Glastjocklek i eget bygge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    Glastjocklek i eget bygge?

    Tycker det skiljer "för" mycket i tjockleken som glaset ska ha beroende vilken sida man råkar trilla in på. Jämför vi den här med den här så skiljer det väldigt tycker jag....det förvirrar mig!
    Finns det ingen matematisk formel man kan använda istället!? Någon?

    Mvh G
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Grafen är en visuell tolkning av en formel, så du skulle bara få ytterligare en modell att gå efter. Aros glas ser ut att ha en "formel" som stämmer in på dom burkar jag ägt, dessa har varit proffsbyggen.

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Jag skulle gärna se att aros-grafen stämmer för det blir faktiskt mycket billigare (= tunnare glas), men jag blir såklart orolig när jag även hittar sidor som visar på betydligt tjockare glas än aros.

      Mvh G
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Det finns lite olika sorters glas det som är att rekomendera e väl float glas som "proffs" använder. Hur stort hade du tänkt bygga?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Det finns lite olika sorters glas det som är att rekomendera e väl float glas som "proffs" använder.
          I stort sett alla använder float i vanliga akvarier.

          Längst ner på denna sida anges vilken tjocklek på glaset man skall ha vid olika höjd. Bredden och längden kompenserar man genom olika bredder och tjocklekar på listerna.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2007, 21:52.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • GasseG
            • April 2007
            • 368

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell
            Längst ner på denna sida anges vilken tjocklek på glaset man skall ha vid olika höjd. Bredden och längden kompenserar man genom olika bredder och tjocklekar på listerna.
            Jag förstår inte vad du menar Kjell.
            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av GasseG
              Jag förstår inte vad du menar Kjell.
              Nu förstår du bättre va
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag kan bidra med en tabell till ang. glastjocklekar...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  #9
                  Tack Azur! Men vad är safety faktor? Varför står det två mått i nästan alla rutor?

                  Nu förstår jag Kjell!

                  Mvh G
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Safety factor = hur många gånger starkare än det teoretiska minimumet glaset är med denna tjocklek.
                    Om safety factor är 2 tål alltså glaset en belastning 2 gånger större än vattentrycket. Safety factorn är bra pga att glas inte alltid är perfekt, och för att glas kan få smällar, inte bara stå emot vattentrycket.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • GasseG
                      • April 2007
                      • 368

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Safety factor = hur många gånger starkare än det teoretiska minimumet glaset är med denna tjocklek.
                      Om safety factor är 2 tål alltså glaset en belastning 2 gånger större än vattentrycket. Safety factorn är bra pga att glas inte alltid är perfekt, och för att glas kan få smällar, inte bara stå emot vattentrycket.
                      Tack så mycket! Det låter dessutom som de har lite större koll på läget än de firmor och böcker som verkar hänvisa till siffror som andra har hänvisat till som....osv.
                      Men det finns två "fasta" värden i de flesta rutor, vad är det?

                      EDIT: De två "fasta" måtten" är nog sidor vs bottenmått där det undre bottentjockleken. Lite märkligt är dock att om akvariet i så fall är L= 92cm H= 69 cm så är glaset i sidorna och botten lika tjocka men "safety factor" är högre i botten? Kan det ha smygit sig in ett fel i precis de måtten jag är intresserad av?
                      Senast redigerad av GasseG; 27 June 2007, 08:20.
                      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Här är en länk till med ALLT om glas:

                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          #13
                          Tack så mycket Tropfrog! Intressant det där, och jag ska kolla igenom den sidan lite noggrannare när jag får tid.

                          En snabb provräkning gick helt åt h-e men som sagt jag ska kolla lite noggrannare senare.

                          (Tack för svaret om sumpens funktion )
                          Mvh G
                          Senast redigerad av GasseG; 27 June 2007, 18:55.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • GasseG
                            • April 2007
                            • 368

                            #14
                            Jodå nu fungerar det utmärkt.

                            Då ska vi se om jag kan få ihop exemplet, som då ska vara:
                            Tjockleken sidoruta = kvadratroten((0.37 x 950^3 x 0.00001) / 5.05) = 25.06 mm

                            Då har man en safety factor på 3.8, är inte det lite overkill? Dessutom är safety factorn baserad på såklart det undermåligaste glaset + lite till.

                            Fortsätter vi med en safety factor på 3.8 så får vi på mitt exempel med 80x55 i sidoruta:
                            Tjockleken sidoruta = kvadratroten((0.26 x 550^3 x 0.00001) / 5.05) = 9.26 mm

                            Kör vi med en safety factor på 3.0:
                            Tjockleken sidoruta = kvadratroten((0.26 x 550^3 x 0.00001) / 6.40) = 8.22 mm

                            Självsvåldigt tänker jag välja en tjocklek på 9 mm! Tycker ni jag gör fel?

                            Vad det gäller bottenglaset så vet jag inte vad jag ska säga riktigt.........bottenglaset blir nämligen tjockare ju smalare akvariet blir enligt den här formeln som presenteras på länken av Tropfrog. Det kan ju inte vara rätt eller missar jag något?
                            Något som också är lite konstigt är att alltid när man ser bottenglastjocklek så är den ganska mycket tjockare än sidoglasen. Ja det verkar korrekt om akvariet svävade i luften, men det måste väl kunna gå att banta lite om man använder sig av ett ordentligt stöd under....plant osv, eller?

                            Mvh G
                            Senast redigerad av GasseG; 27 June 2007, 18:58.
                            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                            Kommentar

                            • GasseG
                              • April 2007
                              • 368

                              #15
                              Ingen?
                              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...