på jobbet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    på jobbet

    Jag har fått förtroende på jobbet att dra igång ett akvarium där
    Det bli inget jättestort, men jag tänkte höra om det finns några tips. Det är ju meningen att jag ska sköta detta även om jag har semester å så...
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    det du får göra först är väl att du tar reda på hur stort akvariet får vara och vart det ska placeras. Sen när du skaffat akvariet så ser du dina möjligheter på vilka fiskar du kan ha.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Tja.
      Automatisera så mycket det bara går med foderautomater och gärna automatiserade vattenbyten osv.
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har ett 450 liters kar på jobbet med, och det som jag tycker är viktigt är att få de ekonomiska resurserna för att driva det. Köpte ett nytt MP-aquarien med teknikpaket för ca 3 år sedan och fick en startbudget på runt 20 000 till kar, inredning och fisk.
        Har nu drivit det sedan dess och det funkar bra, men har den senaste tiden gjort om det till Malawi. Det var SA fån början, men tröttnade på rensa växter då jag jobbar skift och är från jobbet 18 dagar i sträck under ledigheten.
        En foderautomat är väl investerade pengar så att inte en massa folk matar fisken i tid och otid. Kan ju vara jättekul att se när de äter eller om någon tycker synd om dem då de kommer fram till rutan när det kommer någon och de ser hungriga ut.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Malawiakvarier kräver inte så värst mycket skötsel mer än regelbundna vattenbyten och algskrapning på rutorna... Och dessutom är de hemskt fina. För att inte nämna min favvo-biotop.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag har ett 450 liters kar på jobbet med, och det som jag tycker är viktigt är att få de ekonomiska resurserna för att driva det. Köpte ett nytt MP-aquarien med teknikpaket för ca 3 år sedan och fick en startbudget på runt 20 000 till kar, inredning och fisk.
            Har nu drivit det sedan dess och det funkar bra, men har den senaste tiden gjort om det till Malawi. Det var SA fån början, men tröttnade på rensa växter då jag jobbar skift och är från jobbet 18 dagar i sträck under ledigheten.
            En foderautomat är väl investerade pengar så att inte en massa folk matar fisken i tid och otid. Kan ju vara jättekul att se när de äter eller om någon tycker synd om dem då de kommer fram till rutan när det kommer någon och de ser hungriga ut.


            vilket kul projekt ändå att bli tilldelad på en arbetsplats, och det var ingen dålig budget
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • kariba
              • December 2006
              • 92

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag har ett 450 liters kar på jobbet med, och det som jag tycker är viktigt är att få de ekonomiska resurserna för att driva det. Köpte ett nytt MP-aquarien med teknikpaket för ca 3 år sedan och fick en startbudget på runt 20 000 till kar, inredning och fisk.
              Har nu drivit det sedan dess och det funkar bra, men har den senaste tiden gjort om det till Malawi. Det var SA fån början, men tröttnade på rensa växter då jag jobbar skift och är från jobbet 18 dagar i sträck under ledigheten.
              En foderautomat är väl investerade pengar så att inte en massa folk matar fisken i tid och otid. Kan ju vara jättekul att se när de äter eller om någon tycker synd om dem då de kommer fram till rutan när det kommer någon och de ser hungriga ut.
              Jag kan ju säga att jag knappt får någon budget alls....
              Akvariet ska komma från personalchefens vind...
              Men malawi kan ju vara en bra idé, foderautomat, vad kostar det ungefär?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du kan få tag i en automat från runt 300:- och uppåt. Jag har en sån här: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=22&page=1 som funkar kanon och man kan ställa in den så den matar flera ggr om dagen. Flingor är kanske ingen höjdare i den, men pellets funkar finfint!

                Men du får väl en liten budget tlll inköp av fisk och grus mm?
                Kan du fixa pengar som inte bokförs är det kanske en bra idé att kolla bland annonserna då privatodlad fisk blir billigare än att gå till affären.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...