 år om det fungerat så länge utan att kraschat.

        Nu använder jag dessutom inte osmosvatten för att fylla på och byta vatten, bla för att se om rowaphosen och de algätande djuren kan hålla tillbaks problemalgerna. Eftersom när jag kör vattnet genom osmosen blir jag ju av med en hel del mineraler, kh mm som finns gratis i mitt kranvatten (brunnsvatten).
        Senast redigerad av Tors hammare; 24 November 2007, 18:31.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #34
          Ursprungligen postat av fredd
          fina bilder
          Tack
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Tors hammare
            • April 2007
            • 572

            #35
            En ny invånare
            Bifogade filer
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Tors hammare
              • April 2007
              • 572

              #36
              ytterligare en bild
              Bifogade filer
              Mvh Peter

              Kommentar

              • Tors hammare
                • April 2007
                • 572

                #37
                En ny helhetsbild
                Bifogade filer
                Mvh Peter

                Kommentar

                • CeciliaW
                  • January 2008
                  • 71

                  #38
                  Otroligt snyggt... ack, tänk om man kunde med sånt där...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...