Hur svårt att bygga eget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Attans
    • December 2006
    • 94

    Hur svårt att bygga eget?

    Hur svårt är det egentligen att bygga ett akvarium själv? Om man är lite sådär lagom ohändig och aldrig hållt i en silikontub Är det smart att börja med något litet på typ 30 liter eller nått eller kan man gå direkt på ett 40-50 liters som jag tänkt mig?

    Och hur gör ni som bygger själva med lysarmaturer och dylikt? Det blir ju liksom knappast standardstorlek på karet...
    Akvarist under upplärning
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    jag har aldrig byggt själv, men har hört och läst att det kan vara lite knepigt och att den vara bra att testa limma några mindre kar innan man går på ett större. Sen får du tänka på att om det spricker så täcker kanske inte försäkringar osv, eftersom det inte är fabrikstillverkat
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #3
      Jag skulle föredra att köpa billigt beg akvarium på blocket.se istället.
      Det stämmer som fredd nämnde angående försäkring så tänk på saken..
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • Kenny89
        • December 2005
        • 291

        #4
        jag håller på att bygga för fullt hehe räknar med att mitt kommer kosta runt 3 000 kr. Men då kommer akvariumet bli ca 1360 liter^^ ska lägga upp bilder så fort ja blir gold member.
        Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

        Kommentar

        • Attans
          • December 2006
          • 94

          #5
          Hmm.. hmm... jaa, jag vill ju inte ha översvämmning på parketten änna Kanske får börja med en blomvas eller nått
          Akvarist under upplärning

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            Ang detta med akvarie och försäkringar samt eventuell skadeersättning. Enligt de uppgifter jag fått skall bygget av ett akvarium vara "fackmannamässigt" utfört för att ersättning skall utgå om olyckan är framme.

            Detta kan tyckas en aning luddigt. Innebär det med automatik att alla akvarier som försäljs av affär är "fackmannamässiga" och omfattas av försäkring, eller, skall de byggas av "licenserade" tillverkare, eller, räcker det med att man själv följt eventuella "byggnormer".

            När det gäller andra "byggen" i hemmet så är man förpliktigad att följa olika säkerhetsföreskrifter eller normer. Finns det liknande för bygge av tex akvarier! Någon som vet.

            Har själv tidigare haft ett "hemmabyggeakvarium" och vid förfrågan hos försäkringsbolaget utgjorde detta inget problem. Bara det var välbyggt! Även mitt nuvarande akvarium är ett (köpt på annons) hemmabygge.
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Har suttit och tittat runt lite hus försäkringsbolagen och granskat villkoren i Hemförsäkring ang skada förosakad av läckande akvarium. Detta hittade jag hos Folksam:

              A28. Vi ersätter om egendomen skadas av
              vatten, olja, annan vätska eller ånga som
              oberäknat strömmar ut från

              • akvarium eller vattensäng.
              Vi ersätter inte den vätska som runnit ut
              eller skada på det föremål som läckt.

              Nämns inget i deras villkor om "hemmabygge" kontra "fackmannamässigt"! Kan nog vara en god ide att ringa det bolag man har försäkring hos för att skingra detta mysterium! Skall själv göra detta under morgondagen. ( Har ännu inte satt igång mitt senaste akvarium)
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Att ringa sitt försäkringsbolag och fråga är ju ett måste. Såg någonstans om en som tog bilder allteftersom under bygget. Låter som en bra idé. Då syns att man tex avfettat noga osv osv.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...