omstart 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #61
    okej, men det är lite lite typ samma fakta för båda dom då? Verkar inte finnas något på google, är du säker på att det inte kanske är en framavlad variant?
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #62
      Det närmaste jag kommer är P. elongatus Mbamba reef, finns en uppgift om första gångsodling i ciklidbladet 1995.

      Vad gäller framodlad variant, så borde det inte stå med Mbamba reef i så fall. Eftersom det antyder att den finns där.

      Boken jag letade info i köpte jag (Malawiciklider i sin naturliga miljö) 1995, så den är lite innaktuell. Det har ju upptäckts många nya arter sedan dess i malawisjön.
      Senast redigerad av Tors hammare; 13 August 2007, 16:37.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        #63
        Har pratat med försläljaren igen och P. elongatus Mbamba reef som nämns som förstagångsodling i ciklidbladet 1995, är troligen samma art. Numera även med tillägsnamnet Small blue.
        Skall vara en ovanlig art, enligt försäljaren. Det är heller ingen odlad variant tydligen.
        Senast redigerad av Tors hammare; 15 August 2007, 15:47.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #64
          Lite bilder på nya invånare.
          Bifogade filer
          Mvh Peter

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #65
            fina fisken
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Richard.R
              • December 2006
              • 1872

              #66
              hur ser karet ut idag då?
              396L SA biotop
              128L SA biotop
              54L SA biotop
              54L SA biotop

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #67
                Jag kan ingenting om Malawi ciklider, men kan man inte utnyttja tomrummen i modulerna till de fiskar som leker i grottor? Jag kan lite mer om Tanganyika och om jag haft moduler hade jag gjort hål i dom och fyllt modulen med lagom stora stenar. Vad gäller yngelkaret i topmodulen så var det riktigt smart, kommer säkert kopiera det nån gång i framtiden.

                Vågdelaren, skiftar den mellan av och på med 6 sek intervall? Eller byter den mellan utblåsen med 6sek intervall? Jag funderar på att skifta mellan att ha utblåset utmed bakgrunden och utmed ytan för att efterlikna vågor som rullar in och ut igen. Men då behöver jag ett något längre intervall, säg 10 sek kanske.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #68
                  Den vågmaskinen Tors hammare använder har en variabel skiftning som beror på flödet. Vill man ha längre intervall så stryper man flödet alternativt sätter en mindre pump.

                  Jag har en sån i mitt tanganyikakar, Bilder finns här:


                  Fördelarna är många.
                  Akvariet ser mer levande ut med växter som vajar och fiskar som kompencerar för strömskiftningar. Ljuset blir mer levande också. Man får färre döda punkter. Men framförallt så samlas det aldrig skit i ett hörn när man kör vågmaskin.

                  Just denna varianten kostar dryga 500ingen och är en mycket god investering om ni frågar mig.

                  Ursäkta att jag besvarade dina frågor TH, men jag blev så glad när jag såg att någon annan än jag kör denna fantastiska manick.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #69
                    O, den artickeln läste jag för säkert... ett år den? Kan det var så länge sen? Tanken med vågdelaren har suttit i sen dess . Finns det andra vågdelare? Kanske något billigare?
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    Arbetssätt...