Bygga ett 1000 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #46
    Ursprungligen postat av Kenny89
    tack! Men om den måste va fuktig när ja behandlar betongen så tar de hur lång tid innan ja kan limma på glaset? hade ni silicon när ni limmade era glas?
    Nej - inte normalt akvariesilikon utan en annan typ av häft/tätningsmassa. Jag har en sort som vi användt för att täta det stora (1400 kubik) från en läcka (det härdar till och med under vatten). Jag skickar beteckning i morgon. Kanske du skall använda det mellan betong och glasskiva och sedan köra glassilikon i V-fogen. Viktigt är dock att du sätter lite spänn när du fäster glaset mot betongen.

    Skynda inte - låt allt ta sin tid - det blir ett fantastiskt akvarium

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Kenny89
      • December 2005
      • 291

      #47
      Najs! De låter bra. Du verkar kunna dehär send me tha Beteckning
      Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #48
        Dow Corning 895 Structural Glanzing Sealant har vi användt vid reperationer på rekommendation från de som byggde våra akvarium. Kan vara svårt att få tag i men Leffe på Triton Akvarium i Täby har något liknande som han användt bland annat i saltvatten (http://www.tritonakvarium.se/). Det är viktigt att du får tag på något som erfarenhetsmässigt visat sig fungera giftmässigt. Det kan iofs fungera med glassilikon men jag hade nog inte själv vågat detta. Däremot kan du nog använda glassilikon som en yttre försegling i v-fogen.


        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #49
          jag tror inte det håller! det är ett förjävligt tryck förstår du längst nere vid kanterna, nu har ju jag bara kollat på bilderna, men hur tjocka är väggarna? och bottnen, det känns som om det kommer spricka, och troligtvis läcka. Men somsagt bilderna säger inte allt, väggarna ser inte ut att vara mer en typ 5cm?
          Jag skulle nog ha minst 1dm ocm det är cement.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • Kenny89
            • December 2005
            • 291

            #50
            Ursprungligen postat av matlo
            jag tror inte det håller! det är ett förjävligt tryck förstår du längst nere vid kanterna, nu har ju jag bara kollat på bilderna, men hur tjocka är väggarna? och bottnen, det känns som om det kommer spricka, och troligtvis läcka. Men somsagt bilderna säger inte allt, väggarna ser inte ut att vara mer en typ 5cm?
            Jag skulle nog ha minst 1dm ocm det är cement.
            Det är Betong och bottnen är 10 cm och väggarna e 8 cm och ja har armerat de. Betongen e en blandning på 1 på 3 o väldigt stark =P betongen e de sista som kommer spricka :P ja e bara fundersam hur ja ska göra med glaset
            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #51
              Ursprungligen postat av matlo
              jag tror inte det håller! det är ett förjävligt tryck förstår du längst nere vid kanterna, nu har ju jag bara kollat på bilderna, men hur tjocka är väggarna? och bottnen, det känns som om det kommer spricka, och troligtvis läcka. Men somsagt bilderna säger inte allt, väggarna ser inte ut att vara mer en typ 5cm?
              Jag skulle nog ha minst 1dm ocm det är cement.
              Det håller för ett jordskalv ska jag lova det är inte mycket tjockare än när du gjuter ett valv till ett hus.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Kenny89
                • December 2005
                • 291

                #52
                Ursprungligen postat av Lasse
                Dow Corning 895 Structural Glanzing Sealant har vi användt vid reperationer på rekommendation från de som byggde våra akvarium. Kan vara svårt att få tag i men Leffe på Triton Akvarium i Täby har något liknande som han användt bland annat i saltvatten (http://www.tritonakvarium.se/). Det är viktigt att du får tag på något som erfarenhetsmässigt visat sig fungera giftmässigt. Det kan iofs fungera med glassilikon men jag hade nog inte själv vågat detta. Däremot kan du nog använda glassilikon som en yttre försegling i v-fogen.
                MVH Lasse

                kollade på länken du skickade...
                Den ända siliconen ja hittade va innotec undervattenssilicon är det den du menar?
                Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kenny89
                  kollade på länken du skickade...
                  Den ända siliconen ja hittade va innotec undervattenssilicon är det den du menar?
                  Ja - jag tror det . Han visade mig ett när jag var uppe och besökte honom men jag kommer inte ihåg namnet. ring upp till dom och fråga om de tror det är ett bra alternativt just i din applikation.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Kenny89
                    • December 2005
                    • 291

                    #54
                    Tja! ja tänkte att när ni väntar så otåligt på bilder haha så kan ni lyssna på Denna Låt som mina polare har gjort
                    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      #55
                      123
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kenny89
                        Tja! ja tänkte att när ni väntar så otåligt på bilder haha så kan ni lyssna på Denna Låt som mina polare har gjort
                        http://thepiratebay.org/tor/3769318/...Vara_som_Kenny
                        jag tror inte att folk på denna sidan andvänder bitcomet etc, + jag tror dom har läst på nyheterna att det är olagligt att ladda hem där, men det struntar vissa i, förutom ungdomarna då höhö.. Sen seedar ingen heller på den torrenten ju!
                        Senast redigerad av matlo; 13 August 2007, 23:02.
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • matlo
                          • May 2007
                          • 295

                          #57
                          oj mitt internet hängde sig så jag råkade posta 2 gånger, förlåt. Tog bort texten upptill.
                          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            • December 2005
                            • 291

                            #58
                            Laholm Roots's profile including the latest music, albums, songs, music videos and more updates.


                            här kan ni lyssna på den lagligt
                            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                            Kommentar

                            • matlo
                              • May 2007
                              • 295

                              #59
                              haha! inte riktigt min musik stil..
                              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                              Kommentar

                              • annika&isak
                                • November 2006
                                • 180

                                #60
                                Ursprungligen postat av matlo
                                jag tror inte att folk på denna sidan andvänder bitcomet etc, + jag tror dom har läst på nyheterna att det är olagligt att ladda hem där, men det struntar vissa i, förutom ungdomarna då höhö.. Sen seedar ingen heller på den torrenten ju!
                                det är inte olagligt att använda sig av bittorrent teknik!
                                det beror ju på vilket material man laddar ned/upp.

                                mvh
                                /Annika
                                ------------------------------------
                                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...